خبر

درس ۴ : اندیکاتور آرون صعودی / نزولی

درس ۴ : اندیکاتور آرون صعودی / نزولی

در این درس، به معرفی اندیکاتور آرون بالا/پایین، بررسی پارامترها، و تفسیر آن می‌پردازیم.

اندیکاتور آرون بالا/پایین

نوع اندیکاتور: مستقل (Standalone)

اندیکاتور آرون (Aroon) توسط فردی به نام توشار چاند ابداع شد. آرون یک واژه‌ی سانسکریت به معنی «اولین پرتوی سپیده‌دم‌» یا تبدیل شب به روز است. اندیکاتور آرون به شما امکان می‌دهد تغییرات قیمت‌های اوراق بهادار را از ترند تا محدوده‌ی معاملاتی پیش‌بینی کنید. این اندیکاتور از دو خط استفاده می‌کند: آرون بالا و آرون پایین. آرون پایین مقیاسی است که نشان می‌دهد، ستون فعلی تا چه حد به ستون پایین‌ترین کف اخیر در چند ستون گذشته نزدیک شده است. آرون بالا مقیاسی است که نشان می‌دهد، ستون فعلی تا چه حد به ستون بالاترین سقف اخیر در چند ستون گذشته نزدیک شده است. به علاوه، اسیلاتور آرون را می‌توان به این صورت تعریف کرد: اختلاف میان اندیکاتورهای آرون بالا و آرون پایین.

اندیکاتور آرون در محدوده‌ی ۰ تا ۱۰۰ حرکت می‌کند و به همراه دو سطح ۳۰/۷۰ رسم می‌شود. دوره‌ی پیش‌فرض آن ۱۴ روزه است. کارکرد این اندیکاتور به این ترتیب است که اگر اوراق بهادار در یک دوره‌ی ۱۴ روزه‌ی جدید حرکت رو به بالا داشته باشد، آرون بالا = ۱۰۰؛ وقتی اوراق بهادار در یک دوره‌ی ۱۴ روزه‌ی جدید حرکت رو به پایین داشته باشد، آرون پایین = ۱۰۰؛ وقتی در یک دوره‌ی ۱۴ روزه‌ هیچ حرکتی رو به بالا نباشد، آرون بالا = ۰؛ و در نتیجه، وقتی ظرف یک دوره‌ی ۱۴ روزه‌ی جدید هیچ حرکت رو به پایینی وجود نداشته باشد، آرون پایین = ۰ خواهد بود.

اندیکاتور آرون روش دیگری (علاوه بر اندیکاتور ADX) برای تشخیص این مسئله است که آیا بازار دارای روند یا ترند است یا خیر.

نمودار نمونه:

اندیکاتور آرون

پارامترها:

دوره (۲۵) – تعداد ستون‌ها، یا دوره، به کار رفته برای محاسبه‌ی این مسئله.

محاسبه

از لحاظ فنی، فرمول آرون بالا عبارت است از:

۱۰۰ × [(تعداد دوره‌ها) / [(تعداد دوره‌ها بعد از رسیدن به بالاترین سقف در آن زمان) – (تعداد دوره‌ها) ]]

برای مثال، یک دوره‌ی ۱۰ روزه‌ی آرون بالا را در روی یک نمودار روزانه در نظر بگیرید. اگر بالاترین قیمت در ۱۰ روز گذشته، ۶ روز پیش اتفاق افتاده باشد (یعنی ۴ روز بعد از شروع دوره‌ی زمانی)، آرون بالا برای امروز برابر است با 40 = 100 × (10 / (6 - 10)) 

نحوه‌ی محاسبه‌ی آرون پایین دقیقا برعکس است؛ یعنی به جای سقف‌های جدید، باید به دنبال کف‌های جدید بگردید. وقتی یک کف جدید مشخص شد، آرون پایین برابر است با ۱۰۰+. برای هر دوره‌ی متعاقب آن بدون وجود یک کف جدید، آرون به میزانی معادل ۱۰۰×(تعداد دوره‌ها/۱) به سمت پایین حرکت می‌کند.

فرمول آرون پایین به این صورت است:

  ۱۰۰ × [(تعداد دوره‌ها) / [(تعداد دوره‌ها بعد از رسیدن به پایین‌ترین کف در آن زمان) – (تعداد دوره‌ها) ]]

همان مثال بالا را ادامه می‌دهیم؛ اگر پایین‌ترین قیمت در همان دوره‌ی ۱۰ روزه، یک روز قبل (دیروز، یعنی روز نهم) اتفاق افتاده باشد، آرون پایین برای امروز ۹۰ خواهد بود.

تفسیر اندیکاتور

به گفته‌ی چاند، هنگامی که آرون بالا و آرون پایین در یک حالتِ نزدیک به هم به سمت پایین حرکت می‌کنند، نشان می‌دهد یک مرحله‌ی تثبیت پیش روی‌مان قرار دارد و هیچ روند قدرتمندی مشاهده نمی‌شود. وقتی آرون بالا به زیر ۵۰ فرو برود، نشان‌دهنده‌ی این حقیقت است که روند کنونی مومنتوم صعودی‌اش را از دست داده است. به همین ترتیب، وقتی آرون پایین به زیر ۵۰ فرو برود، روند نزولی کنونی مومنتوم خود را از دست داده است. ارقام بالای ۷۰ نشان‌دهنده‌ی یک روند قوی در همان مسیری هستند که آرون بالا یا پایین در حال حرکت به آن سمت است.

اسیلاتور آرون، هنگامی که بالای صفر باشد، حاکی از آن است که یک روند صعودی در پیش است، و هنگامی که به زیر صفر برود، نشان از یک روند نزولی در آینده دارد. هر چه این اسیلاتور از خط صفر دورتر بشود، روند قوی‌تر خواهد بود.

از برخی جهات، آرون شبیه سیستم شاخص حرکت جهت‌دار (DMI) جي. والدر است (و اسیلاتور آرون نیز شبیه خط شاخص میانگین جهت‌دار است). با وجود این، ساختار آرون کاملا متفاوت است. واگرایی‌های میان این دو سیستم ممکن است حاوی اطلاعات بسیار مفیدی باشند.    

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:39
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین