خبر

طلا تحت سلطه دلار

طلا تحت سلطه دلار

از آنجایی که جذابیت دلار همچنان ادامه دارد بر تقاضای طلا تاثیر می‌گذارد و فلز زرد امن بار دیگر سقوط کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز قیمت طلا نتوانست صعود روز جمعه را حفظ کند و در بحبوحه‌ی سلطه دلار آمریکا به کمترین سطح در چهار روز گذشته در 1852 دلار سقوط کرد. بازار شاهد یک داستان ریسکی بود، زیرا اعتماد سرمایه‌گذاران با تشدید ترس از رشد اقتصادی جهانی تضعیف شد. 

اگرچه به نظر می‌رسید که زیان فلز درخشان دقیقاً بالای 1850 دلار باشد، زیرا دلار در کنار بازدهی خزانه‌داری از بالاترین سطح چند ساله عقب‌نشینی کرد، زیرا سخنرانان فدرال رزرو بازگشتند و پیام‌های متناقضی در مورد اقدامات سیاست بانک مرکزی ارائه کردند. رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، گفت که افزایش نرخ بهره اخیر فدرال رزرو 50 واحد در ثانیه یک حرکت «تهاجمی» است و فدرال رزرو می‌تواند با این سرعت ادامه دهد. در همین حال، کشکاری، رئیس فدرال رزرو، نگرانی‌های خود را در مورد افزایش قیمت انرژی و رشد ملایم‌تر دستمزدها ابراز کرد. گزارش ثبات مالی فدرال رزرو (FSR) خطرات نقدینگی در اقتصاد را برجسته کرد، زیرا شاخص‌های وال استریت نزدیک به 3 درصد سقوط کردند.

در عین حال، نگرانی در مورد تأثیر محدودیت‌های کووید چین بر اقتصاد شماره 2 جهانی پس از گزارش مازاد تجاری این کشور به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر، تشدید شد. در همین حال، چشم‌انداز فدرال رزرو در مورد عادی‌سازی سیاست پولی همراه با تورم فزاینده‌ی ناشی از بحران اوکراین، همچنان به نیروهای گرانشی حول قیمت طلا می‌افزاید، زیرا جذابیت امن دلار آمریکا همچنان ادامه دارد و این جذابیت کماکان طلا و تقاضاهای آن را تحت سلطه دارد.

تورم تحت تاثیر کووید
قیمت طلا در این سه‌شنبه به‌سوی مرز 1900 دلار در حال بهبود است و در میانه‌ی جهش ناچیزی از تمایلات ریسک و کاهش مجدد ارزش دلار آمریکا وجود دارد. بازده خزانه‌داری موضع اصلاحی خود را حفظ کرده و به افزایش قیمت طلا کمک می‌کند. در آسیا، احساسات ضربه خورد، زیرا سرمایه‌گذاران از فروش شدید یک شبه در وال استریت پیشی گرفتند. کاهش قیمت بیت کوین از مرز 30000 دلار نیز باعث تشدید ریسک در معاملات آسیایی شد و به شدت بر سهام و بازده فشار وارد کرد که دلار را در حالت تدافعی نگه داشت.

با نگاهی به آینده، باید دید که آیا بهبود قیمت طلا پایایی دارد یا خیر، زیرا در صورت بازگشت ریسک گریزی در نظرسنجی ناامیدکننده ZEW آلمان، دلار می‌تواند جایگاه امن خود را بازیابد. افت شدید ZEW احتمالاً می‌تواند به رکود اقتصادی در قاره کهن اشاره کند. در همین حال، تعدادی از سخنرانی‌های سیاست‌گذاران فدرال رزرو و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، برای ارزش‌گذاری جدید دلار به دقت دنبال می‌شوند و در نهایت بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارند.

نمودار چهار ساعته طلا

نمودار چهارساعته طلا

قیمت طلا بر اساس بسته‌شدن کندل چهار ساعته، از مقاومت خط روند نزولی در 1861 دلار شکست صعودی داشته است.

این نشان می‌دهد که روند صعودی جدید در فلز می‌تواند دارای پایه‌هایی باشد، البته با هدف صعودی بعدی در حدود 1872 دلار.

شکست محکم بالاتر از دومی نیاز به آزمایش میانگین متحرک ساده 21 روزه (21-SMA) رو به پایین در 1876 دلار دارد.

میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) در 1880 دلار، سطحی خواهد بود که در صورتی که روند بهبود ادامه یابد، برای گاوهای نر طلا شکست خواهد خورد.

شاخص قدرت نسبی (RSI) در زیر خط وسط صاف شده است، که نشان می‌دهد بازگشت ممکن است در حال از دست دادن اعتبار خود باشد.

اگر فروشندگان برگردند، آنگاه هدف نزولی فوری در پایین‌ترین قیمت روز گذشته یعنی 1852 دلار مشاهده می‌شود که زیر آن سطح روانی 1850 دلار است.

یک حرکت نزولی جدید در یک حرکت پایدار به زیر سطح دوم آغاز خواهد شد و طبقات را به سمت منطقه‌ی بحرانی تقاضای 1835 دلار باز می‌کند.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 ساعت 10:09
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین