خبر

تتر نسبت 1:1 خود را با دلار از دست داد

تتر نسبت 1:1 خود را با دلار از دست داد

در روز پنج‌شنبه، 22 اردیبهشت، در حوالی ساعت 11:25، تتر با قیمت 97.25 سنت معامله شد و پیوند دلاری خود را از دست داد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، با هجوم سرمایه‌گذاران برای فروش ارزهای دیجیتال در سراسر جهان، تتر (USDT)، بزرگ‌ترین استیبل کوین جهان، نیز در روز پنج‌شنبه به پایین‌تر از نسبت 1:1 خود در برابر دلار سقوط کرد.

هنوز مشخص نشده است چرا سرمایه‌گذاران حاضر شده‌اند تترهای خود را با تخفیف بفروشند. با این حال، جامعه‌ی کریپتو طی چند روز گذشته با سقوط ترا یو‌اس‌دی (UST)، سومین استیبل کوین بزرگ جهان، و توکن لونا هنوز در شوک به سر می‌برد.

مالک و صادرکننده‌ی تتر، صرافی رمزارز بیت‌فینکس، همیشه ادعا کرده است که تتر برخلاف ترا یو‌اس‌دی، کاملا توسط ذخایر دلاری پشتیبانی می‌شود. در مقابل، ارزش ترا یو‌اس‌دی عمدتا توسط بیت‌ کوین (BTC) پشتیبانی می‌شود که در این هفته به پایین‌ترین حد خود در ۱۷ ماهه گذشته سقوط کرده است.

تتر ارز بسیار محبوبی در میان علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است. ارزش بازار آن بیش از 80 میلیارد دلار است و با این‌که سهم بازار خود را در برابر یو‌اس‌دی کوین (USDC) و اخیرا در برابر ترا یواس‌دی از دست داده بود، هم‌چنان به بزرگ‌ترین استیبل کوین در جهان شناخته می‌شود.

نهادهای ناظر مالی در سراسر جهان پیش‌تر نیز در خصوص این مسئله ابراز نگرانی کرده بودند؛ از نظر آن‌ها استیبل‌کوین‌ها، که بخش مهمی از دنیای ارزهای دیجیتال جهانی هستند، ممکن است نتوانند به وعده‌های خود مبنی بر ثابت نگه داشتن ارزش‌شان عمل کنند. گزارشی که در می 2021 (اردیبهشت 1400) توسط بیت‌فینکس منتشر شد نشان داد، در واقع تنها 2.9٪ از تتر دارای پشتوانه‌ی نقدی است، در حالی که تقریبا نیمی از ارزش آن توسط اوراق تجاری پشتیبانی می‌شود.

این گزارش سه ماه پس از آن منتشر شد که تتر اختلافات خود را با دادستان کل نیویورک بر سر ترکیب ذخایر خود حل کرده بود. دادستان کل نیویورک در آن زمان گفته بود: «ادعاهای تتر مبنی بر این‌که ارز مجازی آن به طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، همیشه دروغ بوده است.»

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401 ساعت 12:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین