خبر

درس ۴۴ : اندیکاتور هموار هیکن آشی

درس ۴۴ : اندیکاتور هموار هیکن آشی

در این درس، اندیکاتور هموار هیکن آشی را معرفی می‌کنیم؛ سپس، به بیان مطالبی مفید درباره‌ی پارامترها، مقایسه‌ها، و کاربردهای این اندیکاتور می‌پردازیم.

اندیکاتور هموار هیکن آشی

نوع اندیکاتور: هم‌پوشان یا Overlay

نوع نمودار: صرفا نمودارهای تعاملی

اندیکاتور هموار هیکن آشی (Heiken Ashi smoothed indicator) نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ای از نمودارهای شمعی یا کندل‌استیک معمولی هیکن آشی است. نمودارهای هیکن‌ آشی از گذشته‌های دور در کشور ژاپن کاربرد داشتند، و تحلیلگران غربی فقط همین چند دهه‌ی قبل با آن آشنا شده‌اند.

هیکن آشی نوعی نمودار است که برای تحلیل قیمت سهام از آن استفاده می‌شود. این نمودار از خانواده‌ی نمودارهای شمعی یا کندل‌استیک است که از ژاپن به غرب معرفی شده. نمودارهای شمعی هیکن آشی، برخلاف نمودارهای شمعی معمولی، برای درک روندهای قیمت کاربرد دارند.

دلیل این کاربرد نیز روش محاسبه و نمایش قیمت بر روی این نمودار است. برخلاف نمودارهای کندل‌استیک معمولی که قیمت‌های آغازین، سقف، کف، و پایانی را در طول یک جلسه نشان می‌دهند، نمودار هیکن آشی دیدگاهی متفاوت دارد.

قیمت‌های آغازین، سقف، کف، و پایانی در نمودار هیکن آشی با روش‌های زیر محاسبه می‌شوند:


(این چیزی نیست جز قیمت میانگین یک جلسه) ۴ / پایانی + کف + سقف + آغازین = پایانی
(این میانگین قیمت‌های آغازین و پایانی و قیمت پایانی جلسه‌ی قبلی است) پایانی + ۲ / پایانی + آغازین = آغازین
حداکثر مقدار قیمت‌های سقف، آغازین، پایانی = سقف
حداکثر مقدار قیمت‌های کف، آغازین، پایانی = کف

بر اساس آن‌چه در بخش بالا مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت هیکن آشی به هر دو قیمت سقف و کف، و هم‌چنین، قیمت پایانی توجه می‌کند. همین مسئله به ایجاد دیدگاهی متفاوت در خصوص نحوه‌ی نمایش قیمت روی نمودار منجر می‌شود.

از نمودار هیکن آشی می‌توان برای هر نوع بازار و در هر چارچوب زمانی استفاده کرد. نحوه‌ی کارکرد آن مشابه‌ی همان رفتاری است که از نمودار کندل‌استیک معمولی انتظار دارید.  

تفاوت میان نمودار هیکن آشی معمولی با نمودار هیکن آشی هموار

شاید به نظر برسد اندیکاتور هموار هیکن آشی در مقایسه با اندیکاتور هیکن آشی معمولی عملکرد بهتری داشته باشد. با این که معمولا می‌توانید از نمودار هیکن آشی کاملا به تنهایی استفاده کنید، اندیکاتور هموار هیکن آشی را نیز می‌توانید به صورت یک اندیکاتور هم‌پوشان یا Overlay روی نمودار کندل‌استیک هیکن آشی معمولی اضافه کنید. معامله‌گران معتقدند، این کار چشم‌انداز بهتری از بازار به آن‌ها ارائه می‌دهد.

اندیکاتور هموار هیکن آشی

وقتی قیمت به بالای اندیکاتور هموار هیکن آشی می‌رود، می‌گویند بازار گاوی یا صعودی شده، و وقتی قیمت به زیر اندیکاتور هموار هیکن آشی می‌رود، می‌گویند بازار خرسی یا نزولی شده است.

ولی تفاوت عمده‌ی میان اندیکاتور هیکن آشی معمولی و اندیکاتور هموار هیکن آشی این است که اندیکاتور نوع دوم شمع‌ها یا کندل‌های هیکن آشی را به عنوان یک میانگین متحرک روی نمودار رسم می‌کند.

بنابراین، شما می‌توانید هر دو کندل‌استیک معمولی یا نمودار میله‌ای را در کنار اندیکاتور هموار هیکن آشی مشاهده کنید.

پارامترها

تنظیمات اندیکاتور هموار هیکن آشی بسیار ساده است. شما می‌توانید مقادیر دو میانگین متحرک مورد استفاده را تعیین کنید. MA Method یا روش میانگین متحرک بر نوع میانگین متحرکی دلالت دارد که مایل به استفاده از آن هستید.

  • Smoothing1 یا هموارسازی ۱ (EMA): نوع میانگین متحرک مورد استفاده در محاسبه را انتخاب کنید (MA، EMA، SMA، WMA، HMA)
  • Period1 یا دوره‌ی ۱ (۱۰): تعداد ستون‌های مورد استفاده در محاسبه‌ی میانگین متحرک اول
  • Smoothing2 یا هموارسازی ۲ (EMA): نوع میانگین متحرک مورد استفاده در محاسبه را انتخاب کنید (MA، EMA، SMA، WMA، HMA)
  • Period2 یا دوره‌ی ۲ (۱۰): تعداد ستون‌های مورد استفاده در محاسبه‌ی میانگین متحرک دوم

MA به معنی میانگین متحرک، EMA به معنی میانگین متحرک نمایی، SMA به معنی میانگین متحرک ساده، WMA به معنی میانگین متحرک وزنی، و HMA به معنی میانگین متحرک هال است.

هم‌چنین، می‌توانید رنگ کندل‌ها یا شمع‌ها را نیز تعیین کنید.

  • کندل صعودی بالا (سبز)
  • کندل نزولی پایین (قرمز)
  • کندل خنثی بدون تغییر (آبی)
  • مرز (سیاه)
  • فتیله (خاکستری)

تفسیر

قانون کلی تفسیر این اندیکاتور این است که وقتی اندیکاتور هموار هیکن آشی صعودی یا سبز باشد، بازارها دارای روند صعودی هستند، و هر گاه اندیکاتور هموار هیکن آشی نزولی یا قرمز باشد، بازارها نیز در یک روند نزولی قرار دارند.

سیگنال‌های خرید و فروش نیز بر اساس همین مشاهدات ساده ایجاد می‌شوند. شما با روشی نسبتا ساده می‌توانید نحوه‌ی نمایش روندهای صعودی و نزولی را توسط اندیکاتور هموار هیکن آشی مشاهده کنید. ولی حتی میانگین متحرک نیز چنین چیزی را نشان می‌دهد، البته با این استثنا که در اندیکاتور هموار هیکن آشی به جای خطوط، کندل‌ها نمایش داده می‌شوند.

کاربردهای اندیکاتور هموار هیکن آشی

یکی از کاربردهای اصلی این اندیکاتور تعیین روندهای بازار است. بر اساس یک اصل پذیرفته‌شده، وقتی دو یا چند کندل هموار هیکن آشی در جهات یا رنگ‌های مختلف مشاهده می‌شوند، معمولا روندها تغییر می‌کنند. این همان جایی است که معامله‌گران یا آماده‌ی ورود به بازار در جهتی همسو با روند یا رنگ نمودار می‌شوند، یا از این داده‌ها برای تنظیم توقف‌های‌شان استفاده می‌کنند.  

در نتیجه، به نظر می‌رسد اندیکاتور هموار هیکن آشی کارکردی مشابه‌ی استفاده از دو میانگین متحرک داشته باشد. سیگنال‌های گاوی و خرسی وقتی ایجاد می‌شوند که میانگین‌های متحرک تقاطع طلایی یا golden cross (میانگین متحرک کوتاه مدت میانگین متحرک بلند مدت را قطع کند و به سمت بالا برود) یا تقاطع مرگ یا death cross (میانگین متحرک کوتاه مدت میانگین متحرک بلند مدت را قطع کند و به سمت پایین برود) ایجاد کنند.

ولی با هر نوع استراتژی معاملاتی، استفاده از تنها یک اندیکاتور نمی‌تواند چشم‌انداز مناسبی از بازار به شما ارائه کند. این مسئله برای اندیکاتور هموار هیکن آشی نیز صادق است. برای تعیین مومنتوم در قیمت یک سهام شاید به استفاده از سایر اندیکاتورهای تکنیکال نظیر اسیلاتورها نیز نیاز داشته باشید.

در این روش، وقتی شما یک موقعیت یا پوزیشن باز در بازار دارید، توقف‌ها را باید چند پیپ (pip) بالا یا پایین سقف‌ها یا کف‌های اندیکاتور هموار هیکن آشی تنظیم کنید.

این روش بسیار خوبی برای معامله در بازار است، به خصوص وقتی با روند قدرتمندی رو به رو هستید. به جای استفاده از روش قدیمی نسبت ریسک به پاداش ثابت، با استفاده از توقف ضرر متحرک (trailing stop)، شما قادر به کسب سودهای پیش روی‌تان در بازار هستید.

با وجود این، از معایب این روش باید گفت، هر حرکت نامطلوبی نظیر Pin Bar‌های قوی (کندلی روی نمودار که شبیه میخی است با سایه بلند برجسته و بدنه‌ای کوچک) می‌تواند به شکل غیرعادی، شما را از پوزیشن‌تان خارج کند. در این زمان، علی‌رغم تداوم روند، شما به دلیل رفتارهای غیرعادی قیمت، سود اندکی کسب می‌کنید.

این وضعیت می‌تواند باعث شود معامله‌گران در یک زمان نامناسب وارد یک پوزیشن جدید شوند؛ این به خودی خود باعث می‌شود زیان‌تان از سود اندک اولیه‌تان نیز بیش‌تر شود.

اندیکاتور هموار هیکن آشی - جمع‌بندی

در مجموع، اندیکاتور هموار هیکن آشی یک اندیکاتور معاملاتی همه‌کاره است که هم می‌تواند برای ایجاد یک استراتژی معاملاتی جدید به کار برود، و هم به عنوان مکمل استراتژی معاملاتی فعلی‌تان.

نکته‌ی کلیدی این‌جا است که نباید این اندیکاتور را به همراه سایر اندیکاتورهایی استفاده کنید که اطلاعات مشابه‌ای را در بازار به تصویر می‌کشند. از این رو، چنان‌چه از میانگین‌های متحرک استفاده می‌کنید، این اندیکاتور نمی‌تواند اطلاعات جدیدی در اختیارتان بگذارد.

با وجود این، می‌توانید این اندیکاتور را جایگزین میانگین‌های متحرک کنید. استفاده از نمودارهای هیکن آشی روشی عالی برای به دست آوردن چشم‌اندازی متفاوت از بازارها است. این اندیکاتور به خصوص هنگامی که روندها قدرتمند هستند، می‌تواند برای‌تان مفید باشد؛ هم‌چنین، وقتی شاهد تغییر رنگ کندل‌استیک‌های هیکن آشی هستید ولی قیمت‌ معاملاتی ثابت و یکنواخت است، این نمودار نشان‌دهنده‌ی بازارهای رنج یا خنثی خواهد بود.     

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:49
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین