خبر

درس ۵۲ : اندیکاتور کانال کلتنر

درس ۵۲ : اندیکاتور کانال کلتنر

در این درس، اطلاعات مفیدی را درباره‌ اندیکاتور کانال کلتنر در بازارهای رنج و بازارهای ترند در اختیارتان می‌گذاریم؛ هم‌چنین، به فرمول آن نیز اشاره می‌کنیم.

اندیکاتور کانال کلتنر (Keltner Channel)

نوع اندیکاتور: هم‌پوشان یا Overlay

در این رشته مقالات، ۳ نسخه از کانال‌های کلتنر را تعریف می‌کنیم:

  • کانال کلتنر، که از تنظیمات نسخه‌ی اولیه‌ی آن استفاده می‌کند: یک میانگین متحرک ساده‌ی ۲۰ روزه از قیمت میانگین (Typical Price) و هم‌چنین، میانگین محدوده‌ی روزانه‌ی ۲۰ روزه (سقف - کف) با ضریب 1 در بالا و پایین؛ منظور از Typical Price یعنی جمع قیمت‌های سقف، کف، و پایانی و تقسیم آن‌ها بر عدد ۳.
  • کانال کلتنر نمایی، که شبیه کانال کلتنر است، ولی از یک میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه استفاده می‌کند؛ و
  • باندهای کلتنر، که شبیه‌ کانال کلتنر نمایی هستند که از میانگین متحرک نمایی قیمت پایانی استفاده می‌کنند؛ دو خط نیز در فاصله‌ی 2.5 برابر میانگین محدوده‌ی واقعی (ATR) در بالا و پایین آن رسم می‌شوند. 

چستر کلتنر، در ۱۹۶۰ در کتاب‌اش با عنوان «چگونه در بورس کالاها پول در بیاوریم،‌» کانال‌هایی را به صورت مضربی از محدوده‌ی روزانه (سقف-کف) در بالا و پایین یک میانگین متحرک قیمت میانگین (Typical Price) ترسیم کرد. لیندا بردفورد راشکه نسخه‌ی ساده‌تری از این اندیکاتور را معرفی کرد که از هموارسازی نمایی و میانگین محدوده‌ی واقعی استفاده می‌کند؛ این نسخه امروزه کاربرد گسترده‌تری دارد.

کلتنر در اصل، این کانال‌ها را برای استفاده به عنوان یک سیستم پیگیری روند درست کرده بود، ولی آن‌ها به شیوه‌ای مشابه‌ی بولینجر باند یا اندیکاتور پاکت نامه (Envelopes) برای معامله در بازارهای رنج یا خنثی نیز کاربرد دارند.

نخست، باید تشخیص دهید آیا قیمت رونددار (trending) است یا خنثی (ranging).

بازار خنثی (رنج یا نوسانی)

از لحاظ تئوری، حرکتی که از یک باند یا نوار قیمت آغاز می‌شود، احتمالا به دیگری نیز منتقل می‌شود.

  • وقتی قیمت‌ها به بالا یا پایین باند پایینی تغییر جهت می‌دهند، پوزیشن لانگ بگیرید. اگر قیمت با شیب نزولی نزدیک باند بالایی شود یا میانگین متحرک را قطع کند و به زیر آن برود، پوزیشن‌تان را ببندید.
  • وقتی قیمت به پایین یا بالای باند بالایی تغییر جهت دهد، پوزیشن شورت بگیرید. اگر قیمت با شیب صعودی نزدیک باند پایینی شود یا میانگین متحرک را قطع کند و به بالای آن برود، پوزیشن‌تان را ببندید.

وقتی پوزیشن لانگ را اتخاذ می‌کنید، توقف زیان‌تان را زیر جدیدترین کف قیمت قرار دهید، و وقتی پوزیشن شورت اتخاذ می‌کنید، توقف زیان‌تان را بالای جدیدترین سقف قیمت قرار دهید.

برای شناسایی نقاط بازگشتِ نزدیک به باندهای بالایی و پایینی از سیگنال‌های بازگشت (reversal) استفاده کنید.

بازار رونددار

کلتنر بر این باور بود که بسته شدن قیمت در بالای باند بالایی یا در پایین باند پایینی گواهی است از یک حرکت قوی، و در این شرایط، باید بر اساس شکست سطح (یا breakout) معامله کنید.

  • وقتی نمودار قیمت باند بالایی را به سمت بالا بشکند، وارد پوزیشن لانگ شوید. یک توقف زیان را در پایین میانگین متحرک قرار دهید و اگر قیمت میانگین متحرک را قطع کرد و به زیر آن رفت، از معامله خارج شوید.
  • وقتی نمودار قیمت به سمت باند پایینی تغییر جهت داد و به زیر آن رفت، وارد پوزیشن شورت شوید. یک توقف زیان را در بالای میانگین متحرک قرار دهید و اگر قیمت میانگین متحرک را قطع کرد و به بالای آن رفت، از معامله خارج شوید.

کلتنر در اصل، باندهای پایینی و بالایی را برای خروج از معامله در نظر گرفت، ولی در این شرایط ممکن است دیگر برای خروج از معامله دیر شده باشد.

در این‌جا دو نسخه از کانال‌های کلتنر را به شما معرفی می‌کنیم:

  • کانال کلتنر، که از تنظیمات نسخه‌ی اولیه‌ی آن استفاده می‌کند: یک میانگین متحرک ساده‌ی ۲۰ روزه از قیمت میانگین (Typical Price) و هم‌چنین، میانگین محدوده‌ی روزانه‌ی ۲۰ روزه (سقف - کف)؛
  • کانال کلتنر نمایی، که شبیه کانال کلتنر است، ولی از یک میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه استفاده می‌کند.

فرمول کانال کلتنر

  • ابتدا، یک ضریب را با نام «Period یا دوره‌» تعریف می‌کنیم تا تعداد دوره‌های مورد استفاده را در میانگین‌های متحرک ساده‌ی مورد نیاز کانال کلتنر به آن نسبت بدهیم.
  • سپس، قیمت‌های سقف، کف، و پایانی را با هم جمع می‌کنیم و تقسیم بر سه می‌کنیم تا یک قیمت «میانگین یا typical»  را محاسبه کنیم.
  • «MA_typical»،‌ یعنی میانگین متحرک مربوط به میانگین قیمت که با استفاده از تعداد دوره‌هایی که برای «Period» در نظر گرفته بودیم، محاسبه می‌شود.
  • «Diff» یعنی محدوده‌ی روز. «MA_Diff» میانگین متحرک «Diff» است که در محاسبه‌ی آن از «Period» نیز استفاده می‌کنیم.
  • با افزودن «MA_Typical» به «MA_Diff» کانال «Upper» یا بالایی را محاسبه می‌کنیم. با تفریق «MA_Diff» از «MA_Typical» نیز کانال «Lower» یا پایینی محاسبه می‌شود. 

ارزیابی کلتنر

هنگام معامله بر اساس روندها با استفاده از یک سیستم میانگین متحرک، کانال‌های کلتنر ابزار مفیدی برای از بین بردن احتمال اره‌ی دو سر (whipsaws) هستند - اره دو سر به وضعیتی گفته می‌شود که قیمت مانند یک اره‌ی دو سر به طور ناگهانی به این طرف و آن طرف می‌رود و بازار را بی‌ثبات می‌کند. چنان‌چه نمودار قیمتْ باند بالایی یا پایینی را بشکند، آن را باید به عنوان یک سیگنال تداوم تعبیر کرد نه یک سیگنال بازگشت.

پارامترها

  • دوره یا Period: ۲۰

نمونه نمودار

اندیکاتور کانال کلتنر

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:51
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین