خبر

درس ۸۰ : اندیکاتور پارابولیک زمان/قیمت (پارابولیک سار)

درس ۸۰ : اندیکاتور پارابولیک زمان/قیمت (پارابولیک سار)

در این درس، به معرفی اندیکاتور پارابولیک زمان/قیمت (پارابولیک سار) می‌پردازیم.

اندیکاتور پارابولیک زمان/قیمت (پارابولیک سار)

نوع اندیکاتور: هم‌پوشان یا Overlay

سیستم پارابولیک زمان/قیمت توسط ولز وایلدر ابداع شد؛ این اندیکاتور برای تعیین توقف‌های قیمت متحرک (trailing price stops) کاربرد دارد و گاهی اوقات با عنوان SAR (stop-and-reversal، یعنی توقف و بازگشت) شناخته می‌شود. این اندیکاتور، که در زبان فارسی معمولا به آن پارابولیک سار (یا معادل فارسی آن، اندیکاتور توقف و بازگشت سهموی) می‌گوییم، بیش‌تر برای تعیین توقف‌ها شهرت دارد تا تشخیص جهت یا روند بازار. وایلدر پیشنهاد می‌کند، ابتدا روند بازار را به دست بیاورید، و سپس، با استفاده از پارابولیک سار در جهت روند به انجام معامله‌ بپردازید. اگر روند رو به بالا باشد، وقتی این اندیکاتور زیر قیمت برود، اقدام به خرید کنید؛ و اگر روند نزولی باشد، وقتی این اندیکاتور به بالای قیمت برود، اقدام به فروش کنید.

فرمول این اندیکاتور بسیار پیچیده و فراتر از سطح این متن است، ولی تفسیر آن نسبتا ساده و مستقیم است. خطوط نقطه‌چین در پایین قیمت به معنی توقف ضرر متحرک (trailing stop) برای یک پوزیشن لانگ هستند، و خطوط بالای قیمت نیز به معنی توقف ضرر متحرک برای یک پوزیشن شورت. در آغاز حرکت، پارابولیک سار فاصله‌ی امن بیش‌تری میان قیمت و توقف ضرر متحرک ایجاد خواهد کرد. ولی با ادامه‌ی روند بازار، فاصله‌ی میان قیمت و این اندیکاتور کم خواهد شد؛ از این رو، هر چه قیمت به یک سمت مطلوب پیش برود، فضا برای توقف ضرر کم‌تر خواهد شد.

اگر در پوزیشن لانگ هستید (یعنی قیمت در بالای پارابولیک سار قرار دارد)، این اندیکاتور، فارغ از مسیر حرکت قیمت، هر روز به سمت بالا می‌رود. میزان حرکت پارابولیک سار به سمت بالا به میزان حرکت قیمت بستگی دارد.

در این اندیکاتور دو متغیر وجود دارد: گام (step) و گام بیشینه (maximum step). شما می‌توانید گام را روی نمودار تغییر دهید (پیش‌فرض = ۵۰ یا ۰.۰۲)، و گام بیشینه داخل سیستم محاسبه می‌شود. هر چه گام را بالاتر تعیین کنید، حساسیت این اندیکاتور به تغییرات قیمت بیش‌تر می‌شود. اگر گام را بیش از اندازه زیاد کنید، اندیکاتور دائما در بالا و پایین قیمت نوسان خواهد کرد و تفسیر نمودار دشوار می‌شود. گام بیشینه با حرکت قیمت، تنظیمات پارابولیک سار را کنترل می‌کند. هر چه گام بیشینه کم‌تر باشد، فاصله‌ی توقف ضرر متحرک با قیمت بیش‌تر می‌شود. وایلدر توصیه می‌کند، گام را ۰.۰۲ و گام بیشینه را ۰.۲۰ بگذارید.

نمونه‌ی نمودار

اندیکاتور پارابولیک زمان/قیمت (پارابولیک سار)

پارامترها

  • Step یا گام - ۵۰
نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:55
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین