خبر

الدن رینگ؛ ۵ نکته‌ی مهم که باید درباره‌ی داستان بازی بدانید

الدن رینگ؛ ۵ نکته‌ی مهم که باید درباره‌ی داستان بازی بدانید

بازی‌های فرام سافتور معمولاً داستان‌ها و جهان‌هایی عمیق و از قصد سردرگم کننده را به بازیکن ارائه می‌کنند. بازیکنان و نظریه پردازان هنوز سعی دارند از داستان و پیشینه بازی‌های دارک سولز و بلادبورن سر در بیاورند و الدن رینگ نیز این سنت غرورآفرین را با عرضه خط داستانی مملو از اطلاعات شگفت انگیز که به طرز عجیبی غافل شدن از آن‌ها آسان است ادامه می‌دهد.

داستان کلی الدن رینگ تا حد زیادی سرراست است: بازیکن باید رون‌های عظیم را گردآوری و الدن رینگ را سر هم کند تا به الدن لرد بعدی تبدیل شود. در طول راه شخصیت بازیکن نیازمند ابزار و تجهیزات فراوان است و گاهی اوقات با اشخاصی که پتانسیل اتحاد با آنان را دارد رو به رو می‌شود. هرچند این محرک روایی حتی به پوسته داستان بازی نمی‌رسد. با اینکه به نظر می‌آید بخش اعظم پیشینه الدن رینگ توسط جرج آر. آر مارتین به رشته تقریر درآمده، بازیکنان به احتمال زیاد بیشتر داستان بازی را از طریق روش‌های معمول سول‌بورن کشف خواهند کرد (مانند توضیحات آیتم‌ها و دیالوگ‌های مبهم شخصیت‌ها). برای بازیکنان خارج از عرف نیست که این بخش‌های حیاتی (یا دست کم مجذوب کننده) تاریخ و انگیزه شخصیت را نادیده بگیرند صرفاً به این دلیل که تمامی آیتم‌های موجود در بازی را به دست نیاورده‌اند.

در ادامه قصد داریم به چند مورد جالب درباره داستان الدن رینگ که احتمالاً در طول صدها ساعت بازی خود از آن‌ها غافل شده‌اید اشاره کنیم.

اردتری (درخت ارد) نخستین درخت نیست (و شاید یک انگل باشد)

در الدن رینگ، درخت ارد منبع همه چیز است. این درخت عظیم الجثه درخشان تجسم فیزیکی الدن رینگ و ظاهراً منبع زندگی در سرزمین‌های میانی است. با این حال حقیقت سرچشمه و منشأ درخت ارد بسیار تاریک‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. در واقع درخت ارد شاید نوعی گونه متهاجم باشد. با پیشروی بازیکنان در الدن رینگ آن‌ها طیف متنوعی از مواد برای ساخت و ساز پیدا خواهند کرد که شامل آیتم عجیبی به نام ریشه رزین (Root Resin) می‌شود. بازی پر است از آیتم‌هایی که از درخت ارد نشات می‌گیرند (از جمله دانه‌های طلایی و مدال کهربائی زرشکی) اما ریشه رزین یکی از آن‌ها نیست. با توجه به توضیحات آیتم، این ماده در اصل از «ریشه‌های درخت بزرگ (Greattree)» می‌آید که زمانی با درخت ارد در هم تنیده شده بودند.

این مدخل می‌تواند نشانگر آن باشد که دو درخت همشیره بوده‌اند. در طلسم Protection of the Erdtree آمده: «در ابتدا همه چیز در معارضه با درخت ارد بود.» این متن نشان می‌دهد که درخت ارد آنطور که برخی باور دارند علت و منشأ پیدایش سرزمین‌های میانی نیست. در حقیقت، آیتم‌های بسیار دیگر پشتیبان این فرضیه هستند که درخت ارد اساساً به سرزمین‌های میانی هجوم آورده است. به عنوان مثال آیتم Remembrance of the Dragonlord مدعی می‌شود که صاحبش، ارباب اژدها Placidusax «در عصر پیش از درخت ارد یک لرد الدن» بوده و در توضیح طلسم Elden Stars نوشته شده که یکی از خدایان خارجی، Greater Will، سرزمین‌های میانی را با شهاب سنگی بذردار کرد که در نهایت منجر به شکل گیری الدن رینگ و به موجب آن درخت ارد شد. ولی با این وجود درخت ارد را انگل نامیدن کمی زیاده روی است دست کم تا زمانی که از دخمه‌های بازی دیدار کنید. هر یک از این سیاه چال‌ها را ریشه‌هایی فراگرفته که با اجساد پر شده‌اند. علاوه بر این در آیتم Miquella’s Needle توضیح داده شده که این سوزن به منظور «دفع مداخله خدایان خارجی» ساخته شده است. این خدایان خارجی یقیناً به نظر می‌رسد شامل Greater Will نیز می‌شود. با اینکه Greater Will «فرمان» (Golden Order) را از طریق درخت ارد و الدن رینگ به سرزمین‌های میانی آورد این موجود مشخصاً قصد و نیت خوبی ندارد.

منشأ شهرهای زیرزمینی نوکرون و نوکستلا

سرزمین‌های میانی را مناظر زیبا و چشم نواز بسیار تشکیل داده‌اند و اگر غازهای زیرزمینی که زیست بوم‌های مرموزی را در خود پنهان کرده‌اند در نظر بگیریم تعداد این چشم اندازهای مهم دو برابر می‌شود. دو مورد از این نواحی مهم شهرهای جاودانه نوکرون و نوکستلا هستند. هر بازیکنی که وارد این سیتادل های مخفی شود بی‌شک به این که چرا این شهرها زیر زمین قرار دارند فکر می‌کند. جواب‌های صحیح به این سؤال را می توان در بخش توضیحات آیتم‌ها و افسون‌ها پیدا کرد. واضح‌ترین سرنخ در متن زره‌های Nox Swordstress و Monk دیده می‌شود که در آن‌ها درج شده ساکنان نوکرون و نوکستلا، ناکس‌ها زمانی «غضب Greater Will را برانگیختند و به اعماق زمین تبعید شدند.» پس اگر Greater Will مسئول این واقعه است ناکس‌ها چه کاری انجام دادند که توجه خدایان خارجی را به خود جلب کرده؟ دو احتمال وجود دارد.

یک پاسخ احتمالی «گنج پنهان شهر جاودان نوکرون» یا به عبارت دیگر شمشیر Fingerslayer می‌باشد. این سلاح ظاهراً می‌تواند به Greater Will و «بندگانش» (به عنوان مثال دیو الدن) آسیب بزند. منطقی است که Greater Will از ساخت شمشیری برای کشتن او و همچنین سازندگان آن خشمگین شود.

احتمال دیگر مرتبط با دشمنان اشک نقره‌ای (Silver Tea) است که گودال‌های نقره‌ای دگرگون شونده‌ای هستند که بر طبق باورها توسط ناکس ساخته شده‌اند تا «یک لرد بسازند». سرانجام آزمایشات اشک نقره‌ای به اشک مقلد (Mimic Tear) منتهی شد که احتمالاً محرک اصلی پشت تبعید ناکس بوده است.

پیش از این اشاره کردم که Greater Will شهرهای جاودان نوکرون و نوکستلا را غرق کرده است که مشخصاً توضیح می‌دهد چرا این شهرها اکنون در زیر زمین قرار دارند اما اینکه Greater Will چطور موفق به انجام چنین عملی شده مشخص نیست. می‌توانیم فرض کنیم کار شهاب سنگی بوده که در نهایت الدن رینگ را خلق می‌کند اما به نظر می‌رسید مقصر اصلی در واقع استل (Astel) است، زاده طبیعی Void. با توجه به Remembrance آن، استل زمانی «ستاره‌ای ناقص الخلقه بوده» که «یک شهر جاودان را نابود کرده است.» به عبارت دیگر، Greater Will نوکرون و یا نوکستلا را از فضا با شهاب سنگی که یا استل بوده یا بعداً به آن تبدیل می‌شود نابود کرده است. به نظر می‌رسد ظرافت جز مهارت‌ها و توانایی های Greater Will نیست.

الدن رینگ چطور ساخته شد

هدف الدن رینگ بسیار ساده‌تر و سر راست‌تر از دیگر بازی‌های سول‌بورن است. الدن رینگ از هم فروپاشیده شده و بازیکنان باید دوباره آن را بسازند. هرچند این پیش آورد سؤال هایی را ایجاد می‌کند. «الدن رینگ اولین بار چطور ساخته شد و چرا اینقدر مهم است؟» آیا شخصیتی سائورون مانند در زمان‌های فراموش شده آن را ساخته است تا نژادهای فانی را کنترل کند؟ این توصیف نیمه جدی هم درست است و هم اشتباه.

همانطور که پیش از این گفتیم، خدایی خارجی به نام Greater Will شهاب سنگی را به سرزمین‌های میانی پرتاب کرد که نتیجه آن رشد درخت ارد شد. ولیکن شهاب سنگ یک بذر فرازمینی نبود. بر طبق توضیحات طلسم Elden Stars، شهاب سنگ در اصل موجودی عظیم الجثه به نام دیو الدن بوده است. علاوه بر این در متن طلسم آمده است که دیو الدن به الدن رینگ تبدیل می‌شود. هیچ کس نمی‌داند چطور و چگونه این دگردیسی رخ داده ولی یک تئوری محبوب و جالب در این باره وجود دارد که به نظر می‌رسد توضیح قابل قبولی پیرامون این رویداد ارائه می‌کند.

با استناد به افسانه الدن رینگ، ملکه ماریکای جاودان الدن رینگ را در اختیار نداشته بلکه تنها یک «حامل» برای آن بوده است. شاید الدن رینگ یک جسم فیزیکی نیست و اساساً تا زمانی «وجود دارد» که در درون کسی قرار گرفته باشد. چنین برداشتی توضیح می‌دهد چرا الدن رینگ در نبرد بأس با راداگون از فرمان طلایی در درون او شناور است و همچنین چرا بأس حقیقی بازی دیو الدن پس از مرگ راداگون از او بیرون می‌آید. بدون میزبان، الدن رینگ به حالت اصلی خود بازمی گردد. البته این تئوری توضیح نمی‌دهد چطور ملکه ماریکا الدن رینگ را تجزیه و آن را به رون‌های عظیم تبدیل کرد اما حداقل توضیح قابل قبولی درباره چگونگی شکل گیری حلقه ارائه می‌کند. بالأخره الدن رینگ قوانین متافیزیکی واقعیت را کنترل می‌کند که شامل مرگ نیز می‌شود. پس چرا چنین شی قدرتمندی باید به فرم فیزیکی محدود شود؟

گادفری نخستین مکدر شده (Tarnished) است

در الدن رینگ، بازیکن نقش یک مکدر شده را برعهده می‌گیرد، عضوی از مردمان تبعید شده که موهبت درخت ارد را از دست داده‌اند. مانند تمامی احزاب همیشه یک «اولین نفر» وجود دارد و با اینکه ما اعضای کنونی مشهور حزب همچون روگیر و پچز را می‌شناسیم این سؤال پیش می‌آید که چه کسی مؤسّس این حزب بوده است؟ چه کسی اولین مکدر شده بود؟ اولین مکدر شده اولین لرد الدن، گادفری، است.

پس از شکست گادفری توسط بازیکن، او Remembrance of Hoarah Loux را به دست می‌آورد (Hoarah Loux نام حقیقی گادفری می‌باشد) که می توان آن را به رون تبدیل کرد یا برای خرید سلاحی خاص یا Ash of War معامله کرد. اگر بازیکنان سلاح را انتخاب کنند آن‌ها تبر گادفری را دریافت می‌کنند که در توضیح آن به صورت مبهم گفته شده گادفری زمانی فرمانده مکدرشدگان بوده و در زمان مهاجرت آن‌ها حضور داشته است. اگر بازیکن به دنبال کسب اطلاعات بیشتر برود متوجه می‌شود که درخت ارد گادفری را به حال خود رها نکرد و در اصل مقصر ملکه ماریکای جاودان است.

بر طبق مندرجات زره گادفری او با غول‌ها و لرد طوفان جنگید اما پس از غلبه بر آن‌ها، رنگ چشمانش کدر شد. ملینا داستان را از اینجا ادامه می‌دهد. وقتی بازیکنان در کلیسای سوم ماریکا استراحت می‌کنند ملینا سخنان ملکه ماریکا را بازگو می‌کند و می‌گوید که او گادفری و جنگجویانش را از موهبتشان «محروم» کرد و در نتیجه آن‌ها را به مکدرشدگان تبدیل کرد. این ادعا توسط Remembrance گادفری پشتیبانی می‌شود که در آن آمده «موهبتش از او گرفته شد» و مکدر شد. هرچند ملکه ماریکا همسرش را از سر انزجار تبعید نکرد. طبق سخنان او (نقل شده توسط ملینا) او می‌خواست تبعید به نیرومند شدن گادفری و مکدرشدگان کمک کند و آن‌ها بتوانند الدن رینگ را به دست بیاورند. این مسئله باعث شد بسیاری از بازیکنان تصور کنند ملکه ماریکا برنامه‌های دراز مدتی در سر دارد و رویدادهای در هم بافته شده فراوانی را ترتیب دیده تا Greater Will شکست دهد.

گادوین واقعاً نمرده است

داستان الدن رینگ گسترده‌تر از جهان بازی است ولی تعداد اندکی از رویدادهای الدن رینگ همچون شب خنجرهای سیاه (Night of the Black Knives) از اهمیت والایی برخوردارند: شبی که گروهی از آدم کش‌ها پسر ملکه ماریکا و گادفری، گادوین طلایی را به قتل رساندند. گادوین اولین نیمه خدایی بود که در سرزمین‌های میانی جان خود را از دست داد. این رویداد در نهایت منجر به شکل گیری جهان الدن رینگی می‌شود که بازیکن آن را تفحص می‌کند. جالب آنکه به نظر می‌رسد گادوین واقعاً نمرده حداقل نه به معنای واقعی کلمه.

برای درک آنکه چرا مرگ (نه چندان مرگ) گادوین تا این حد مهم است ما ابتدا باید خود الدن رینگ را مورد بررسی قرار دهیم. حلقه از چندین رون عظیم ساخته شده که حاکم بر واقعیت هستند. یک رون را از حلقه حذف کنید و قوانین واقعیت تغییر می‌کنند. با توجه به اِنیا، ملکه ماریکای جاودان رون مرگ را از الدن رینگ حذف کرد (این مهم توسط رون مرمت شاهزاده مرگ (Rune of the Death-Prince) تأیید می‌شود) و به سبب آن مضمون مرگ را. هیچکس نمی‌توانست بمیرد دست کم نه به شکلی که ما درک آن را داریم.

در انتها بازیکنان متوجه می‌شوند که رانی جادوگر باعث و بانی شب خنجرهای سیاه بوده و او معترف می‌شود که بخشی از رون مرگ را دزدیده و با استفاده از آن خودش و گادوین را کشته است. البته از آنجایی که بازیکنان این اطلاعات را از رانی به دست می‌آورند مشخص می‌شود او کاملاً نمرده است. این همچنین به این معناست که گادوین نیز واقعاً نمرده است.

نشان نفرین مرگ (Cursemark of Death) توضیح می‌دهد از آنجایی که رانی و گادوین همزمان با هم کشته شدند، بدن رانی مرده اما روح او زنده مانده است (به همین دلیل او اکنون در بدن یک عروسک ساکن شده). از طرف دیگر، روح گادوین مرد اما بدنش نه. پس چه اتفاقی برای این قالب تهی افتاد؟ احتمالاً بازیکنان آن را پیدا کرده‌اند ولی متوجه نشدند گادوین است.

در زیر قلعه استورم ویل بازیکنان می‌توانند صورتی بزرگ و اختاپوس شکل پیدا کنند که ریشه‌هایش بیرون زده‌اند. در کنار این صورت کورک شاهزاده مرگ (Prince of Death’s Pustule) قرار گرفته که دلالت بر آن دارد که چهره در واقع متعلق به گادوین است. به نظر می‌رسد بدن گادوین به یکی از موجوداتی که در مانگاهای جونجی ایتو می توان یافت تبدیل شده است. جسد بی‌روح گادوین بزرگ شده و در کنار ریشه‌های درخت ارد پخش شده است. بازیکنان حتی می‌توانند بخش‌هایی از بدن او را در Deeproot Depths پیدا کنند. با اینکه بدن گادوین به قدری جهش پیدا کرده که تقریباً غیرقابل شناسایی شده داستان الدن رینگ حاکی از آن است که او همچنان در وضعیت هولناکی زنده است.

منبع: Den Of Geek

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

منبع:
پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401 ساعت 15:10
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین