خبر

درس ۱۰۰ : استوکاستیک RSI یا StochRSI

درس ۱۰۰ : استوکاستیک RSI یا StochRSI

در این درس، مطالب بسیار مفیدی را درباره‌ی محاسبات، پارامترها، و سیگنال‌های مربوط به اندیکاتور استوکاستیک RSI یا StochRSI در اختیارتان می‌گذاریم.

استوکاستیک RSI یا StochRSI

نوع اندیکاتور: مستقل

استوکاستیک RSI که توسط توشارد چانده و استنلی کرال ابداع شد، اسیلاتوری است که سطح RSI را نسبت به محدوده‌ی آن، طی یک دوره‌ی زمانی معین، می‌سنجد. این اندیکاتور از RSI به عنوان پایه استفاده می‌کند و آن را در فرمول مربوط به استوکاستیک (استفاده از یک میانگین متحرک ساده برای هموارسازی) اعمال می‌کند. نتیجه‌ی آن یک اسیلاتور است که میان ۰ و ۱ نوسان می‌کند.

چانده و کرول در ۱۹۹۴ در کتاب خود با عنوان «معامله‌گر تکنیکال جدید،‌» توضیح داده‌اند که گاهی اوقات RSI برای یک دوره‌ی زمانی طولانی، میان ۸۰ و ۲۰ در حرکت می‌ماند، بدون آن‌که به سطوح اشباع خرید و اشباع فروش برسد. در این شرایط، معامله‌گرانی که می‌خواهند بر اساس تشخیص اشباع خرید یا اشباع فروش در RSI وارد بازار سهام شوند، ممکن است فقط به یک نظاره‌گر بازار تبدیل شوند. برای افزایش حساسیت و ایجاد روشی برای شناسایی سطوح اشباع خرید و اشباع فروش در RSI، چانده و کرول StochRSI یا استوکاستیک RSI را معرفی کردند.

RSI که توسط ولز وایلدر ابداع شد، یک اسیلاتور مومنتوم است که طی یک دوره‌ی زمانی، بزرگی سودها را با بزرگی زیان‌ها مقایسه می‌کند. استوکاستیک که توسط جرج لین ایجاد شد، یک اسیلاتور مومنتوم است که طی یک دوره‌ی زمانی معین، سطح قیمت پایانی را با محدوده‌ی سقف/کف مقایسه می‌کند.

محاسبه

RSI

RSI = 100 - 10 / 1 + RS

RS = (n / مجموع زیان‌ها) / (n / مجموع سودها)
و n = تعداد دوره‌های RSI

استوکاستیک

(پایین‌ترین کف(n)  - بالاترین سقف(n)  / پایین‌ترین کف(n) - آخرین قیمت پایانی) × ۱۰۰ = %K

%D = میانگین متحرک ۳ دوره‌ی  %K
و n = تعداد دوره‌های مورد استفاده در محاسبه

استوکاستیک RSI یــا StochRSI  

StochRSI = RSI(n) - RSI پایین‌ترین کف(n) / RSI بالاترین سقف(n) - RSI پایین‌ترین کف(n)

n = تعداد دوره‌های مورد استفاده در محاسبه

از فرمول بالا می‌توان مشاهده کرد که StochRSI یک فرمول استوکاستیک است که بر RSI اعمال شده است؛ یعنی StochRSI  یک اندیکاتور RSI است. استوکاستیک RSI یا همان StochRSI مقدار RSI را نسبت به محدوده‌ی سقف/کف آن طی مجموعه‌ای از دوره‌ها اندازه‌گیری می‌کند. وقتی RSI یک کف جدید را برای دوره ثبت می‌کند، StochRSI صفر خواهد شد. وقتی RSI یک سقف جدید را برای دوره ثبت کند، StochRSI صد خواهد شد. مقدار ۰.۲۰ یعنی RSI کنونی ۲۰ درصد بالای پایین‌ترین سطح دوره، یا ۸۰ درصد پایینِ بالاترین سطح دوره قرار دارد. مقدار ۰.۸۰ یعنی RSI کنونی ۸۰ درصد بالای پایین‌ترین سطح دوره، یا ۲۰ درصد پایین‌تر از بالاترین سطح قرار دارد.

نمونه‌ی نمودار

استوکاستیک RSI

پارامترها

  • Period یا دوره (۱۴): تعداد دوره‌هایی که نقاط کف و سقف RSI برای آن‌ها در نظر گرفته شده‌اند.
  • Range یا محدوده (۲۰): فاصله‌ی میان خطوط آستانه‌ی بالایی و پایینی.
  • Overbought Value یا مقدار اشباع خرید (۰.۸): محل قرار گرفتن باند یا نوار بالایی
  • Oversold Value یا مقدار اشباع فروش (۰.۲): محل قرار گرفتن باند یا نوار پایینی

سیگنال‌ها

  • تقاطع‌های اشباع خرید و اشباع فروش: اگر یک روند صعودی در سهام پایه شناسایی شده باشد، آن‌گاه سیگنال خرید هنگامی ایجاد می‌شود که StochRSI از اشباع فروش (زیر ۰.۲۰) به بالای ۰.۲۰ برسد. در مقابل، اگر یک روند نزولی شناسایی شده باشد، آن‌گاه یک سیگنال فروش هنگامی ایجاد می‌شود که StochRSI از اشباع خرید (بالای ۰.۸۰) به زیر ۰.۸۰ کاهش یابد.
  • تقاطع های خط مرکز: برخی از معامله‌گران برای تایید سیگنال‌ها و کاهش الگوی اره‌ی دو سر (whipsaw)، به دنبال حرکات بالا یا پایین ۰.۵۰ (خط مرکز) می‌گردند. یک حرکت از اشباع فروش به بالای ۰.۵۰ می‌تواند یک سیگنال خرید به همراه داشته باشد، و این سیگنال تا وقتی قیمت به زیر ۰.۵۰ نرفته باشد، هم‌چنان ادامه دارد. در مقابل، یک حرکت از اشباع خرید به زیر ۰.۵۰ می‌تواند به عنوان یک سیگنال فروش تلقی شود؛ این سیگنال تا زمانی که قیمت به بالای ۰.۵۰ برنگشته باشد، هم‌چنان ادامه دارد.
  • واگرایی‌های مثبت و منفی: یک واگرایی مثبت و به دنبال آن، یک حرکت صعودی تاییدکننده به بالای ۰.۲۰ می‌تواند یک سیگنال خرید، و یک واگرایی منفی و به دنبال آن، یک حرکت نزولی به پایین ۰.۸۰ می‌تواند به عنوان یک سیگنال فروش تلقی شود.
  • شکست‌ها: هم‌چنین، چانده و کرول به این نکته اشاره کردند که حرکات بازگشتی که از خطوط ماشه (trigger lines) عبور می‌کنند، نشانه‌ای از یک سیگنال ناقص هستند. یک حرکت صعودی بازگشتی که از ۰.۸۰ عبور می‌کند و به بالای آن می‌رود، نشان‌دهنده‌ی یک سیگنال ناقص است و به معامله‌گران توصیه می‌شود پوزیشن‌های‌شان را ببندند.
  • روند قدرتمند: درست مثل بسیاری از سایر اسیلاتور‌ها، StochRSI می‌تواند وارد اشباع خرید (اشباع فروش) شود و برای یک دوره‌ی طولانی در همان اشباع خرید (اشباع فروش) بماند. یک حرکت به بالای ۰.۸۰ ممکن است اشباع خرید تلقی شود، ولی این حرکت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک روند صعودی قدرتمند باشد، و برای یک دوره‌ی طولانی در بالای ۰.۸۰ باقی بماند. در مقابل، یک حرکت سریع به زیر ۰.۲۰ می‌تواند نشان‌دهنده‌ی شروع یک روند نزولی قدرتمند باشد. حرکت به سوی ۱ بسیار قدرتمند و حرکت به سوی ۰ نیز بسیار ضعیف تلقی می‌شود.

لازم است به خاطر داشته باشید، StochRSI اندیکاتورِ یک اندیکاتور است. این اندیکاتور برای این طراحی شده است که پیش از رسیدن RSI واقعی به نواحی کمینه و بیشینه، بتوانیم این حرکت‌ها را پیش‌بینی کنیم. StochRSI به عنوان اندیکاتورِ یک اندیکاتور، از قیمت واقعی سهام پایه حذف می‌شود. از آن‌جا که این اندیکاتور در واقع RSI را پیش‌بینی می‌کند، ولی برای پیش‌بینی تغییرات قیمت در سهام پایه مورد استفاده قرار گرفته است، از حساسیت بالاتری برخوردار است و در معرض سیگنال‌های ناقص نیز هست؛ به خصوص، اگر به درستی از آن استفاده نشود. درست مانند سایر اندیکاتور‌ها، از StochRSI نیز باید در کنار دیگر اندیکاتور‌ها و سایر جنبه‌های تحلیل تکنیکال بهره برد.     

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
چهارشنبه 25 اسفند 1400 ساعت 08:36
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین