خبر

درس 77 : حجم تعادلی (OBV)

درس 77 : حجم تعادلی (OBV)

در این درس به معرفی و بررسی اندیکاتوری مستقلی به نام حجم تعادلی (OBV) می‌پردازیم و نحوه محاسبه آن را به کمک فرمول‌های محاسباتی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

حجم تعادلی

نوع اندیکاتور: مستقل

اندیکاتور تکنیکال حجم تعادلی (OBV) یک اندیکاتور مومنتوم است که حجم را به تغییر قیمت مربوط می‌کند. این اندیکاتور که جوزف گرانویل به آن دست یافت، بسیار ساده است. زمانی که اوراق بهادار به بالاتر از قیمت نهایی قبل بسته می­­‌شود، کل حجم روز، حجم صعودی درنظر گرفته می‌­­شود. زمانی که اوراق بهادار پائین‌­­تر از قیمت بسته‌­­شدن قبلی، بسته می‌­­شود، کل حجم روز، حجم نزولی درنظر گرفته می‌­­شود.

فرض اساسی، در مورد تحلیل حجم تعادلی، این است که تغییرات OBV مقدم بر تغییرات قیمت است. تئوری این است که پول هوشمند را می‌توان مشاهده کرد که با افزایش OBV به سمت اوراق بهادار جریان می‌یابد. هنگامی که عموم به سمت اوراق بهادار حرکت می‌­­کنند، هم اوراق و هم حجم موجود در حالت تعادلی، افزایش می‌یابد.

اگر حرکت قیمت اوراق بهادار، مقدم بر حرکت OBV باشد، «عدم تایید» رخ داده است. عدم تأیید می‌تواند در بازارهای صعودی (زمانی که اوراق بهادار بدون یا قبل از OBV افزایش می‌یابد) یا در پایین‌ترین سطح بازار نزولی (زمانی که اوراق بهادار بدون یا قبل از اندیکاتور تکنیکال حجم تعادلی سقوط می‌کند) رخ دهد.

زمانی که هر اوج بالاتر از اوج قبلی و هر فرود جدید، بالاتر از فرود قبلی قرار می­­‌گیرد، OBV در روند افزایشی(صعودی) است. به همین منوال، زمانی که هر اوج متوالی، پائین­­­‌تر از اوج قبلی و هر فرود متوالی، پائین‌­­تر از فرود قبلی قرار می‌­­گیرد، حجم تعادلی در روند نزولی قرار دارد.

زمانی که یک روند ایجاد می­­‌شود، تا زمانی که شکسته شود، به قوت خود باقی می‌­­ماند. دو شیوه وجود دارد که در آن، روند حجم تعادلی می‌­‌تواند شکسته شود. اولین شیوه زمانی اتفاق می‌­­افتد که روند از یک روند افزایشی(صعودی) به یک روند کاهشی(نزولی) یا از یک روند کاهشی به یک روند افزایشی تغییر کند.

 روندهای صعودی و نزولی

دومین شیوه که روند OBV می­­‌تواند شکسته شود در صورتی است که روند به یک روند مشکوک تغییر کرده و به مدت بیش از سه روز، مشکوک باقی بماند. ازاین رو، اگر اوراق بهادار از روند افزایشی به یک روند مشکوک تغییر یابد و تنها به مدت دو روز پیش از بازگشت به روند صعودی در روند مشکوک بماند، درنظر گرفته می­­‌شود که حجم تعادلی همیشه در روند افزایشی بوده است.

زمانی که OBV به یک روند افزایشی یا کاهشی تغییر می­­‌کند، شکست روی داده است. از آنجا که OBV به‌­ طور عادی بر شکست­­‌های قیمت مقدم است، سرمایه­­‌گذاران باید در شکست‌­­های صعودی حجم تعادلی در موقعیت بلند (لانگ) خرید کنند. به همین صورت، زمانی که OBV یک شکست نزولی ایجاد می‌­­­کند، سرمایه‌گذاران باید در موقعیت کوتاه (شورت) بفروشند. این پوزیشن‌­­ها باید تا زمانی که روند تغییر کند، حفظ شود.

میانگین متحرک مورداستفاده برای حجم تعادلی

زمان اعمال این پژوهش با یک نمودار تعاملی، میانگین متحرک را نیز می­­‌توان نشان داد. دوره میانگین متحرک تعریف­­ شده است (پیش­­‌فرض20) و می­­‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • ساده (MA)
  • نمایی (EMA)
  • هموار (SMA)
  • وزنی (WMA)
  • بدنه (HMA)

 

نمودار نمونه

 نمودار نمونه

محاسبه

اگر قیمت بسته­­‌شدن امروز بیشتر از قیمت بسته‌شدن دیروز باشد آنگاه:

OBV(i) = OBV(i-1)+VOLUME(i)

اگر قیمت بسته‌­­شدن امروز کمتر از قیمت بسته‌­­شدن دیروز باشد آنگاه:

OBV(i) = OBV(i-1)-VOLUME(i)

اگر قیمت بسته‌­­شدن امروز برابر با قیمت بسته‌­­شدن دیروز باشد آنگاه:

OBV(i) = OBV(i-1)

که در آن :

OBV(i) – مقدار اندیکاتور دوره جاری است؛

OBV(i-1) – مقدار اندیکاتور دوره قبلی است؛

VOLUME(i) – حجم ستون فعلی است.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:55
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین