خبر

دلار سوار بر اسب مراد

دلار سوار بر اسب مراد

دلار قبل از انتشار آمار تورم ایالات متحده، به تقریباْ بالاترین حد دو دهه‌ی خود رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز دلار در روز چهارشنبه، پیش از قرائت کلیدی تورم که باید سرنخ‌هایی از رویکرد تهاجمی فدرال رزرو در تشدید سیاست‌های پولی ارائه دهد، در نزدیکی بالاترین سطح دو دهه اخیر خود در نوسان بود.

شاخص دلار که ارز را در مقابل شش رقیب اندازه‌گیری می‌کند، اندکی به 103.81 سقوط کرد، اما هنوز از بالاترین رقم 104.49 که در ابتدای هفته برای اولین بار از دسامبر 2002 به آن رسیده بود، فاصله چندانی ندارد.

یورو تا 1.05405 دلار افزایش یافت، اما از زمانی که در پایان ماه گذشته به 1.04695 دلار رسید، به پایین‌ترین حد بیش از پنج سال اخیر رسیده است.

ین پس از توقف در افزایش بی‌امان اخیر در بازدهی اوراق بهادار خزانه‌داری ایالات متحده، پس از نزول به 131.35 در روز دوشنبه، تغییر اندکی در 130.36 در هر دلار داشت.

سرمایه‌گذاران در اواخر روز چهارشنبه از نزدیک شاهد قرائت شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده در آوریل خواهند بود تا نشانه‌هایی از شروع کاهش تورم وجود داشته باشد و انتظارات افزایش سالانه 8.1 درصدی را در مقایسه با افزایش 8.5 درصدی ثبت‌شده در ماه مارس نشان دهد.

پس از اینکه فدرال رزرو هفته گذشته نرخ بهره یک شبه خود را 50 واحد پایه افزایش داد، که بزرگترین افزایش در 22 سال گذشته است، سرمایه‌گذاران تلاش کرده‌اند تا میزان رویکرد تهاجمی بانک مرکزی را ارزیابی کنند.

بر اساس گزارش فدواچ تول (FedWatch Tool)، بازارها برای افزایش حداقل 50 واحد پایه در نشست ژوئن بانک مرکزی قیمت‌گذاری شده‌اند.

استراتژیست‌های Westpac در گزارشی تحقیقاتی نوشتند: «ما هنوز بر این عقیده هستیم که رشد گسترده دلار آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا فدرال‌رزرو در صدد است «ابر انقباض» خود را اجرا کند.»

به دنبال تقاضای مداوم برای (شاخص دلار) باشید که در حال حاضر با رقم 104 مورد بررسی قرار گرفته است و هنوز احتمال دارد به سمت 107 حرکت کند.

در حالی که فدرال رزرو به صورت فزاینده جنگ‌طلب بود و تورم بیش از آنچه سیاست‌گذاران انتظار داشتند داغ شد، دلار آمریکا تقریباً 9 درصد افزایش یافت.

بانک مشترک‌المنافع استرالیا (OTC:CMWAY) نیز ریسک را به سمت سود بیشتر از اینجا می‌بیند.

جوزف کاپورسو، استراتژیست ارز CBA در یادداشت مشتری نوشت: «واکنش دلار آمریکا به CPI از نظر ما نامتقارن خواهد بود.»

یک شگفتی مثبت بازارها را تشویق می‌کند تا قیمت‌ها را برای افزایش ۷۵ واحدی (نقطه پایه) نرخ وجوه در اواخر سال بالا ببرند و از دلار حمایت کنند، در حالی که یک غافلگیری منفی، قیمت‌ها را برای افزایش ۵۰ واحدی در ژوئن و ژوئیه دست‌نخورده نگه می‌دارد و دلار را ثابت رها می‌کند. 

او نوشت، یورو بالای 1.05 دلار «سنگین» باقی می‌ماند و چاپ قوی CPI می‌تواند دلار استرالیا را به زیر 0.69 دلار برساند.

ارزش ارز استرالیا پس از اینکه در اوایل هفته به 0.6911 دلار سقوط کرد، در روز چهارشنبه 0.25% صعود کرد و به 0.69595 دلار رسید.

دلار کیوی نیوزلند با 0.22 درصد افزایش به 0.63075 دلار رسید، اما از پایین‌ترین سطح تقریبا دو سال گذشته یعنی 0.6277 دلار فاصله چندانی نداشت.

اگر قرنطینه‌های سختگیرانه کووید 19 برای چند ماه دیگر در شریک تجاری کلیدی چین ادامه پیدا کند، CBA پتانسیل کاهش 5 سنت بیشتری را در هر دو ارز استرالیا و نیوزلند می‌بیند، اگرچه اصول بنیادین به «افزایش بزرگ تا پایان سال برای استرالیا و کیوی پس از پایان سال و پایان قرنطینه اشاره دارد.»

در همین حال، استرلینگ در نزدیکی پایین‌ترین سطح 22 ماهه خود از ابتدای هفته به 1.2262 دلار رسید و آخرین معامله با 0.1 درصد افزایش به 1.2334 دلار رسید.

بیت کوین پس از سقوط به اوج 30000 دلار در این هفته برای اولین بار از ژوئیه سال گذشته آسیب‌های خود را جبران کرد و آخرین بار با حدود 2 درصد افزایش در 31600 دلار دست به دست شد.

بیت کوین

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 ساعت 11:55
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین