خبر

گاز روسیه را به یورو بپردازید

گاز روسیه را به یورو بپردازید

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی چگونگی پرداخت هزینه گاز روسیه هستند. اما کمیسیون اروپا پرداخت را به یورو و دلار مانع نقض تحریم‌ها دانست.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز (بروکسل)- کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های اتحادیه اروپا ممکن است بتوانند در صورت پرداخت به یورو یا دلار - که بعداْ به واحد پول روسیه تبدیل می‌شود - درخواست روسیه برای دریافت پرداخت‌های گاز به روبل را بدون نقض تحریم‌ها انجام دهند.

شرکت‌ها همچنین باید به دنبال شروط اضافی در معاملات باشند، مانند بیانیه‌ای مبنی بر اینکه آنها تعهدات قراردادی خود را پس از سپرده‌گذاری ارزهای غیر روسی تکمیل می‌کنند.

مسکو به اروپا هشدار داده است که در صورت عدم پرداخت به روبل، خطر قطع، عرضه گاز را تهدید می‌کند. در ماه مارس فرمانی صادر کرد که بر اساس آن پیشنهاد می‌کرد که خریداران انرژی در گازپرومبانک حساب‌هایی را برای پرداخت به یورو یا دلار باز کنند که بعداْ به روبل تبدیل شود.

کمیسیون گفت که شرکت‌ها باید به پرداخت ارز توافق‌شده در قراردادهای خود با گازپروم (MCX:GAZP) ادامه دهند - که 97 درصد آن به یورو یا دلار است.

سخنگوی کمیسیون گفت: «شرکت‌هایی که قراردادهایی مبنی بر پرداخت به یورو یا دلار دارند، نباید به خواسته‌های روسیه تن دهند. این برخلاف تحریم‌های موجود است».

پرداخت هزینه گاز به دلار و یورو

در یک سند مشورتی که روز پنجشنبه به کشورهای عضو ارسال شد، کمیسیون اعلام کرد که پیشنهاد روسیه خطر نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا را به همراه دارد، زیرا تکمیل مؤثر خرید - پس از تبدیل پرداخت‌ها به روبل - در اختیار مقامات روسیه قرار می‌گیرد.

کمیسیون گفت، با این حال، فرمان مسکو لزوماً مانع از فرآیند پرداختی نمی‌شود که با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در مورد مناقشه اوکراین مطابقت داشته باشد.

بروکسل در این سند گفت که گزینه‌هایی وجود دارد که می تواند به شرکت‌ها اجازه دهد تا به طور قانونی به پرداخت پول گاز ادامه دهند.

در این سند آمده است: «شرکت‌های اتحادیه اروپا می‌توانند از همتایان روسی خود بخواهند که تعهدات قراردادی خود را طبق روال قبل از تصویب این فرمان، انجام دهند، یعنی با واریز مبلغ مقرر به یورو یا دلار».

با این حال، روند تأمین معافیت از الزامات این فرمان هنوز مشخص نیست.

در این سند آمده است: قبل از پرداخت، اپراتورهای اتحادیه اروپا همچنین می‌توانند بیانیه‌ی روشنی ارائه دهند که تعهدات قراردادی خود را در هنگام واریز یورو یا دلار به گازپرومبانک تکمیل می‌کنند.

در این سند آمده است: «توصیه می‌شود از طرف روسیه این موضوع مورد تایید قرار گیرد که این رویه بر اساس قوانین این فرمان امکان‌پذیر است».

توصیه کمیسیون از نظر قانونی الزام‌آور نیست، اما تلاشی برای هدایت بحث در وضعیتی است که کشورهای عضو در حال بررسی چگونگی ادامه پرداخت هزینه گاز روسیه هستند.

در این سند آمده است که  تحریم‌های اتحادیه اروپا شرکت‌ها را از افتتاح حساب در گازپرومبانک یا تعامل با بانک برای جستجوی راه‌حل منع نمی‌کند.

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 ساعت 12:02
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین