خبر

درس 18 : جریان پول چایکین

درس 18 : جریان پول چایکین

در این مطلب به بررسی اندیکاتور مستقل «جریان پولی چایکین» می‌پردازیم و به کمک نمودار نمونه و پارامترهای مربوطه، محاسبه این نوسانگر را تجزیه و تحلیل می‌کنیم.

جریان پول چایکین

نوع اندیکاتور: مستقل

نوسانگر جریان پولی چایکین که توسط مارک چایکین توسعه یافت، از مطالعه روزانه خط تراکم/توزیع محاسبه می­­‌شود. فرضیه مقدم پشت خط تراکم/ توزیع این است که درجه فشار خرید یا فروش را می­­‌توان با قیمت بسته­­­‌شدن مربوط به بالا و پائین دوره زمانی مدنظر (ارزش عددی مکان بسته‌­­شدن) تعیین کرد. زمانی که سهم در نیمه پائینی محدوده معاملاتی دوره بسته می­­‌شود، فشار فروش وجود دارد. ارزش عددی مکان بسته‌­­شدن ضربدر حجم معاملات، مقدار تراکم/ توزیع را برای هر دوره شکل می­‌دهد.

فرمول جریان پول چایکین مجموع مقادیر تراکم/ توزیع برای 21 دوره، تقسیم بر مجموع حجم معاملات برای 21 دوره است.

تعداد دوره‌ها را می­­‌توان به متناسب­­‌ترین اوراق­­‌بهادار و چارچوب زمانی خاص تغییر داد. جریان پول 21 روزه چایکین، نمایانگر خوبی از فشار خرید و فروش برای ماه گذشته است. یک ماه برای پاکسازی نویزهای تصادفی کاملا کافی است. با استفاده از یک چارچوب زمانی طولانی­­‌تر، اندیکاتور نوسان کمتری خواهد داشت و کمتر مستعد پدیده ویپ‌­­ساو خواهد بود. برای نمودارهای هفتگی و ماهانه، معمولاً چارچوب زمانی کوتاه­­‌تری مناسب است.

به بیان کلی، جریان پول چایکین، زمانی گاوی است که مثبت باشد و زمانی خرسی است که منفی باشد. گزینه بعدی برای دسترسی، طول مدت زمانی است که جریان پولی چایکین مثبت یا منفی باقی می‌­­ماند. حتی اگر واگرایی‌­­ها بخش پیچیده‌ای از استراتژی پشت پرده جریان پول چایکین نباشند، سطح مطلق و جهت عمومی نوسانگر می‌­­تواند حائز اهمیت باشد.

نمودار نمونه

نمودار نمونه

پارامترها:

  • دوره زمانی(21)- تعداد ستون­­‌ها، دوره‌های زمانی به‌کاررفته برای محاسبه پژوهش.

محاسبه

(n,vol ) مجموع / (n,AD ) مجموع = CMF

وقتی n دوره زمانی است.

AD = ((CL – LO) – (HI – CL)) / (HI – LO) * حجم دوره

AD برای نشان­­‌دادن تراکم / توزیع قرار می­­­‌گیرد.

جریان پول چایکین و اندیکاتورهای دیگر

انتخاب اندیکاتورهایی که یکدیگر را تکمیل می‌­­­کنند بهترین کار است. مارک چایکین در مصاحبه اخیرش با مجله تحلیل فنی سهام و کالاهای مصرفی توصیه می‌کند که اندیکاتورهایی را که ویژگی‌­­های مشترک دارند استفاده نکنید. البته تحلیل اندازه حرکت و MACD تکراری خواهد بود. هر دو نوسانگر مومنتوم وجود دارند که مبتنی بر قیمت بسته­­­‌شدن هستند و نرخ تغییر را منعکس می‌کنند. سیگنا­­ل‌­­های آن دو دقیقا یکسان نخواهد بود، اما تحلیل آنها اتلاف وقت ارزشمند است. چایکین اوسیلاتور استوکاستیک، CCI و RSI را به‌ عنوان اندیکاتورهای مشابه برمی‌گزیند. هر سه نوسانگرهای مومنتوم نواری هستند که برای شناسایی شرایط خرید و فروش اشباع مفیدند. سیگنال­­‌های خرید و فروش نیز به همان سبک تولید می­­­‌شوند. هر سه اندیکاتور عالی هستند، اما زمانی که یکی از آنها برای کار کفایت کند دنبال­­‌کردن هر سه اندیکاتور، اتلاف وقت خواهد بود.

جریان پول چایکین را می­­‌توان برای شناسایی روند قابل معامله، مورد استفاده قرار داد. زمانی که جریان پول چایکین برای بیشتر سه ماه گذشته، بالای صفر بوده پس احتیاط حکم می­­­‌کند که روند قابل معامله رو به افزایش باشد. نوسانگر نشان می‌­­دهد که فشار خرید، غالب است. با شناسایی روند قابل معامله، معامله‌­­گران می‌­­توانند سیگنال­­‌های خرسی(نزولی) را نادیده بگیرند و فقط به سیگنال­­­‌هایی که موافق هستند توجه کنند. اگر جریان پول چایکین نشان دهد که فشار خرید غالب است آنگاه انحراف­­‌های مثبت، تقاطع­­‌های میانگین متحرک گاوی، تقاطع‌­­های خط مرکز گاوی و تقاطع­­­‌های خرید اشباع گاوی، سیگنال­­‌های بالقوه خرید خواهند بود(تقاطع فروش اشباع گاوی زمانی بروز می­­‌دهد که یک اندیکاتور به بالای خط فروش اشباع، پیش رود. این برای RSI یک حرکت از زیر 30 به بالای 30 خواهد بود). همه سیگنال­­‌های خرسی دست­­کم تا زمانی که جریان پول چایکین نشان دهد فشار خرید حاکم است، نادیده گرفته خواهند شد.

تقاطع‌های گاوی و خرسی

ترکیب احتمالی اندیکاتورها به­­‌صورت زیر خواهد بود:

  • جریان پول چایکین: اندیکاتور حجمی با عدم تابعیت روند که برای شناسایی فشار خرید و فروش به‌ کار می‌­­رود.
  • RSI: اندیکاتور مومنتوم که برای شناسایی سطوح بالقوه خرید و فروش اشباع به کار می­­‌رود.
  • میانگین‌­­های متحرک: اندیکاتور تابع روند که برای شناسایی روند بنیادی در سهام به­­‌کار می‌­­رود.
  • قیمت نسبی اندیکاتور مقایسه‌ای که برای شناسایی قدرت سهام مربوط به یک شاخص اصلی به­­‌کار می‌­رود.

این چهار اندیکاتور اشتراکات کمی دارند و به­­‌خوبی یکدیگر را تکمیل می­­‌کنند.

 

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:41
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین