خبر

درس ۲ : برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) چه هستند و چه کاربردی دارند؟

درس ۲ : برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) چه هستند و چه کاربردی دارند؟

در این درس، به معرفی برنامه‌های غیرمتمرکز، بیان ویژگی‌ها، نحوه‌ی درست کردن، چگونگی کارکرد آن‌ها، و مقایسه‌های آن‌ها با برنامه‌های معمولی می‌پردازیم.

آیا شما در دنیای رمز ارزها یک تازه‌وارد هستید؟ آیا از سرواژه‌ها (کلمه‌های اختصاری) یا اصطلاحات منحصر به فرد رمز ارزها آگاه هستید؟ در غیر این صورت، آگاهی از این سرواژه‌ها برای‌تان بسیار ضروری خواهد بود.

در دنیای فناوری که همه‌ چیز به سرعت در حال رشد است، هر روز اختراعات جدید پا به عرصه می‌گذارند. با تکامل فناوری به شکل اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌های کاربردی که به اختصار به آن‌ها اپ (App) گفته می‌شود، هر روز نوآوری‌های بیش‌تری در این اکوسیستم شکل می‌گیرند.  

یکی از این تکامل‌ها در این اکوسیستم، ظهور پلتفرم غیرمتمرکز و برنامه‌های غیرمتمرکزی است که معمولا با نام دی‌اپ یا DApps شناخته می‌شوند. در این مقاله، توضیحات کاملی را درباره‌ی تمام مفاهیم مربوط به برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApps ارائه دهیم.

برنامه‌های غیرمتمرکز چه هستند؟

برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApps اساسا اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌های دیجیتالی هستند که بر پایه‌ی بلاک چین یا شبکه‌ی همتا به همتایی از کامپیوترها (P2P) کار می‌کنند. به عبارت دیگر، نرم‌افزار متن بازی که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند، برنامه‌ی غیرمتمرکز (DApps) نام دارد.

این برنامه‌ پروتکلی است که بر روی یک سیستم توزیع‌شده اجرا می‌شود - منظور از توزیع‌شده این است که همه‌ی داده‌ها برای همه‌ی شرکت‌کنندگان در شبکه توزیع می‌شوند. بر خلاف پلتفرم متمرکز، هیچ شخص ثالثی در هیچ تراکنشی که در این پلتفرم غیرمتمرکز انجام می‌شود، دخالت نمی‌کند.

از این رو، برنامه‌ی غیرمتمرکز با تحت کنترل درآوردن داده‌های‌تان و ایجاد دسترسی ناشناس به اپلیکیشن‌ها در اینترنت، مشکلات مربوط به مالکیت داده‌ها را حل کرده است. هم‌چنین، پلتفرم غیرمتمرکز به عنوان شبکه‌ی همتا به همتا (P2P) نیز شناخته می‌شود؛ زیرا هیچ واسطه‌ای در این میان وجود ندارد.

ویژگی‌های برنامه‌های غیرمتمرکز

اکنون که با برنامه‌های غیرمتمرکز آشنایی پیدا کرده‌اید، به بیان معیارهایی می‌پردازیم که از طریق آن‌ها می‌توانید یک برنامه‌ی غیرمتمرکز را ارزیابی کنید:

متن باز: اساسا، برنامه‌های غیرمتمرکز به صورت خودمختار کنترل می‌شوند و تصمیم‌گیری برای اعمال هرگونه تغییر با اجماع اکثریت کاربران انجام می‌شود. هم‌چنین، کد منبع این برنامه‌ها در دسترس همگان قرار دارد.

غیرمتمرکز: به منظور اجتناب از خطرات سیستم متمرکز، تمام سوابق عملیاتی اپلیکیشن‌ها باید در یک بلاک چین عمومی و غیرمتمرکز ذخیره‌ شوند.    

مشوق‌ها: تاییدکنندگان بلاک چین باید مشوق‌هایی برای عملکرد خود داشته باشند؛ از این رو، بابت تلاش‌شان توکن‌های رمز ارز دریافت می‌کنند.

الگوریتم: جامعه‌ی کاربران برنامه‌های غیرمتمرکز باید با یک الگوریتم رمزنگاری موافقت کنند.

دسته‌بندی‌های برنامه‌های غیرمتمرکز

برنامه‌های غیرمتمرکز بر اساس مدل‌های بلاک چین در سه دسته‌بندی قرار می‌گیرند:

دسته‌ی نخست برای مدیریت پول کاربرد دارد. این دسته از برنامه‌ها به کاربران امکان می‌دهند از طریق مبادله‌ی رمز ارزها، قراردادهای خود را با سایر کاربران به سرانجام برسانند.

دسته‌ی دوم نیز به پول مربوط می‌شود؛ ولی در این میان، برخی انواع داده‌های خارج از بلاک چین نیز در کار هستند. برای پیاده‌سازی آن‌ها و برای اتصال به جهان خارج از بلاک چین، به بخش متمرکزی از این سیستم یا به یک «اوراکل‌» مبتنی بر بلاک چین نیاز است.

دسته‌ی سوم نیز به عنوان دسته‌ی «سایر‌ین» شناخته می‌شود. این دسته سیستم‌های رای‌گیری و حکومتی را شامل می‌شود. هدف از کاربرد مفهوم بلاک چین در این حوزه حذف احتمال تقلب در رای‌گیری، هک کردن و سایر دخالت‌ها است؛ این سیستم می‌تواند انتخابات را در آینده بسیار امن‌تر از انتخابات کنونی کند.

برنامه های غیر متمرکز

چگونه یک برنامه‌ی غیرمتمرکز درست کنیم؟

درست کردن برنامه‌های غیرمتمرکز به سادگی ایجاد برنامه‌های متمرکز نیست، زیرا نیازمند مجموعه‌ای از مراحل متوالی و چارچوب‌های زمانی است. برای ساختن برنامه‌ی غیرمتمرکز دلخواه‌تان مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله‌ی نخست:

نخستین مرحله برای ساختن یک برنامه‌ی غیرمتمرکز انتشار اوراق سفیدی است که حاوی مفهوم، ویژگی‌ها، و موارد فنی مربوط به DApp مورد نظرتان باشد. هم‌چنین، این فرایند شرایط را برای دریافت بازخورد از طرف جامعه‌ی کاربران فراهم می‌کند. افزودن یک نقشه‌ی راه نیز از لحاظ فروش می‌تواند بر ویژگی‌های مثبت برنامه‌تان بیفزاید.

اگر می‌خواهید شاهد موفقیت برنامه‌ی غیرمتمرکز‌تان باشید، لازم است نقشه‌ راه‌تان را در دسترس بازار قرار دهید. به منظور اعتمادسازی و ایجاد اطمینان خاطر در میان جامعه‌ی کاربران، بهتر است قابلیت‌ها و سابقه‌ی توسعه‌دهندگان و ایده‌پردازان برتر شاغل در پروژه‌تان را به شکل پررنگ نشان دهید.

مرحله‌ی دوم:

مفهوم عرضه‌ی اولیه‌ی کوین (ICO) به عنوان مرحله‌ی آغازین برای تمام برنامه‌های غیرمتمرکز تلقی می‌شود. نخست، شما رمز ارزهای‌تان را باید بفروشید؛ این کار سوخت برنامه‌ی شما را تامین می‌کند. هم‌چنین، ICO به عنوان راهی شناخته می‌شود که از طریق آن می‌توانید برای پروژه‌تان تامین مالی جمعی (Crowdfunding) کنید.

نخست، باید درباره‌ی چگونگی عرضه‌ی اولیه‌ی کوین برای برنامه‌ی غیرمتمرکز‌تان توضیحاتی ارائه دهید. هم‌چنین، باید به اطلاع جامعه‌ی کاربران برسانید که آیا برنامه‌ی غیرمتمرکز‌تان دارای توکن‌های از پیش استخراج‌شده است یا سازوکار استخراج (ماینینگ) در آن قرار داده شده است. به علاوه، لازم است درباره‌ی تخصیص توکن‌ها نیز کاملا شفافیت به خرج دهید.

مرحله‌ی سوم:

پس از تامین بودجه و هم‌چنین، آماده‌سازی دقیق، اکنون باید فرایند ایجاد برنامه را کلید بزنید. پس از آغاز این فرایند، لازم است به صورت هفتگی یا ماهانه گزارش‌هایی را درباره‌ی روند پیشرفت پروژه‌تان منتشر کنید. اساسا، این کار کمک‌تان می‌کند فضایی را ایجاد کنید که همه‌ی جامعه‌ی کاربران‌تان را در بر بگیرد.

مرحله‌ی چهارم:

اگر می‌خواهید جامعه‌تان به طور کامل درگیر برنامه‌تان شود، لازم است محصولات‌تان را به همراه ارائه‌ی جزییات و اطلاعات مربوطه و هم‌چنین، ارائه‌ی طرح‌های تعمیر و نگهداری آن راه‌اندازی کنید. به علاوه، لازم است برنامه‌تان را بر اساس نقشه‌ی راه، چشم‌انداز، و نیازهای جامعه‌تان به‌روزرسانی کنید.

یک برنامه‌ی غیرمتمرکز چگونه کار می‌کند؟

برنامه‌ی غیرمتمرکز با پیاده‌سازی ویژگی‌هایی که پیش‌تر درباره‌شان توضیح داده‌ایم، عمل می‌کند. اساسا، یک برنامه‌ی غیرمتمرکز (DApp) یک نرم‌افزار متن باز است که بر روی بلاک چین‌های غیرمتمرکز پیاده‌سازی می‌شود. هم‌چنین، سوخت‌ آن‌ها از طریق توکن‌هایی تامین می‌شود که با استفاده از یک پروتکل/الگوریتم ایجاد شده‌اند.

از آن‌جا که این برنامه‌ها غیرمتمرکز هستند، همه می‌توانند آن‌ها را ببینید و در برنامه‌نویسی آن کمک کنند. این مسئله‌ فرایند مقیاس‌پذیری را برای توسعه‌ی محصول، از لحاظ کیفیت و کمیت، تسریع می‌کند. گام بعدی غیرمتمرکز کردن برنامه از طریق بلاک چین است. در نهایت، برای افزودن سوابق/تراکنش‌ها به این دفاتر کل، باید از توکن‌ها استفاده کنید. سپس این توکن‌ها با استفاده از الگوریتم‌ها/پروتکل‌های مختلف استخراج می‌شوند یا از پیش استخراج شده‌اند.

در حال حاضر، اثبات سهام (PoS) و اثبات کار (PoW) به عنوان محبوب‌ترین پروتکل‌ها شناخته می‌شوند. این پروتکل‌ها ابزارهای مفیدی برای تحقق یک اجماع یا توافق میان تمام کاربران برنامه‌ی غیرمتمرکز هستند.

چه تفاوتی میان برنامه‌های غیرمتمرکز و برنامه‌های معمولی وجود دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApps شباهت زیادی با برنامه‌های سنتی یا همان App‌ها دارند؛ با این تفاوت مهم که برنامه‌های غیرمتمرکز بر روی یک بلاک چین غیرمتمرکز کار می‌کنند. بنابراین، این پلتفرم‌های غیرمتمرکز در مقایسه با پلتفرم‌های متمرکزی که App‌های سنتی در آن‌ها ساخته می‌شوند، مزایای بسیاری دارند. در ادامه، به فهرستی از مزایای DAppها نسبت به App‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. برنامه‌های غیرمتمرکز به عنوان ابزاری برای ‌«ذخیره‌ ارزش‌» کاربرد دارند  

از DAppها می‌توان برای ذخیره‌ی رمز ارزها و انتقال آن‌ها به سایر کاربران استفاده کرد؛ در حالی که App‌های سنتی قابلیتی برای ذخیره‌ی ارزش ندارند.

۲. تمام برنامه‌های غیرمتمرکز موجود در بلاک چین با یکدیگر سازگار هستند

بر خلاف برنامه‌های سنتی، برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌توان به آسانی با یکدیگر یکپارچه کرد. فرایند این کار نیز بسیار آسان است و نیازی به کسب مجوز خاصی ندارد.

۳. امنیت

برنامه‌های غیرمتمرکز پلتفرم فوق‌العاده امنی را ایجاد می‌کنند که در آن، هر گونه فعالیت مشکوک به دقت زیر نظر گرفته و محدود می‌شود. وجود این امنیت نیز فقط به این دلیل است که برنامه‌های غیرمتمرکز دارای سیستم پشتیبانی است که توسط عموم مدیریت می‌شود؛ ویژگی‌ که برنامه‌های سنتی از آن بی‌بهره هستند.

۴. DAppها را به آسانی نمی‌توان حذف کرد

وقتی DApp روی بلاک چین بارگذاری می‌شود، حذف کردن آن بسیار دشوار خواهد شد؛ زیرا این کار نیازمند اجماع تمام کاربران است.

۵. شفافیت و کنترل

از آن‌جا که DAppها توسط کاربران مدیریت می‌شوند، شفافیت آن‌ها نیز حفظ خواهد شد، و آن‌ها تمام کنترل‌ها را بر داده‌های ذخیره‌شده با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.  

۶. مقرون به صرفه

در مقایسه با برنامه‌های سنتی، کاربران برنامه‌های غیرمتمرکز مبلغ بسیار اندکی را به عنوان کارمزد پرداخت می‌کنند؛ آن هم به نشانه‌ی احترام به صاحبان گره‌های مختلف (یا کامپیوترهای مختلف) در شبکه.   

مزایای برنامه‌های غیرمتمرکز

  • برنامه‌های غیرمتمرکز مقاومت بیش‌تری در برابر حملات دارند. آن‌ها فقط در صورتی از کار می‌افتند که تمام کامپیوترهای موجود در شبکه از کار بیفتند؛ و این تقریبا غیر ممکن است.
  • هم‌چنین، DAppها در برابر دستکاری یا سانسور نیز مقاوم هستند. وقتی اطلاعات به بلاک چین افزوده شوند، برای همیشه در آن‌جا ذخیره خواهند شد.

اگر برنامه‌های غیرمتمرکز به پذیرش گسترده‌تری نیاز پیدا کنند، سازندگان‌شان باید تجربه‌‌ی کاربری بدون اختلال و مشکلی را به مخاطبان ارائه دهند، طوری که استفاده از برنامه برای‌شان بسیار آسان باشد. تاکنون، برنامه‌های غیرمتمرکز نتوانسته‌اند انتظاراتی را که از همان روزهای اول وعده داده شده بودند، برآورده کنند؛ زیرا این فناوری هنوز بسیار جوان است و برآوردن همه‌ی انتظارات کمی زمان می‌برد.

با توجه به رشد فناوری بلاک چین در چند سال اخیر، احتمال رفع محدودیت‌های موجود در برنامه‌های غیرمتمرکز بسیار بالا است. به علاوه، با افزایش رقابت میان شرکت‌های نوظهور در عرصه‌ی بلاک چین، انتظار می‌رود این حوزه به شدت رشد کند.

برنامه‌های غیرمتمرکز به عنوان انقلاب بعدی در عرصه‌ی بلاک چین تلقی می‌شوند. با وجود این، اختراعات جدید احتمالا بتوانند محدودیت‌های موجود در برنامه‌های غیرمتمرکز کنونی را برطرف کنند. بر اساس برخی گزارش‌ها، انتظار می‌رود بازار برنامه‌های غیرمتمرکز با سرعت بسیار بالا گسترش یابد و تا پایان ۲۰۲۵ میلیون‌ها دلار دیگر به آن تزریق شود. 

جمع‌بندی

برنامه‌های غیرمتمرکز یا DAppها شبیه همان اپلیکیشن‌های سنتی هستند، با این تفاوت که آن‌ها بر روی یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز کار می‌کنند. آن‌ها مزایای بسیاری دارند، ولی با محدودیت‌هایی نیز مواجه هستند که انتظار می‌رود در آینده‌ی نزدیک برطرف شوند. با وجود این، برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌توان به عنوان یک فناوری نوظهور در عرصه‌ی بلاک چین تلقی کرد. 

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 10:22
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین