خبر

درس 49 : ابر ایچیموکو

درس 49 : ابر ایچیموکو

در این مطلب به معرفی و بررسی نحوه عملکرد اندیکاتور «ابر ایچیموکو» می‌پردازیم و فرمول‌های محاسباتی و نحوه تفسیر آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

ابر ایچیموکو

نوع اندیکاتور: مستقل

نوع نمودار: فقط نمودار تعاملی

ابر ایچیموکو مجموعه‌­­ای از اندیکاتورهای تکنیکال است که سطوح پشتیبانی و مقاومت و همچنین اندازه حرکت (مومنتوم) و مسیر روند را نشان می‌­­دهد. این اندیکاتور عملکردهای نامبرده را با گرفتن چندین میانگین و ترسیم آنها بر روی نمودار انجام می­­‌دهد. همچنین این ارقام را برای محاسبه یک «ابر» استفاده می‌­­کند که در تلاش برای پیش­­‌بینی جایی است که قیمت ممکن است در آینده پشتیبانی یا مقاومت را پیدا کند.

ابر ایچیموکو توسط گویچی هوسودا، روزنامه‌نگار ژاپنی ابداع شد و در اواخر دهه 1960 منتشر شد. این اندیکاتور نقاط داده بیشتری نسبت به نمودار کندل استیک استاندارد ارائه می‌دهد. در حالی که در نگاه اول پیچیده به‌­­نظر می­­‌رسد، کسانی که با نحوه خواندن نمودارها آشنا هستند، اغلب درک آن را با سیگنال­­‌های معاملاتی کاملاً تعریف شده، آسان می‌دانند.

  • - ابر ایچیموکو از پنج خط یا محاسبه تشکیل شده است که دو تای آنها ابری را تشکیل می­­‌دهند که در آن تفاوت بین دو خط در سایه است.
  • - این خطوط شامل میانگین 9 دوره‌­­ای، میانگین 26 دوره‌­­ای، میانگین آن دو میانگین، میانگین 52 دوره‌‌ای و خط قیمت پایانی با تاخیر زمانی است.
  • - ابر بخش کلیدی این اندیکاتور است. وقتی قیمت زیر ابر باشد، روند نزولی است. هنگامی که قیمت بالاتر از ابر باشد، روند صعودی است.
  • - اگر ابر در همان جهت قیمت حرکت کند، سیگنال‌های روند بالا تقویت می‌شوند. به‌­­عنوان مثال، در طول یک روند صعودی، قسمت بالای ابر به سمت بالا حرکت می‌کند، یا طی یک روند نزولی، پایین ابر در حال حرکت به سمت پایین است.

نمودار نمونه

فرمول

در زیر پنج فرمول برای خطوطی که اندیکاتور ابر ایچیموکو را در برمی‌­­گیرند وجود دارد:

  • -  خط تبدیل (کنکان سن) = 9-PH + 9-PL / 2
  • -  خط پایه (کیجون سن) = 26- PH + 26-PL / 2
  • -   A اسپن مقدم (A اسپن سنکو) = CL / خط پایه + 2
  • -   B اسپپن مقدم (B اسپن سنکو) = 52-PH + 52-PL / 2

اسپن موخر( اسپن چیکو ) = قیمت بسته‌­­شدن که 26 دوره در گذشته را ترسیم کرد.

که در آن:

PH = سقف دوره

PL = کف دوره

CL = خط تبدیل

سقف­­‌ها و کف­­­­‌ها بالاترین و پائین‌ترین قیمت‌­­های مشاهده­­‌شده طی دوره هستند. برای مثال، بالاترین و پائین‌­­ترین قیمت­­‌های مشاهده‌شده در 9 روز گذشته در شرایط خط تبدیل مشاهده شده‌اند. اضافه‌­­کردن اندیکاتور ابر ایچیموکو به نمودار شما، محاسبات را برای‌تان انجام می­­‌دهد، اما اگر بخواهید محاسبات را دستی انجام دهید، مراحلی وجود دارد.

  • - خط تبدیل و خط پایه را محاسبه کنید.
  • - اسپن مقدم A را براساس محاسبات قبلی محاسبه کنید. زمانی که محاسبه شد، این نقطه داده‌­­ای 26 دوره را در آینده ترسیم می­­­‌کند.
  • -  اسپن مقدم B را محاسبه کنید. این نقطه داده‌ای 26 دوره را در آینده ترسیم می­­‌کند.
  • - برای اسپن موخر، قیمت بسته­­‌شدن 26 دوره در گذشته را در جدول رسم کنید.
  • -  جهت ایجاد ابر، تفاوت بین اسپن A و اسپن B رنگی می­­‌شود.
  • - زمانی که اسپن مقدم A بالای اسپن B است ابر را سبز رنگ کنید. هنگامی که اسپن مقدم A زیر اسپن مقدم B است، ابر را قرمز رنگ کنید.
  • - مراحل فوق، یک نقطه داده‌­­ای ایجاد خواهد کرد. برای ایجاد خطوط، با پایان یافتن هر دوره، دوباره مراحل را طی کنید تا نقاط داده جدید برای آن دوره ایجاد کنید. نقاط داده را به یکدیگر متصل کنید تا خطوط و ظاهر ابری ایجاد شود.

این اندیکاتور تکنیکال با استفاده از میانگین­­‌ها، اطلاعات مربوطه را در یک نگاه نشان می‌دهد.

روند کلی هنگامی که قیمت بالای ابر قرار دارد، صعودی است، زمانی که قیمت در زیر ابر باشد، نزولی است، و زمانی که قیمت در فضای ابری است، فاقد روند یا در حال انتقال است.

هنگامی که اسپن مقدم A در حال افزایش است و بالاتر از اسپن مقدم B است، این به تایید روند صعودی کمک می­­­­‌کند و فضای بین خطوط معمولاً سبز رنگ است. زمانی که اسپن مقدم A در حال سقوط است و پایین­­‌تر از اسپن مقدم B قرار دارد، این به تایید روند نزولی کمک می­­‌کند. در این مورد، فضای بین خطوط معمولاً قرمز رنگ است.

معامله­­‌گران اغلب بسته به موقعیت نسبی قیمت، از ابر به‌عنوان ناحیه پشتیبانی و مقاومت استفاده می‌کنند. ابر سطوح پشتیبانی/مقاومت را که می­­‌تواند در آینده ظاهر شود، ارائه می­­‌دهد. این امر، ابر ایچیموکو را از بسیاری از اندیکاتورهای تکنیکال دیگر که فقط سطوح پشتیبانی و مقاومت را برای تاریخ و زمان فعلی ارائه می‌دهند، متمایز می‌­­سازد.

معامله‌­­گران باید ابر ایچیموکو را همراه با اندیکاتورهای تکنیکال دیگر، مورداستفاده قرار دهند تا بازده‌­­های تنظیم‌شده بر اساس ریسک خود را به­­‌حداکثر برسانند. به‌­­عنوان مثال، این اندیکاتور اغلب با شاخص قدرت نسبی (RSI) جفت می‌شود، که می‌­­تواند برای تأیید اندازه حرکت(مومنتوم) در یک جهت معین مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مهم است که به روندهای بزرگتر نگاه کنید تا ببینید که چگونه روندهای کوچکتر در آنها سازگار می‌­­شوند. به‌عنوان مثال، در طول یک روند نزولی بسیار قوی، قیمت ممکن است قبل از اینکه دوباره سقوط کند، به­­‌طور موقت به ابر یا کمی بالاتر از آن فشار بیاورد. تمرکز محض روی اندیکاتور به­­ معنای از دست دادن تصویر بزرگتر است که قیمت، تحت فشار فروش بلندمدت‌­­­تر قوی قرار دارد.

تقاطع‌­­ها راه دیگری است که اندیکاتور می‌­­تواند مورداستفاده قرار دهد. حواستان باشد که خط تبدیل بالاتر از خط پایه حرکت کند، به­­‌خصوص زمانی که قیمت بالاتر از ابر است. این می­­‌تواند یک سیگنال خرید قدرتمند باشد. یک گزینه این است که معامله را تا زمانی که خط تبدیل به زیر خط پایه بازگردد، نگه دارید. هر یک از خطوط دیگر می­­‌توانند به‌­­عنوان نقطه خروج نیز استفاده شوند.

تفاوت بین ابر ایچیموکو و میانگین متحرک

گرچه ابر ایچیموکو میانگین‌­­ها را مورداستفاده قرار می‌­­­دهد، آنها با میانگین متحرک معمولی متفاوت هستند. میانگین متحرک ساده قیمت­­‌های نهایی (بسته‌­­شدن) را می‌­­گیرد، آنها را جمع می‌­­زند و بعد حاصل‌جمع را بر تعداد قیمت‌­­های بسته‌­­­شدن موجود تقسیم می­­­‌کند. در یک میانگین متحرک 10 دوره‌ای، قیمت­­‌های بسته‌شدن برای 10 دوره آخر جمع می‌­­شوند سپس بر 10 تقسیم می­­‌شوند تا میانگین به‌دست آید.

توجه داشته باشید که چگونه محاسبات برای ابر ایچیموکو متفاوت است؟ آنها بر اساس سقف‌­­ها و کف‌­­ها در یک دوره هستند و سپس بر دو تقسیم می‌­­شوند. بنابراین، میانگین­­‌های ایچیموکو با میانگین­­‌های متحرک سنتی متفاوت خواهند بود، حتی اگر تعداد دوره­­‌های یکسانی استفاده شود.

اندیکاتوری بهتر از دیگری نیست، آنها فقط اطلاعات را به روش‌­­های مختلف ارائه می‌دهند.

محدودیت­­‌های استفاده از ابر ایچیموکو

این اندیکاتور می‌­­تواند ظاهر یک نمودار را با تمام خطوط، شلوغ نشان دهد. برای رفع این مشکل، اکثر نرم‌افزارهای نموداری این امکان را ایجاد می­­‌کنند که خطوط معینی پنهان شوند. به‌­­عنوان مثال، می‌­توان تمام خطوط را، به‌­­جز اسپن مقدم A و B که ابر را ایجاد می‌­­کنند، پنهان کرد. هر معامله­­‌گر باید بر روی اینکه کدام خطوط بیشترین اطلاعات را ارائه می‌دهند، تمرکز کند و اگر همه خطوط حواس را پرت می‌کنند، به مخفی­­‌سازی بقیه توجه کند.

محدودیت دیگر ابر ایچیموکو این است که براساس داده‌های تاریخی است. در حالی که دو مورد از این نقاط داده در آینده ترسیم می‌شوند، هیچ چیزی در فرمول وجود ندارد که ذاتاً پیش­­‌بینی‌­­کننده باشد. میانگین‌ها صرفاً در آینده ترسیم می­­­‌شوند.

ابر همچنین می‌­­تواند برای دوره‌­­های بلندمدت، بی‌­­ربط شود، زیرا قیمت بسیار بالاتر یا پایین‌­­تر از آن باقی می‌‌ماند. در چنین مواقعی، خط تبدیل، خط پایه و تقاطع‌های آنها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند، زیرا معمولاً به قیمت نزدیک‌تر می‌شوند.

پارامترها

  • - خط تبدیل دوره: (9)- در محاسبه خط تبدیل استفاده شده است.
  • - خط پایه دوره: (26)- در محاسبه خط پایه استفاده شده است.
  • - اسپن ­­موخر دوره 2: (52)- در محاسبه اسپن مقدم استفاده شده است.
  • - جابجایی: (26)- تعداد دوره‌هایی که در آینده، پژوهش تغییر مکان می‌­­دهد.
نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:49
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین