خبر

ژاپن 6 میلیون بشکه نفت خام از ذخایر خصوصی آزاد می‌کند

ژاپن 6 میلیون بشکه نفت خام از ذخایر خصوصی آزاد می‌کند

ژاپن به منظور کاهش قیمت نفت و پیرو کاهش تقاضای داخلی خود عرضه‌‌ی ذخایر خصوصی خود را به میزان 6 میلیون بشکه افزایش می‌دهد.

 به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ ژاپن روز جمعه اعلام کرد که به عنوان بخشی از برنامه آژانس بین‌المللی انرژی برای آزادسازی 120 میلیون بشکه نفت خام به منظور کاهش قیمت نفت، 6 میلیون بشکه نفت خام از ذخایر خصوصی خود آزاد خواهد کرد.

ژاپن قرار است در مجموع 15 میلیون بشکه به عنوان بخشی از انتشار ذخایر آژانس بین‌المللی انرژی آزاد کند. 9 میلیون بشکه باقیمانده از ذخایر دولتی ژاپن تامین خواهد شد، اگرچه ژاپن هنوز زمان و روش عرضه را فاش نکرده است.

ژاپن با اجازه‌دادن به پالایشگاه‌های محلی ذخایر خصوصی خود را به میزان سه روز از تقاضای داخلی خود کاهش می‌دهد و پالایشگاه‌ها را با نیاز جدید ۶۳ روزه به میزان ۶ میلیون بشکه عرضه خواهد کرد. تغییر الزامات ذخیره از 16 آوریل تا 18 اکتبر معتبر خواهد بود.

به گزارش رویترز، ژاپن در پایان ژانویه 470 میلیون بشکه نفت خام یا 236 روز ذخایر داشت که هم ذخایر دولتی و هم ذخایر خصوصی را شامل می‌شود.

بزرگ‌ترین پالایشگاه ژاپن، هلدینگ انئوس، هفته‌ها پیش‌خرید نفت خام از روسیه را متوقف کرد، اگرچه برخی محموله‌های نفت خام روسیه که قبلاً خریداری شده بود، در نهایت اکنون راهی ژاپن شده است. ایدمیتسو کوسان همچنین خرید نفت خام روسیه را به دلیل اختلالات لجستیکی و پرداخت‌ها به دلیل تحریم‌ها متوقف کرد.

قبل از بحران، ژاپن کمی بیش از 4 درصد نفت خام وارداتی را از روسیه وارد می‌کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در اوایل ماه آوریل موافقت کرد که دومین دسته نفت خام را از ذخایر اعضا آزاد کند. قرار است نیمی از 120 میلیون بشکه مورد توافق از ایالات متحده تامین شود.

نفت خام برنت علیرغم عرضه اعلام‌شده همچنان بالای 111 دلار در هر بشکه معامله می‌شود، در حالی که WTI بیش از 106 دلار معامله می‌شود زیرا اتحادیه اروپا بر روی طرحی برای توقف خرید نفت خام روسیه در ماه‌های آینده کار می‌کند.

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 27 فروردین 1401 ساعت 11:14
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین