خبر

درس 101 : شاخص حرکت استوکاستیک(SMI)

درس 101 : شاخص حرکت استوکاستیک(SMI)

شاخص حرکت استوکاستیک نام اندیکاتور مستقلی است که در این درس علاوه بر معرفی آن، به شرح مزایا و معایب و فرمول محاسباتی آن می‌پردازیم.

شاخص حرکت استوکاستیک

نوع اندیکاتور: مستقل

شاخص حرکت استوکاستیک، که عموماً به اختصار SMI نامیده می­‌شود، پیشرفت در نوسانگر استوکاستیک است. نوسانگر استوکاستیک در درجه اول برای محاسبه فاصله بین قیمت بسته‌­­شدن فعلی و دامنه قیمت سقف / کف اخیر مورداستفاده قرار گرفت. شاخص حرکتی استوکاستیک، فاصله بین قیمت بسته‌­­شدن فعلی مربوط به مرکز دامنه سقف / کف را نشان می‌­­دهد. ویلیام بلاو، SMI را در مجله ژانویه 1993 به‌­­نام "تحلیل تکنیکال سهام و کالاها" ابداع کرد. SMI به‌­­طور منطقی در یک دوره واحد از نوسانگر استوکاستیک، کمتر قابل پیش­­‌بینی است. SMI معمولا بین 100+ و 100- قرار می­­‌گیرد. این نوسانگر(اُسیلاتور) همراه با نوسانگر حرکتی تاشر چاند استفاده می‌­­شود.

شرح

در SMI زمانی که قیمت بسته‌­­شدن فعلی بیشتر از نقطه­­‌میانی دامنه سقف / کف است، حاصل بالای صفر است. همچنین، زمانی که نقطه بسته­­‌شدن کمتر از نقطه­­‌میانی محدوده بالا سقف / کف باشد، آنگاه SMI زیر صفر است. خروجی SMI به­­‌عنوان پوزیشن حدی کوتاه‌­­مدت یعنی بازار اشباع خرید و فروش تفسیر می­­‌شود. تفاوت اصلی بین SMI و اندیکاتورهای استوکاستیک قبلی آن است که SMI از محدوده وسیعی استفاده می‌کند که می‌­­تواند از مقدار منفی 100- تا مقدار مثبت 100+ متغیر باشد. برای هموارسازی نتایج SMI، یک میانگین متحرک تعیین می‌شود که معمولاً به‌عنوان %D تصادفی نامیده می‌شود. معامله­­‌گران معمولاً از اندیکاتور SMI برای پیش‌­بینی روند حاکم در بازار، یعنی صعودی یا نزولی استفاده می­­‌کنند. معامله­­‌گران بر این باورند که یک بازار نزولی است، اگر خروجی SMI آن زیر 40 باشد. از سوی دیگر، خروجی SMI بالای 40 برای یک بازار خاص، روند صعودی را متصور می‌شود.

خروجی SMI بین 100- تا 100+ متغیر است. به­­‌منظور تفسیر نتیجه SMI، معامله‌­­گران نقاط تجاری ویژه‌­­ای را ایجاد کرده‌­­اند. مانند زمانی که SMI از مقدار 40+ بالاتر می­­‌رود، سیگنال فروش نشان داده می‌­­شود. به­­‌طور مشابه، اگر SMI به کمتر از 40- سقوط کند، یک سیگنال خرید نشان داده می­­‌شود. یکی دیگر از علائم رایج معاملاتی این است که وقتی SMI از پائین میانگین متحرک عبور کند، سیگنال خرید تولید می‌­­شود. به طور مشابه، زمانی که SMI کمتر از میانگین متحرک باشد، سیگنال فروش تولید می­­‌شود. نمودار بعدی، سیگنال تجاری با ورود صعودی تولید شده توسط شاخص حرکت استوکاستیک را نشان می‌دهد.

معامله تنها بر مبنای پوزیشن­­‌های حدی کوتاه‌­­مدت نیست. باید مکانیسمی برای بررسی روند بازار وجود داشته باشد. اندیکاتور مربع R عموماً توسط معامله­­‌گران برای تعیین روند بازار مورداستفاده قرار می­­‌گیرد. اگر پیامد اندیکاتور مانند مربع R و یک بازار غیرروندی باشد، آنگاه نتیجه SMI معتبر است و نتایج موثری ارائه می‌­­دهد. نوسانگر حرکتی چاند اغلب به­­‌جای اندیکاتور مربع R برای تعیین روند استفاده می­­­‌شود. برعکس، اگر یک بازار روندی توسط اندیکاتورهای روندی پیش‌­­بینی شود، معامله­­‌گران می‌­­توانند نوسانگرها را برای تعیین جهت روند به­­‌کار برند. بدین طریق، معامله­­‌گران می­­‌توانند تراکنش‌­­های خود را به‌­­وسیله نوسانگر، بر مبنای جهت روند بازار قرار دهند.

معامله‌گران

ویلیام بلاو SMI یک روزه را با دوره­­‌های هموارسازی طولانی، نسبت به قیمت بسته­­‌شدن فعلی از سقف و کف روز، حساس­­‌تر یافت. داشتن حساسیت بالا نسبت به مقدار بسته‌­­شدن، SMI را تبدیل به یک اندیکاتور ایده­­‌آل برای شناسایی روند می­­‌کند. همانطور که در ابتدا توضیح داده شد، تفاوت زیادی بین تفسیر شاخص حرکتی استوکاستیک و نوسانگر استوکاستیک نیست. پوزیشن­­‌های حدی کوتاه‌­­مدت با پیامد SMI نشان داده می‌شوند. اگر SMI بالای 40+ برسد، شرایط خرید اشباع برقرار می‌­­شود. معامله‌­­گران ترجیح می­­‌دهند دیگر در جهت روند معامله نکنند. حتی قبل از معکوس‌­­شدن روند، معامله‌گران پوزیشن­­‌های خود را در بهره‌­­­گیری از شرایط خرید اشباع قرار می­­‌دهند. معامله­­‌گران یک روند معکوس ویژه را در پوزیشن­­‌های حدی پیش­­‌بینی می‌کنند. واگرایی‌ها باید درنظر گرفته شود. یک واگرایی می­­‌تواند پایان روند مسلط را نمایش، یا یک روند غلط را نشان دهد. K% که D% را قطع می­­‌کند نیز متقاطع‌­­ها را نشان می‌­­دهد.

مزایای شاخص حرکتی استوکاستیک

  • 1) اکثریت تکنسین‌­­ها معتقدند که SMI نسبت به پیامد نوسانگر استوکاستیک برای دوره زمانی یکسان، غیرقابل پیش­­‌بینی­­‌تر است.
  • 2) SMI نشان­­‌دهنده‌ی پیشروی تغییرات احتمالی حرکت (قیمت) نزدیک به نقاط بحرانی است. این به معامله­­‌گران اجازه می­­‌دهد تا حرکات خود را در بازار زمان­­‌بندی کنند.
  • 3) ورود و خروج با حداکثر سود به دلیل قابل پیش­­‌بینی‌­­بودن شاخص حرکت استوکاستیک، دیگر مساله­­‌ای نیست.

 معایب شاخص حرکت استوکاستیک

  • 1) شاخص حرکت استوکاستیک قادر به پیش‌­­بینی روند نیست. این باعث سردرگمی زیادی در ذهن معامله‌­­گران می‌­­شود. معامله­­‌گران اغلب با دیدن پوزیشن‌­­های حدی نشان داده شده توسط SMI به دام می افتند.
  • 2) معامله‌­­گران باید از اندیکاتورهای روند مانند CMO (نوسانگر حرکتی (مومنتوم) چاند) یا شاخص مربع R برای پیش­­‌بینی روندهای آینده به همراه SMI استفاده کنند که فقط پوزیشن‌های حدی کوتاه‌مدت را پیش­­‌بینی می‌کند.
  • 3) SMI نمی‌­­تواند سیگنال­­‌های معاملاتی را در بازارهای روندی تولید کند. برای ایجاد جهت روند باید از نوسانگرها استفاده کرد. معامله­­‌گران آنگاه می­­‌توانند بر اساس جهت­ روند در آینده تصمیم­­‌گیری کنند.
فرمول

به‌­­منظور محاسبه SMI ، از "N" شروع کنید. بگذارید فرض کنیم 10=N. پس از انتخاب یک دوره، مرکز دامنه سقف و کف را در طول دوره تعیین کنید. برای انجام این کار از فرمول زیر استفاده کنید:

بگذارید فرض کنیم "C" مرکز سقف و کف باشد

2 / (حداقل کف + حداکثر سقف) = C

که در آن

حداکثر سقف =  بزرگترین عدد در دامنه

حداقل کف = کوچکترین عدد در دامنه

بعد از محاسبه نقطه مرکزی دامنه، فاصله نقطه بسته­­‌شدن فعلی را از مرکز دامنه تفریق کنید.

C CC امروز = H

که در آن

 CC امروز = قیمت بسته‌­­شدن فعلی

C = مرکز دامنه سقف / کف

به ­­منظور هموارسازی خروجی "H" ، یک میانگین متحرک نمایی 3 دوره‌ای را استفاده کنید.

رویه هموارسازی "H" به‌­صورت زیر است.

میانگین متحرک نمایی * (3) * (H) = HS1

میانگین متحرک نمایی * (3) * (HS1) = HS2

بعد از هموارسازی "H" تفاوت قیمت سقف و کف را طی دوره با استفاده از همان میانگین متحرک نمایی 3 دوره­­‌ای، هموار کنید. نتایج هموارسازی دوم را بر 2 تقسیم کنید:

میانگین متحرک نمایی * (3) * (حداقل کف حداکثر سقف) = DHL1

2 / میانگین متحرک نمایی * (3) * (حداقل کف حداکثر سقف) = DHL2

به ­­منظور محاسبه SMI ، HS2 را بر DHL2 تقسیم کنید. ضرب نتیجه در 100، نتایجی به شکل درصدی ارائه خواهد داد.

100 * (HS2 + DHL2) = SMI امروز

پارامترها

  • دوره 1 : (10)
  • دوره 2: (3)
  • اولین سطح : (40-)
  • دومین سطح : (40)

 

 

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 25 اسفند 1400 ساعت 08:38
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین