خبر

درس ۱۹ : اسیلاتور چایکین

درس ۱۹ : اسیلاتور چایکین

در این درس، به معرفی اسیلاتور چایکین و بررسی سیگنال‌های مربوط به آن می‌پردازیم.

اسیلاتور چایکین

نوع اندیکاتور: مستقل (Standalone)

اسیلاتور چایکین ریشه در مفهوم خط تراکم/توزیع دارد: اسیلاتور چایکین که گاهی اوقات به آن اسیلاتور تراکم/توزیع (A/D) چایکین نیز گفته می‌شود، توسط تحلیلگر و معامله‌گری به نام مارک چایکین ابداع شده است.

فرضیه‌ی اصلی خط تراکم/توزیع این است که میزان فشار خرید یا فروش را می‌توان به وسیله‌ی موقعیت بسته شدن قیمت، نسبت به سقف و کف قیمت در دوره‌ی مربوطه تشخیص داد. وقتی قیمت سهام در نیمه‌ی بالایی محدوده‌ی یک دوره بسته شود، فشار خرید ایجاد خواهد شد، و وقتی قیمت سهام در نیمه‌ی پایینی محدوده‌ی معاملاتی آن دوره بسته شود، فشار فروش به وجود می‌آید.

اسیلاتور چایکین صرفا همان اندیکاتور میانگین متحرک همگرا واگرا (مکدی) است که بر خط تراکم/توزیع اعمال شده است. این فرمول همان تفاوت میان میانگین متحرک نمایی ۳ روزه و میانگین متحرک نمایی ۱۰ روزه‌ی خط تراکم/توزیع است. همان‌طور که هیستوگرام مکدی اندیکاتوری برای پیش‌بینی تقاطع‌ها یا کراس‌اوورهای میانگین متحرک در مکدی است، اسیلاتور چایکین نیز اندیکاتوری است برای پیش‌بینی تغییرات در خط تراکم/توزیع.

بسیاری از سیگنال‌های مشابه‌ای که بر روی مکدی اعمال می‌شوند، برای اسیلاتور چایکین نیز قابل اجرا هستند. به خاطر داشته باشید، این سیگنال‌ها به خط تراکم/توزیع مربوط می‌شوند، نه مستقیما به سهام.

درست همان‌طور که مکدی ویژگی‌های مومنتوم را بر میانگین‌های متحرک اعمال می‌کند، اسیلاتور چایکین نیز ویژگی‌های مومنتوم را بر خط تراکم/توزیع اعمال می‌کند که گاهی اوقات نیز می‌تواند با کمی تاخیر همراه باشد. اسیلاتور چایکین با افزودن ویژگی‌های مومنتوم، خط تراکم/توزیع را هدایت می‌کند.

اسیلاتور چایکین به خوبی می‌تواند مومنتوم را به خط تراکم/توزیع بیفزاید، ولی این مومنتومِ افزوده گاهی اوقات ممکن است اندکی بیش از اندازه شود، و تفسیر وضعیت را با مشکل مواجه کند. میانگین‌های متحرک نسبتا کوتاه هستند، و از این رو، به تغییرات خط تراکم/توزیع حساسیت بیش‌تری خواهند داشت. حساسیت عامل مهمی است، ولی قابلیت تفسیر این اندیکاتور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای هموار کردن نوسان‌ها، شاید مجبور باشید این میانگین‌های متحرک را تغییر دهید. شاید بهتر باشد این اندیکاتور را به همراه سایر تحلیل‌های تکنیکال به کار ببرید.

نمونه‌ای از این نمودار

 اسیلاتور چایکین

سیگنال‌های گاوی یا صعودی

دو سیگنال صعودی یا گاوی می‌توانند به وسیله‌ی اسیلاتور چایکین ایجاد شوند: واگرایی‌های مثبت و تقاطع‌های خط مرکزی. از آن‌جا که اسیلاتور چایکین اندیکاتوری از یک اندیکاتور است، از روی احتیاط بهتر است پیش از در نظر گرفتن آن به عنوان یک سیگنال صعودی، مثلا از طریق یک کراس‌اوور یا تقاطع میانگین متحرک صعودی، به دنبال تایید یک واگرایی مثبت باشید.

سیگنال‌های خرسی یا نزولی

دو سیگنال خرسی یا نزولی نیز می‌توانند از اسیلاتور چایکین به وجود بیایند که در تضاد مستقیم با سیگنال‌های گاوی قرار دارند: یک واگرایی منفی و یک تقاطع خط مرکزی نزولی. پیش از آن‌که بخواهید یک سیگنال نزولی را از آن تفسیر کنید، اجازه دهید یک واگرایی منفی به وسیله‌ی تقاطع خط مرکزی نزولی تایید شود.

محاسبه

(کف - سقف) / [(پایانی - سقف) - (کف - پایانی)] × حجم

این عدد به صورت روزانه محاسبه و سپس، یک مجموع متغیر (running total) از آن حفظ می‌شود. این اسیلاتور از طریق مقایسه‌ی میانگین متحرک ۳ روزه با میانگین متحرک ۱۰ روزه ایجاد می‌شود.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:41
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین