خبر

درس ۲۱ : اسیلاتور مومنتوم چانده

درس ۲۱ : اسیلاتور مومنتوم چانده

در این درس، به معرفی اسیلاتور مومنتوم چانده، تشریح آن، بیان تفاوت‌های میان آن و اسیلاتور استوکاستیک، و در آخر، به ارائه‌ فرمول و پارامترهای آن می‌پردازیم.

اسیلاتور مومنتوم چانده

نوع اندیکاتور: مستقل (Standalone)

نوع نمودار: صرفا نمودار تعاملی

اسیلاتور مومنتوم چانده اندیکاتور مومنتوم تکنیکالی است که توسط تحلیلگر و نویسنده‌ای به نام توشار چانده معرفی شده است. وی این اندیکاتور را در ۱۹۹۴ در کتابی تحت عنوان «معامله‌گر تکنیکال جدید‌» معرفی کرد. این فرمول تفاوت میان مجموع سودهای اخیر و مجموع زیان‌های اخیر (میزان افزایش و میزان کاهش قیمت در دوره‌های اخیر) را محاسبه و سپس، حاصل را بر حاصل جمع تمام حرکات قیمتی در طول همان دوره‌ تقسیم می‌کند.

این اسیلاتور نیز شبیه‌ سایر اندیکاتورهای مومنتوم نظیر شاخص قدرت نسبی وایلدر (RSI) و اسیلاتور استوکاستیک است. این اسیلاتور می‌تواند مومنتوم را در روزهای صعودی و هم‌چنین، در روزهای نزولی اندازه‌گیری کند؛ هم‌چنین، این اسیلاتور نتایج را هموار نمی‌کند (نوسان‌ها را حذف نمی‌کند) و باعث افزایش نفوذهای اشباع فروش و اشباع خرید می‌شود. این اندیکاتور بین ۱۰۰+ و ۱۰۰- نوسان می‌کند.

اسیلاتور مومنتوم چانده

تشریح اسیلاتور مومنتوم چانده

سهام هنگامی دچار اشباع خرید می‌شوند که اسیلاتور مومنتوم چانده بالای ۵۰+ و هنگامی به اشباع فروش می‌رسند که این اسیلاتور زیر ۵۰- قرار بگیرد. بسیاری از معامله‌گران تکنیکال یک میانگین متحرک ۱۰ دوره‌ای را نیز به این اسیلاتور اضافه می‌کنند تا به عنوان یک خط سیگنال عمل کند. این اسیلاتور هنگامی که میانگین متحرک را قطع و به سمت بالای آن برود، سیگنال گاوی یا صعودی، و هنگامی که به پایین میانگین متحرک برود، سیگنال خرسی یا نزولی ایجاد می‌کند. وقتی این اسیلاتور خط ۰ را قطع و به بالا یا پایین آن برود، می‌توان از آن به عنوان تایید سیگنال استفاده کرد. برای مثال، وقتی میانگین متحرک ۵۰ روزه میانگین متحرک ۲۰۰ روزه را قطع و به بالای آن برود (تقاطع طلایی)، در صورتی که اسیلاتور مومنتوم چانده زیر صفر رفته باشد، با پیش‌بینی تداوم افزایش قیمت‌ها، یک سیگنال خرید تایید می‌شود. هم‌چنین، با استفاده از اسیلاتور مومنتوم چانده می‌توان قدرت روند را نیز اندازه‌گیری کرد. در این روش، رقم اسیلاتور نشان‌دهنده‌ی قدرت یا ضعف روند مورد انتظار است.

  • چارچوب زمانی انتخاب‌شده به شدت بر سیگنال‌ها تاثیر می‌گذارد.
  • بازشناسایی الگوها در مقایسه با صرفا سطوح اسیلاتور، معمولا سیگنال‌های قابل اعتمادتری را ایجاد می‌کند.
  • اندیکاتورهای اشباع خرید-اشباع فروش در بازارهایی با روند قوی تاثیرگذاری کم‌تری دارند.

معامله‌گران با استفاده از اسیلاتور مومنتوم چانده می‌توانند واگرایی قیمت مثبت و منفی را میان این اندیکاتور و سهام مربوط به آن شناسایی کنند. وقتی سهام مورد نظر دارای روند صعودی و اسیلاتور مومنتوم چانده دارای حرکت نزولی باشد، واگرایی منفی، و چنان‌چه قیمت رو به پایین و اسیلاتور رو به بالا برود، واگرایی مثبت ایجاد می‌شود.

تفاوت‌های میان اسیلاتور مومنتوم چانده و اسیلاتور استوکاستیک

اسیلاتور مومنتوم چانده قدرت نسبی را از طریق الگوهایی شبیه شاخص قدرت نسبی (RSI) وایلدر، با موقعیت‌یابی نسبی میان سقف‌ها و کف‌های قیمت به صورت بصری محاسبه می‌کند و چشم‌انداز بلندتری را از وضعیت صعودی یا نزولی به دست می‌دهد. محاسبات استوکاستیک امواج موزون‌تری را ایجاد می‌کنند که میان دو حد اشباع خرید و اشباع فروش در نوسان هستند. این اندیکاتور همواره از یک خط «سیگنال‌» ثانویه استفاده می‌کند که در آن، تقاطع‌های بالاتر و پایین‌تر نشان‌دهنده‌ی فرصت‌های خرید و فروش هستند.

فرمول

۱. مجموع قیمت‌های پایانی بالاتر را در N دوره محاسبه کنید.
۲. مجموع قیمت‌های پایانی پایین‌تر را در N دوره محاسبه کنید.
۳. مجموع قیمت‌های پایانی پایین‌تر در N دوره را از مجموع قیمت‌های پایانی بالاتر در N دوره کم کنید.
۴. مجموع قیمت‌های پایانی پایین‌تر در N دوره را به مجموع قیمت‌های پایانی بالاتر در N دوره بیفزایید.
۵. حاصل مورد ۴ را بر حاصل مورد ۳ تقسیم، و حاصل این تقسیم را در ۱۰۰ ضرب کنید.
۶. نتیجه را روی نمودار ببرید.

پارامترها

  • دوره ۱: (۹)
  • صفر: (۰) - جایی که خط صفر در نمودار رسم شده است. 
نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:43
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین