خبر

درس ۳۲ : اندیکاتور شاخص میانگین جهت‌دار اصلاح‌شده

درس ۳۲ : اندیکاتور شاخص میانگین جهت‌دار اصلاح‌شده

در این درس، توضیحاتی درباره‌ی اندیکاتور شاخص میانگین جهت‌دار اصلاح‌شده، نحوه‌ی محاسبه، و پارامترهای مربوط به آن ارائه می‌شود.

اندیکاتور شاخص میانگین جهت‌دار اصلاح‌شده

نوع اندیکاتور: مستقل (صفحه‌ی جدید)

نوع نمودار: نمودار تکنیکال و تعاملی

اندیکاتور تکنیکال شاخص میانگین جهت‌دار اصلاح‌شده (ADX) برای کمک به تشخیص وجود یا عدم وجود روند قیمت کاربرد دارد. این اندیکاتور توسط ولز وایلدر در کتابی تحت عنوان «مفاهیم جدید در سیستم‌های معاملاتی تکنیکال‌» معرفی و به تفصیل شرح داده شد.

ساده‌ترین روش معامله بر اساس سیستم حرکت جهت‌دار شامل مقایسه‌ی بین دو اندیکاتور جهت‌دار است: اندیکاتور جهت‌دار مثبت (DI+) چهارده دوره‌ای و اندیکاتور جهت‌دار منفی (DI-) چهارده دوره‌ای. بدین منظور، یا می‌توان نمودارهای اندیکاتورها را روی یکدیگر قرار داد، یا می‌توان DI+ را از DI- کم کرد. طبق توصیه‌ی ولز وایلدر، هنگامی که DI+ از DI- بیش‌تر باشد، بخرید و هنگامی که DI+ پایین‌تر از DI- برود، بفروشید.

ولز وایلدر نکته‌ی دیگری را نیز به این قوانین ساده‌ی تجاری اضافه کرد: «قانون نقاط اکسترمم یا بیشینه/کمینه‌.» از این قانون برای حذف سیگنال‌های اشتباه و کاهش تعداد معاملات استفاده می‌شود. بر اساس اصل نقاط اکسترمم، «نقطه‌ی اکسترمم‌» نقطه‌ای است که DI+ و DI- همدیگر را قطع می‌کنند. اگر DI+ بالاتر از DI- برود، این نقطه بالاترین قیمت روز‌ را نشان می‌دهد (همان روز که این دو خط یکدیگر را قطع کرده‌اند). و اگر DI+ کم‌تر از DI- باشد، این نقطه کم‌ترین قیمت روز را نشان می‌دهد.

به این ترتیب، از نقطه‌ی اکسترمم به عنوان سطح ورود به بازار استفاده می‌شود. از این رو، پس از سیگنال خرید (DI+ بالاتر از DI-) باید صبر کنید تا قیمت از نقطه‌ی اکسترمم فراتر برود، و فقط در آن زمان اقدام به خرید کنید. با وجود این، اگر قیمت نتوانست از سطح نقطه‌ی اکسترمم فراتر برود، باید موقعیت کوتاه یا شورت پوزیشن را حفظ کنید.

برخلاف شاخص میانگین جهت‌دار سنتی، نمونه‌ی اصلاح‌شده‌ی این اندیکاتور از میانگین متحرک نمایی استفاده می‌کند – یعنی مخالف تکنیک میانگین متحرک انباشته‌ی وایلدر.

نمودار نمونه:

اندیکاتور شاخص میانگین جهت‌ دار اصلاح‌ شده

 محاسبه

ADX = SUM[(+DI-(-DI))/(+DI+(-DI)), N/N

در این فرمول، N به معنی تعداد دوره‌های استفاده‌شده در این محاسبه است.

پارامترها:

  • دوره (طول زمان DI) – پیش‌فرض ۱۴ روزه. دوره‌ی زمانی مورد استفاده در محاسبه‌ی DI.\
  • هموار کردن ADX (فقط در نمودارهای تعاملی) – پیش فرض ۱۴ روزه. دوره‌ی زمانی مورد استفاده در محاسبه‌ی ADX دارای عامل هموارکننده.
نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:46
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین