خبر

در بازار کم‌استرس، دلار پادشاست

در بازار کم‌استرس، دلار پادشاست

با توجه به سیاست‌های فدرال رزرو برای مقابله با تورم، طلا و دلار هر کدام به عنوان پناهگاه امن تحت تاثیر قرار گرفتند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز فروش سهام، اوراق قرضه و بیت کوین روز دوشنبه عمیق‌تر شد. حتی کالاها در این عمق فرو رفتند و نفت خام بیش از 8 درصد سقوط کرد و این‌ها همه به پشتوانه‌ی نگرانی‌های فزاینده‌ی سیاست‌های بالقوه‌ی شدیدتر و ناکارآمد فدرال رزرو بود که برای مقابله با تورم سرسام‌آور، حمایت را به اندازه کافی برای ایجاد رکود به عقب می‌راند.

نگرانی دیگر این است که، حتی با یک سیاست پولی به میزان قابل توجهی سخت‌تر، ممکن است فدرال رزرو نتواند تورم را به اندازه‌ی دلخواه مهار کند. این چیزی است که انتظارات تورمی به ما می‌گوید.

قرمز آتشین


S&P 500 دیروز 3.20 درصد دیگر کاهش یافت و امسال برای اولین بار از 4000 واحد سقوط کرد. نزدک 4.30 درصد دیگر کاهش یافت و شاخص فناوری سنگین که نسبت به تغییرات نرخ بهره حساس‌تر است، از اوج نوامبر گذشته تقریباً 30 درصد کاهش یافته است. نزدیک به نیمی از اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن بیش از 50 درصد کمتر از بالاترین سطح خود در 52 هفته گذشته است.

و پول به سمت اوراق قرضه دولتی «ایمن‌تر» ایالات متحده سرازیر نمی‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران به سرعت در حال تخلیه خزانه‌های ایالات متحده نیز هستند، با توجه به اینکه فدرال رزرو اکنون اجازه می‌دهد دارایی‌های خود بالغ شود تا حجم ترازنامه خود را که از سال 2007 به پایان رسیده است کاهش دهد.

طلا روز گذشته همراه با آشفتگی همه چیز، بیش از 1.50 درصد از دست داد، زیرا بازدهی فزاینده ایالات متحده همچنان بر فلز زرد تاثیر می‌گذارد، چرا که هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بهره را افزایش می‌دهد و آن را تبدیل به یک حصار راکدی در برابر تورم می‌کند.

حصار طلا در برابر تورم

و بیت کوین اندکی به زیر سطح 30 هزار دلار سقوط کرد، زیرا سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را همراه با سایر دارایی‌های ریسک تخلیه کردند. علیرغم بازگشت به مرز 30 هزار دلار، که برخی از خریداران شجاع را وارد بازار کرد، ریسک‌ها برای فروش عمیق‌تر زیر سطح حمایت 30 هزار دلاری، به سمت نزول متمایل می‌شوند.

و با صحبت از پناهگاه امن سنتی، حتی ین و فرانک سوئیس در حال حاضر کاملاً از بازی خارج شده‌اند، زیرا ین برای اولین بار در بیش از 20 سال گذشته در برابر دلار آمریکا و همچنین دلار سوئیس که برای اولین بار از دسامبر 2019 برابری را تجربه کرده است، بالاتر از سطح 130 معامله می‌شود.

دلار آمریکا: امن‌ترین و یگانه پناهگاه امن


و اما پول کجا می‌رود؟ به دلار آمریکا. وقتی همه چیز به هم می‌ریزد، دلار آمریکا امن‌ترین پناهگاه است. شاخص دلار نزدیک به بالاترین حد دو دهه تثبیت می‌شود. عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی از افزایش ارزش دلار حمایت می‌کند. شاخص دلار آمریکا زمانی افزایش می‌یابد که سایر دارایی‌ها سقوط کنند. دلار تا زمانی که سطح استرس در بازار به سطوح معقول‌تری کاهش یابد، همچنان پادشاه باقی خواهد ماند.

یک کاتالیزور بالقوه در این هفته وجود دارد که در نهایت می‌تواند فروش بازار را کاهش دهد: داده‌های تورم ایالات متحده که روز چهارشنبه منتشر می‌شود. انتظار می‌رود شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه آوریل از 8.5 درصدی که در ماه قبل چاپ شده بود به 8.1 درصد کاهش یابد. تورم ملایم‌تر تنها چیزی است که می‌تواند سرمایه‌گذاران را امیدوار کند.

دلار به عنوان پناهگاه امن

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 ساعت 13:38
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین