خبر

درس 3 : قرارداد هوشمند چیست؟

درس 3 : قرارداد هوشمند چیست؟

در این درس به معرفی قرارداد هوشمند و نحوه کارکرد آن می‌پردازیم و مزایا و محدودیت‌ها، برنامه‌های کاربردی و پلتفرم‌های معروف قرارداد هوشمند را تشریح می‌کنیم.

قرارداد هوشمند چیست؟

این یک حقیقت شناخته‌شده است که بلاکچین کل فضای کریپتو را تغییر داده است. ویژگی‌های کلیدی این فنآوری مانند سادگی، تغییرناپذیری، عدم تمرکز، و امنیت تغییرات چشمگیری را در فرآیند کسب و کار ارائه کرده است.

اما، حذف واسطه‌ها ویژگی دیگری است که بلاکچین را مشهورتر کرد. این فنآوری به شکل قراردادهای هوشمند به صرفه‌جویی در وقت کمک می‌کند و فرآیند را سریع‌­تر، مقرون به صرفه­‌تر و کارآمدتر می­‌سازد.

در این مقاله، رهنمون کاملی در مورد قراردادهای هوشمند و جنبه‌های کلی آن به شما ارائه خواهیم کرد. حال بگذارید به این دستورالعمل قراردادهای هوشمند بپردازیم.

قرارداد هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند یک پروتکل کامپیوتری است که برای توسعه، بررسی یا اجرای یک قرارداد به صورت دیجیتال، طراحی شده است. اصطلاح «قرارداد هوشمند» اولین بار در سال 1994 توسط نیک سابو Nick Szabo ابداع شد که رمزنگار و دانشمند کامپیوتر آمریکایی بود.

قراردادهای هوشمند به شما امکان می‌دهند تا دارایی‌ها را در یک اکوسیستم مبتنی بر بلاکچین باز و عاری از تعارض به اشتراک بگذارید. قرارداد هوشمند ساخته، و سپس در بالای بلاکچین به کار گمارده می‌­شود. آنها نسخه­‌های خودکار یا دیجیتال قراردادهای سنتی هستند.

قراردادهای هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

قرارداد هوشمند را می‌توان با دستگاه‌های فروش خودکار مقایسه کرد. شخصی به وکیل یا دفتر اسناد رسمی مراجعه می­‌کند، هزینه‌هایش را می­‌پردازد و سپس منتظر مجوز می‌ماند. اما در مورد قراردادهای هوشمند، فقط نیاز است که بیت­ کوین را در دفتر کل رها کنید. بعد مجوز، سند رسمی یا هرچیز دیگری به حساب شما وارد می‌شود.

مشابه قرارداد سنتی، قراردادهای هوشمند نیز برخی قوانین و جریمه‌هایی پیرامون یک توافق‌نامه تعریف می‌کنند. به علاوه، آنها به طور خودکار آن تعهدات را اعمال می‌کنند. قراردادهای هوشمند می‌توانند به تنهایی کار کنند و نیز می­‌توانند در راستای هر تعداد قرارداد هوشمند دیگر اعمال شوند.

قراردادهای هوشمند

مزایای قراردادهای هوشمند

1) امنیت: قرارداد هوشمند وب­سایت‌­های کاملاْ امنی برای اسناد کاربر فراهم می‌کند. این امنیت عملاً کرک و هک­‌کردن را غیرممکن می­‌کند. و آنها یکی از بهترین مکان­‌ها برای اوراق شما هستند.

2) بی وقفه‌بودن: هیچگونه وقفه یا دخالت شخص ثالث در قراردادهای هوشمند وجود ندارد. نیازی به انتظار برای تائید هیچ وکیل یا واسطه­‌ای نیست. از این­‌رو، کل فرآیند کاملاْ عاری از تبدیل خودکار نوع داده است.

 3) عملکرد سریع: معمولاً اجرای فرآیند به صورت دستی زمانگیر است. قراردادهای بلاکچین هوشمند به طور دیجیتال کار می‌کنند. از طریق نرم‌افزار و اینترنت، آنها همه‌ی امور را به صورت خودکار پردازش می‌کنند که در وقت صرفه‌جویی می­‌شود.

4) سود: زمانی که هرگونه واسطه یا شخص ثالثی وجود داشته باشد شما ناچارید مقداری کمیسیون یا کارمزد پرداخت کنید. قراردادهای هوشمند این مشکل را برطرف، و به صرفه‌جویی موثر در هزینه کمک می‌کنند.

 5) عاری از خطا: در زمان پردازش دستی خطاهای زیادی وجود دارد. اما، در قرارداد هوشمند خودکار از آنجا که آنها به ­طور خودکار کل فرآیند را اجرا می‌کنند، حتی یک اشتباه واحد هم وجود نخواهد داشت.

برنامه‌های کاربردی قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند کاربردهای گسترده خود را در صنایع مختلف پیدا می‌کنند که می‌توان به شرح ذیل توضیح داد:

1) بازار املاک: یکی از کاربردهای اصلی قراردادهای هوشمند، بازار املاک و مستقلات است. صنعت املاک و مستقلات با به ­کارگیری این شیوه بسیار ساده‌تر و آسان‌­­تری شده است. برای نهایی­‌کردن برخی قراردادها، نیازی به ملاقات رو در رو نیست. بدان دلیل که دیجیتالی‌­شدن این فنآوری بلاکچین هوشمند کامل است.

قراردادهای هوشمند

2) مدیریت زنجیره عرضه: تمام رکوردها از آغاز جمع‌آوری مواد تا تحویل محصول، به وسیله بلاکچین قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌شوند. جزئیات کامل کل فرآیند به وسیله افراد مربوطه ثبت می‌گردد.

3) ذخیره سوابق(رکوردها): قراردادهای هوشمند به کاربران امکان می‌دهند رکوردها را ذخیره، منتشر و در صورت نیاز به ­روزرسانی کنند. آنها همچنین می‌توانند هر رکوردی را درصورت لزوم برای همیشه حذف کنند.

4) سیستم رهن: با استفاده از بلاکچین قرارداد هوشمند کل روند گرفتن رهن بسیار ساده، ارزان، و سریع خواهد بود. کلیه روندها برای همه اعضای طرفین درگیر کار، باز خواهد بود.

5) خدمات مراقبت پزشکی: فنآوری قرارداد هوشمند همچنین می‌تواند توسط نهادهای پزشکی برای ثبت سوابقشان مورداستفاده قرار گیرد. در چنین مواردی، نیاز به اطلاعات وسیع برای عملکرد و اهداف امن آن وجود دارد. فنآوری بلاکچین قادر به مدیریت عدد وسیعی از رکوردهاست.

6) فعالیت‌های تجاری: قراردادهای هوشمند دخالت واسطه را در امور مالی معاملات رد می‌کنند. این موضوع کل فرآیند مالی معامله را بسیار ساده و کارآمدتر می‌کند. همچنین متضمن هزینه کمتری برای خریداران و تامین‌کنندگان است.

7) خدمات انتخابات دولتی: سیستم انتخابات محافظت‌شده دفتر کل با قرارداد هوشمند همراه است. این سیستم، کدگذاری بسیار امن و توان محاسباتی پیشرفته‌ای را عرضه می‌کند. رمزگشایی و دسترسی به کل ماشین به­ صورت ­مجازی غیرممکن است. در عین حال، این مکانیسم کاملا معتبر و سریع‌تر از سیستم انتخابات دستی است.

پلتفرم‌های معروف قرارداد هوشمند

1) اتریوم: زمانی که اتریوم به قراردادهای هوشمند ورود کرد، به عنوان پیشتاز بازار درنظر گرفته شد. پلتفرم اتریوم در سال 2015 بنیانگذاری شد. آنها بالاترین مقدار سرمایه‌گذاری بازار را دارند که آن را در صدر فهرست‌ها قرار می‌دهد.

2) هایپرلجر فابریک: هایپرلجر فاربریک به عنوان بزرگترین رقیب اتریوم که پیشتاز بازار است، شناخته می‌شود. پروژه هایپرلجر در سال 2015 آغاز شد. آنها در مقایسه با اتریوم به لحاظ ایمنی و مسائل امنیتی آسیب‌پذیری کمتری دارند.

3) استلار: استلار از اتریوم ساده‌­تر است و رابط کاربرپسندتری دارد. آنها معمولا در قراردادهای هوشمند و ICO‌ها متمرکزند. استلار قدیمی­‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند مبتنی بر بلاکچین است که در سال 2014 بنیانگذاری شد.

4) نئو: نئو معمولا به « اتریوم جدید» یا «اتریوم چینی» موسوم است. در اصل اتریوم است اما قوی‌تر و سریع‌تر. دولت چین و IBM به نئو کمک می‌کند. نئو می‌تواند در هر ثانیه 10000 معامله را توسعه دهد.

5) ان‌اکس‌تی: ان‌اکس‌تی در سال 2013 بنیانگذاری شد و در واقع قدیمی‌تر از استلار و اتریوم است. ان‌اکس‌تی به شما امکان می‌دهد که با امضای اوراق قرضه و روندهای پیچیده و بدون دردسرهای یک سیستم متعارف قراردادی، دارایی‌های خود را انتقال دهید.

محدویت‌های قراردادهای هوشمند

1) رازداری و قابلیت اعتماد: برخی نمونه‌های قرارداد هوشمند مانند هایپرلجر وجود دارند که برای کاربرانشان قرارداد هوشمند خصوصی ارائه می‌دهند اما قراردادهای هوشمندی مانند اتریوم آن حریم خصوصی را به کاربرانش عرضه نمی‌کند.

2) خطا: فنآوری قرارداد هوشمند با کدگذاری رمزدار شده است. اما شانس بروز اشتباه توسط کدگذاران در کدها وجود دارد. این موضوع در نهایت منجر به برخی خلاء­های قانونی می‌شود.

 3) اطلاعات نامعتبر: احتمال ذخیره اطلاعات اشتباه وجود دارد. این موضوع در نهایت منجر می‌شود کل فرآیند با اطلاعات غلط به خطا برود.

4) قراردادهای سرکش: قراردادهای بلاکچین هوشمند، خوداجراء هستند. یک هکر قادر خواهد بود هرگونه فعالیت غیرقانونی را انجام دهد، غیر از مواردی که به­ طور ناخواسته دستگاه را به خطر بیاندازد.

 قراردادهای هوشمند

نتیجه

قراردادهای هوشمند به شما امکان می‌دهد تا دارایی‌ها، املاک و مستقلات، سهام یا هرچیز با ارزشی را معامله کنید. این قرارداد به شیوه‌ای مستقیم و عاری از تعارض انجام می‌شود و در عین حال خدمات واسطه را حذف می­­‌کند. قراردادهای هوشمند با کنارگذاشتن وکیل یا نماینده، پول زیادی برای شما ذخیره می‌کنند.

هدف قراردادهای هوشمند، ایجاد پیشرفت‌های اساسی در شیوه‌ای است که ما به وسیله‌ی آنها در حال حاضر شرکت را اداره می­‌کنیم. هر تراکنش در آن شبکه، شفاف، قابل‌ردیابی و برگشت‌­ناپذیر است. ویژگی‌های منحصر به فرد قراردادهای هوشمند سیستم را بسیار جذاب و کارآمد می‌کند.

 

 

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 10:22
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین