خبر

درس 59 : RSI در برابر استوکاستیک

درس 59 : RSI در برابر استوکاستیک

این مطلب قصد دارد دو اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) و استوکاستیک را به لحاظ کارکرد در تحلیل تکنیکال با یکدیگر مقایسه کند.

شاخص قدرت نسبی (RSI) در برابر استوکاستیک

اندیکاتورهای مومنتوم ثابت کرده‌­­اند که شاخص­­‌های مفیدی برای پیش‌­­بینی روندها و تغییرات بازار هستند. آنهایی که شاخص‌­­بندی نیز شده‌اند، تحلیل را قادر می‌­­سازند تا در همه بازارها با سهولت و پایداری برابر، اعمال شوند. لذا، همه نوسانگرها در همه انواع بازارها به یک اندازه معتبر نیستند. موضوع این سری از «نکات تحلیل»، دو مورد از پرکاربردترین نوسانگرها یعنی شاخص قدرت نسبی و استوکاستیک را باهم مقایسه کرده و در تقابل قرار می‌­­دهد، و شرایطی را که تحت آن هر یک معتبرتر هستند بررسی می­­‌کند.

شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص قدرت نسبی (RSI) توسط جی والز وایلدر به عنوان نوسانگر مومنتوم توسعه یافت، شاخص قدرت نسبی (RSI) سرعت حرکت‌­­­های قیمت را اندازه­­‌گیری می‌کند. در این مدل قیمت­­‌ها عموماً ارتجاعی(انعطاف‌پذیر) در نظر گرفته می‌شوند؛ زیرا می‌­­توانند قبل از واکنش یا ردیابی مجدد، فقط تاحدی از قیمت میانه دور شوند. پیشرفت­­‌های سریع قیمت منجر به موقعیت‌­­های اشباع خرید، و کاهش­­‌های سریع قیمت به موقعیت‌­­های اشباع فروش منجر می­­‌شود. شیب و مقادیر RSI مستقیماً با سرعت و بزرگی حرکت قیمت متناسب است و در شناسایی موقعیت­­­‌های خرید و فروش اشباع بسیار مفید است.

هسته فرمول RSI آخرین دوره‌های “n” را می‌­­گیرد و تغییرات مثبت ناخالص هر دوره را بر تغییرات منفی ناخالص تقسیم می‌­­کند. این بدان معناست که هر چه قیمت­­­‌ها بیشتر در آن دوره های "n" بالاتر رود و آن تغییرات بیشتر شود، مقدار RSI بالاتر است. بسته به تعداد بسته­­­‌شدن­­‌های افزایشی و بزرگی آن بسته‌شدن‌ها، RSI تفاوت نوسانات عادی بین بازارها را فیلتر کرده و در عین حال، اهمیت حرکت­­‌های بزرگ قیمت واحد را برقرار می‌­­کند. با کاهش تعداد دوره­­‌ها در محاسبه، RSI می‌­­تواند حساس‌­­تر (سریع­­‌تر) شود.

مقدار RSI خود از 0 تا 100 متغیر است و پشتیبانی، مقاومت و روندهای بازار را می­­‌توان در منحنی RSI یافت. در بیان کلی، مقدار RSI بالاتر از 75، وضعیت احتمالی خرید اشباع را نشان می‌­­دهد و مقدار کمتر از 25 نشان‌دهنده وضعیت فروش اشباع احتمالی است. اما این بدان معنا نیست که بازار  به­­‌محض رسیدن به یکی از این سطوح، معکوس خواهد شد. احتمال اینکه بازار برای تثبیت متوقف گردد و منجر به خنثی‌­­ترشدن ارزش RSI شود، بیشتر است. نمودار RSI اغلب همراه با نمودار میله‌­­ای استفاده می‌­­شود. RSIهای نسبتاً بالا (55 تا 75) معمولاً با روند قیمت مثبت و RSIهای پائین (25 تا 45) معمولاً با روند قیمت منفی همراه هستند. واگرایی­­‌ها بین پرایس اکشن و نمودار RSI می­­‌تواند علامت معکوس‌­­های بازار باشند.

استوکاستیک

اندیکاتور استوکاستیک توسعه‌یافته توسط جورج لین می­­‌تواند ابزار ارزشمندی برای شناسایی اوج­­‌ها و فرودهای کوتاه‌­­مدت برای کمک به زمانبندی معاملات نزدیکتر به نقاط معکوس محلی باشد. استوکاستیک اندازه‌­­گیری قرارگیری قیمت فعلی در محدوده معاملاتی اخیر است. تئوری این است که با افزایش قیمت­­‌ها، بسته‌­­شدن‌­­ها نزدیک­­تر به انتهای محدوده اخیرشان اتفاق می­­­‌افتند. زمانی که قیمت‌­­های روند بالاتر باشند و قیمت­­‌های بسته­­‌شدن شروع به ضعیف‌­­شدن در محدوده کند، این نشانه ضعف بازار داخلی است.

استوکاستیک یکی از چند اندیکاتورهایی هستند که دو خط به نام خطوط K و D را استفاده می‌­­کند (گاهی به خطوط %K و %D نیز موسومند). خط D صرفاً نسخه هموارسازی‌­­شده K است و هردوی آنها درست مثل RSI برای موقعیت‌­­های اشباع خرید و فروش، موردتجزیه و تحلیل قرار می‌­­گیرند. این دو خط، بُعد اضافه­­‌ تقاطع‌­­ها را ارائه می­­‌دهند که مشابه تقاطع‌­­های قیمت میانگین­­‌های متحرک هستند.

مقایسات و تقابل­­­‌ها

به بیان ساده، شاخص­­ قدرت نسبی، معنادارترین نتایج را در بازارهای روندی به بار می‌­­آورد درحالی­­‌که استوکاستیک در بازارهای مسطح یا متلاطم بهترین کارکرد را دارد. در حالی که هدف هر یک مشابه است، آنها با قصدهای مختلفی طراحی شدند. RSI همانطور که ذکر شد، به تعیین زمانی که قیمت، خیلی سریع و زیاد حرکت کرده است کمک می‌­­کند. این به یک بازار روندی دلالت دارد. استوکاستیک به تعیین زمانی کمک می‌­­کند که در آن قیمت به اوج یا انتهای یک محدوده معاملاتی حرکت کرده است که بر یک بازار غیرروندی (مسطح یا متلاطم) کمک می­­‌کند.

در نسخه قبلی «نکات» ما در مورد چگونگی استفاده از شاخص‌­­های مومنتوم مانند RSI و استوکاستیک برای یافتن نقاط عطف احتمالی بازار (واگرایی) استفاده شدند. همچنین چگونگی اعمال روند و تحلیل پشتیبانی/مقاومت را برای خود اندیکاتورها پوشش دادیم. در اینجا، بحث و بررسی را به جای چگونگی خواندن این دو اندیکاتور، به زمان اعمال این دو محدود خواهیم کرد.

نمودار نمونه

شکل 1

شکل 1، 100 روز از معاملات روزانه را برای نقره کومکس 1994 با شاخص نسبی 9 روزه و استوکاستیک تدریجی نشان می‌­­دهد. توجه داشته باشید که چگونه شاخص‌­­های RSI در اکثر دوره‌­­های کاهش سه ماهه چهارم بین 40 و 25 باقی ماند و هرگز به علامت خنثی 50 نرسید. استوکاستیک از 60 صعودی به فروش اشباع نوسان کرد که نشانه­­‌های نادرستی از معکوس بازار را می‌­­دهد. RSI موثر بود زیرا ابزار درحال روند است.

شکل 2

شکل 2 روند ساعتی را برای شرکت تایم وارنر با شاخص قدرت نسبی 14 روزه و استوکاستیک تدریجی نشان می‌­­دهد. این سهام به مدت سه روز در محدوده نیم واحدی معامله شد. مقادیر RSI در اطراف علامت 50 همگرا شدند که نه قدرت را نشان می‌­­دهد و نه ضعف را. استوکاستیک درحالی که بیش از دو روز درحال افزایش بود، عمدتاً در محدوده نزولی زیر 40 باقی ماند و در اوایل روز سوم، یک متقاطع نزولی را به نمایش گذاشت. RSI ها نشان ندادند که محدوده معاملاتی شکسته شد تا زمانی که واقعاً اتفاق افتاد. برای یک ابزار غیرروندی، استوکاستیک اثبات کرد که معتبرتر است.

درحالی که هم RSI و هم استوکاستیک در اکثر بازارها مفید هستند، هرکدام تخصص خاص خود را دارند. مانند اندیکاتورهای فنی، اندیکاتورهای چندگانه سیگنال­­‌های معتبرتری نسبت به اندیکاتورهای انفرادی می‌دهند.

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 29 اسفند 1400 ساعت 07:00
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین