خبر

درس 11 : چگونه بیت کوین بخریم؟

درس 11 : چگونه بیت کوین بخریم؟

در این مطلب به روش‌های مختلف خرید «بیت کوین»، معرفی صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، نحوه سفارش‌گذاری و معرفی شیوه‌های نگهداری امن بیت کوین می‌پردازیم.

چطور بیت کوین بخریم؟

بیت کوین، از زمانی که در سال 2009 راه‌اندازی، و پس از رسیدن به سطح حدود 20,000 دلار در دسامبر 2017 که معروف‌تر شد، برای سرمایه‌گذاران جوان، ابزار سرمایه‌گذاری است که بیشترین ترجیح را دارد. بعداً رسیدن به بالای 51000 دلار برای صعود به بالاترین سطح تاریخ در فوریه سال 2021، بسیاری از بخش‌های دیگر را به خود جلب کرد و توجه جهانی را به دست آورد.

یعنی چرا که نه!!؟؟ بسیاری از سرمایه‌گذاران اولیه، میلیون‌ها دلار از تجارت بیت کوین به دست آورده‌اند. اگر کار را به درستی انجام دهید، ممکن است شما هم یکی از آنها باشید. شاید، موضوعی برای بحث، زمانی دیگر، شاید!!

بیت کوین، چرا که نه؟

هر بار که «چگونه بیت کوین بخریم» را در گوگل تایپ کنید،  به منابع زیادی می‌رسید، اما هیچ مقاله یک مرحله‌ای واقعی که شک‌های شما را از الف تا ی برطرف کند، وجود ندارد. این دقیقا همان مسیری است که این مقاله قرار است به شما کمک کند!!

این مقاله‌ای است که باید آن را به طور کامل مرور کنید تا بفهمید چگونه می‌توانید سفر خود را به عنوان یک سرمایه‌گذار یا یک معامله‌گر بیت کوین شروع کنید.

فهرست مفاهیم

  • پیش‌نیازهایی که باید برآورده شود
  • انتخاب و ثبت‌نام در پلتفرم
  • صرافی‌های متمرکز (CEX)
  • صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)
  • صرافی‌های ترکیبی
  • انتخاب گزینه‌های پرداخت
  • قراردادن سفارش
  • سفارش‌گذار (Maker) کیست
  • سفارش‌بردار (Taker) کیست
  • انواع سفارشات
  • سفارشات بازار/ برداشتن سفارش
  • سفارش محدود/ گذاشتن سفارش
  • امن نگه‌داشتن بیت کوین
  • شیوه‌های دیگر برای خرید بیت کوین
  • نتیجه‌گیری
  • FAQ

پیش‌نیازی‌هایی که باید برآورده شود

شما در یک لیست ملی ثبت نام می‌کنید تا در انتخابات شرکت کنید، مجموعه‌ای از مدارک هویتی صادرشده دولتی را ارائه می‌دهید تا حساب بانکی باز کنید، یا گواهینامه رانندگی بگیرید.

مشابه سرمایه‌گذاری در بیت کوین، بایستی برخی پیش‌نیازها را برآورده کنید، چرا که دارایی‌های دیجیتال مسائل حساسی هستند که می‌توانند افراد، کسب و کارها، شرکت‌ها و حتی دولت‌ها را ورشکست کنند.

شما باید در دستگاه الکترونیکی خود اتصال به اینترنت داشته باشید.

برخی پیش‌نیازها وجود دارد که بایستی برآورده شود و در مورد انواع پلتفرم‌هایی که می‌خواهید مورداستفاده قرار دهید تغییر می‌کند.

انتخاب و ثبت‌نام در یک پلتفرم

 این نقطه‌ای است که شما یکی از متداول‌ترین و ایمن‌ترین شیوه‌ها را برای مبتدیان انتخاب می‌کنید، یعنی پلتفرمی را که می‌خواهید اولین بیت کوین خود را از آنجا بخرید، انتخاب کنید.

اگرچه روش‌های دیگری برای معامله/سرمایه‌گذاری وجود دارد، لازم به ذکر است که تعداد و انواع متعددی از پلتفرم‌ها وجود دارند که «صرافی‌های رمزارز» نامیده می‌شوند که در آنها معامله‌گران و سرمایه‌گذاران دارایی‌های دیجیتالشان را خرید و فروش می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که به یک حساب صرافی رمزارز نیاز دارید تا بیت کوین بخرید..

این جایی است که شما آن حساب را ایجاد می کنید!! شما باید پلتفرم های KYC را برای تایید هویت تان در شبکه صرافی به کار برید. این نوع از تاییدها اکثرا در پلتفرم های متمرکز رایج هستند.

پلتفرم صرافی

صرافی‌های متمرکز (CEX) :

CEXها توسط شرکت یا سازمانی اداره می‌شوند و یک دفترکل مرکزی دارند. دارایی‌های دیجیتالی که به وسیله این صرافی‌ها معامله می‌کنید، به شما تعلق ندارند بلکه متعلق به صرافی است. اگرچه، این صرافی‌ها نقدینگی را فراهم می‌کنند و کاربرپسند هستند.

برخی پیش‌نیازهای اصلی وجود دارند که در ذیل ذکر شده است و ممکن است در زمان تنظیم یک حساب کاربری در صرافی متمرکز به آن نیاز داشته باشید:

  •  مجموعه‌ای از مدارک شناسایی صادرشده و احتمالا تاییدشده توسط مقامات دولتی
  •  حساب بانکی و گزینه های پرداخت شناسایی شده مربوطه (کارت ها، پی پال و غیره)
  •  کیف پول رمزارز
  •  همچنین نیاز به یک شناسه ایمیل و یک شماره تلفن فعال دارید

صرافی‌های متمرکز و Coinbase ، Gemini و غیره موارد معروفی هستند.

 حال می‌توانید پیش روید و یک صرافی انتخاب کنید، و آن را بر روی دستگاه خود دانلود کنید. ثبت‌نام در پلتفرم الزامی است و بسته به پلتفرم، تائید KYC ممکن است الزامی باشد.

اگرچه صرافی‌های متمرکز، براساس مدل تجاری‌شان ممکن است در آینده خدمات صرافی غیرمتمرکز را ارائه کنند.

صرافی غیرمتمرکز (DEX) :

از آنجا که این صرافی‌ها به بالاترین سطوح به طور خودکار عمل می‌کنند، انتقال همتا به همتای دارایی‌ها را عرضه می‌کنند و اغلب به صورت منبع باز هستند، براساس دفترکل متمرکز اداره نمی‌شوند. از آنجا که دفترکل متمرکزی را پشتیبانی نمی‌کنند، DEX ها معمولا کارمزد تراکنش کمی دارند. برخلاف CEX شما کاملا مالک دارایی‌های دیجیتالی هستید که معامله می‌کنید.

نکته: اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز ارز فیات را به عنوان شیوه‌ای از پرداخت نمی‌پذیرند. ممکن است شما ارز فیات خود را به توکن/سکه‌ای با نام USDT (تتر دلار ایالات متحده) تبدیل کنید که موردقبول اکثر DEX‌هاست.

برخی از پلتفرم‌های معروف DEX : Uniswap ، Sushiswap ، Pancakwap و غیره

چگونه بیت‌کوین بخرم؟

  • اکثر اپلیکیشن‌های پلتفرم DEX را می‌توانید در دستگاهتان دانلود کنید. آنها مانند مورد CEX به جزئیات دقیق نیاز ندارند، اما در برخی از DEX ها لازم است با واردکردن رمز عبور، یک حساب کاربری ایجاد کنید یا صرفا کیف پولتان را متصل کنید تا بیت کوین شما را ایمن نگه دارد.

  •  هنگام تنظیم حساب DEX خود، عبارتی از کلمات تصادفی نمایش داده می‌شود، که باید یادداشت و ایمن کنید زیرا بک‌آپی برای دسترسی به حسابتان محسوب می‌شود. این مرحله شامل کلماتی است که «کلمات پیگردی» نامیده می‌شوند. بعد از یادداشت‌کردن آن، اپلیکیشن به شما پیام می‌دهد که از حسابتان بک آپ بگیرید و حساب DEX را در جایی ایمن نگه دارید.

توجه داشته باشید که بعد از تکمیل این فرآیندها، باید گزینه پرداخت را انتخاب کنید.

اپلیکیشن خرید بیت کوین

صرافی‌های ترکیبی (هیبریدی):

این صرافی‌ها ترکیبی از دفترکل غیرمتمرکز و متمرکز هستند. این‌ها ممکن است بر اساس نیازهای مشتریان چارچوب‌بندی شوند. این نوع صرافی‌ها ممکن است با استفاده از بهترین کیفیت‌های CEX و DEX طراحی شوند.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های معاملاتی را برای کاربران خود ارائه می‌دهند. اما بسته به کارمزد تراکنش‌هایی که دریافت می‌کنند، امنیت، و ویژگی‌هایی مانند کیف پول بیمه‌شده داخلی، نقدینگی، احراز هویت دو مرحله‌ای و غیره، این اختیار را دارید که بهترین پلتفرم را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید.

انتخاب گزینه‌های پرداخت

شما یک حساب کاربری بر روی مناسب‌ترین صرافی رمزارز ایجاد می‌کنید. حال، مرحله بعدی برای خرید بیت کوین چیست؟

بگذارید توضیح دهیم:

بیت کوین دارایی دیجیتالی با ارزش نوسانی است. در هنگام خرید باید بها یا مقدار معادل موردقبول فروشنده یا صرافی را پرداخت کنید. برای انجام این کار، نیاز است که به یک حساب بانکی وصل باشید. براساس مناطقی که در آن زندگی می‌کنید، ممکن است مجبور باشید شماره بیمه تامین اجتماعی، منبع وجوه و غیره را تهیه کنید.

در زیر برخی از روش‌های پرداخت ذکر شده که به طور گسترده مورد قبول می‌باشند.

  •  پرداخت‌های کارت اعتباری/ کارت بدهی
  •  انتقال مستقیم بانکی/ با سیم
  •  پی پال/ هر نوع خدمات مالی بخش خصوصی با کیف‌های پول

بسیاری از ارزهای فیات براساس صرافی که از آن استفاده می‌کنید و منطقه‌ای که صرافی در آن قرار دارد پذیرفته می شوند.

همچنین می‌توانید از سایر آلت‌کوین‌ها یا توکن‌ها برای تراکنش‌های جفتی براساس مقادیر متناسب جهت خرید بیت کوین استفاده کنید، به شرط آنکه صرافی شما اجازه‌ی آن تراکنش را بدهد.

 آلت‌کوین‌ها

کارمزد تراکنش:

همانطور که بانک در ساختار عادی فیات برای هر یک از خدماتی که ارائه می‌دهد کارمزد دریافت می‌کند، صرافی‌ها نیز برای انجام تراکنش بر روی پلتفرم خود کارمزهایی اعمال می‌کنند.

براساس فاکتورهای مختلف، همچون مکان، نوع ارز، قوانین محلی تراکنش، مالیات، مقدار انتقال‌یافته، سیاستگذاری‌های بانک، هزینه‌ی تبدیل، کارمزدهای تراکنش تغییر می‌کند.

گذاشتن سفارش

چنانچه مراحل فوق را انجام دادید، تنها چیزی که باقی می‌ماند خرید بیت کوین از طریق قراردادن سفارش است. برای خرید هر گونه رمزارز در صرافی متمرکز، لازم است که یک سفارش بگذارید. و زمانی که سفارش را گذاشتید، سفارش‌گذار یا سفارش‌بردار خواهید بود.

سفارش‌گذار(Maker) کیست

سفارش‌گذار شخصی است که با قراردادن سفارش برای خرید/فروش بیت کوین، پایین/بالای قیمت کنونی بازار - که با سفارشات در حال انتظار در دفتر سفارش مطابقت ندارد - نقدینگی بیشتری ایجاد می‌کند.

به بیان ساده‌تر، اگر سفارشی را قرار دهید و مطابقت‌هایی برای سفارش دریافت نکردید و به مدت طولانی درحال انتظار ماندید، آنگاه سفارش‌گذار نامیده می‌شوید. چرا که معامله را آغاز می‌کنید یا معامله جدیدی ایجاد می‌کنید که هنوز روی پلتفرم وجود ندارد.

مثلا بگذارید درنظر بگیریم شما می‌خواهید سفارشی برای خرید بیت کوین به ارزش 10,000 دلار بگذارید. سفارش را می گذارید و تراکنش شما برای مدت زمان طولانی «درحال انتظار» را نمایش می‌دهد.

این نشان می‌دهد هیچ معامله‌گری برای فروش بیت کوین به قیمت تعیین‌شده وجود ندارد، چرا که قیمت جاری فعلی بسیار اهمیت دارد. از این رو، شما سفارش‌گذار نامیده می‌شوید، چرا که سفارش شما توسط برخی معامله‌گران دیگر تامین می‌گردد.

سفارش‌های خرید

سفارش‌بردار (Taker) کیست؟

سفارش‌بردار شخصی است که با ثبت سفارش برای پذیرش سفارش‌های تنظیم‌شده توسط سفارش‌گذاران، از نقدینگی موجود در بازار برداشت می‌کند.

به بیان ساده‌تر، اگر شما سفارشی بگذارید و فوراً تامین گردد، آنگاه یک سفارش‌بردار نامیده می‌شوید. چرا که سفارشی که می‌گذارید در پلتفرم موجود است و درحال انجام معامله هستید.

 انواع سفارشات

صرافی‌ها طی سال‌ها، کاربر پسند شده‌اند و طیف گسترده‌ای از سفارش‌ها را ارائه می‌دهند. برخی از صرافی‌ها، مشابه اکثر کارگزاران بورس، هم سفارشات بازار و هم سفارشات محدود را عرضه می‌کنند.

سفارشات بازار/ برداشتن سفارش

سفارشات خرید بلافاصله به قیمتی که بیت کوین در آن زمان معامله می‌شود، انجام می‌گیرند.

سفارش محدود/ گذاشتن یک سفارش

سفارش به شما کمک می‌کند تا این آزادی را داشته باشید که قیمتی را که می‌خواهید سفارش خرید اجرا شود، وارد کنید. تا زمانی که کسی بخواهد بیت کوین را با قیمتی که شما تعیین کرده‌اید به شما بفروشد، سفارش در دفترچه سفارش در حالت تعلیق باقی می‌ماند.

هنگامی که فروشنده با جزئیات سفارش که توسط شما مشخص شده موافقت کرد، پیشنهاد را می‌پذیرد و در عوض بیت کوین را به آدرس کیف پول ارائه‌شده توسط شما منتقل می‌کند. اکنون یک کلید عمومی منحصر به فرد و یک کلید خصوصی برای دسترسی به بیت کوین ذخیره‌شده در جایی در بلاک چین خواهید داشت.

نگهداری امن بیت کوین

اکثر صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال یک کیف پول رمزنگاری داخلی با آدرس کیف پول منحصر به فرد ارائه می‌دهند. این کیف‌پول‌ها بیت کوین‌ها را ذخیره نمی‌کنند بلکه باید کلیدهای خصوصی و عمومی را ایمن کنند.

در مورد صرافی‌هایی که مانند صرافی‌های غیرمتمرکز، کیف پول ارائه نمی‌کنند، می‌توانید کیف پولی را از یک ارائه‌دهنده شخص ثالث برای نگهداری امن بخرید. این کار اجباری نیست، زیرا می‌توانید کلیدهای خود را در هر دستگاه الکترونیکی ذخیره کنید. اما چنین بیت کوین‌هایی که با استفاده از روش‌های امن ذخیره نمی‌شوند، مستعد حملات سایبری هستند.

کیف‌های پول

سایر شیوه‌ها برای خرید بیت کوین

چنانچه بخواهید سایر شیوه‌های خرید بیت کوین را جستجو و کشف کنید، در زیر دو شیوه ذکرشده که بیشتر پیروی می‌شود:

1) خودپردازهای بیت کوین

این دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین نیاز به هویت صادرشده توسط دولت دارند و یکی از روش‌های خرید بیت کوین هستند. این کار به سادگی واریز مقدار معادل بیت کوین به دستگاه و تأیید آدرس کیف پول یا آدرس عمومی است. دستگاه خودپرداز، بیت کوین را پس از تأیید اعتبار ارزی و موافقت بلاک چین به آدرس کیف پول ارائه‌شده/آدرس عمومی منتقل می‌کند.

دستگاه خودپرداز بیت کوین

2) P2P همتا به همتا

این نقطه‌ کلی بود که بیت‌کوین برای آن ایجاد شد، یک اکوسیستم تراکنش مبتنی بر همتا به همتا، اما متأسفانه یافتن فروشندگان یا خریداران بیت‌کوین به این آسانی نیست، زیرا این یک روش پرداخت پذیرفته‌شده در سراسر جهان نیست.

گرچه شما آدرس کیف پول/آدرس عمومی حساب خود را ارائه دهید، شخصی که مایل به فروش بیت کوین است می‌تواند این کار را انجام دهد. این نوع ترتیب در DEX مجاز است.

پس از خواندن این مقاله، خرید بیت کوین نباید یک کار پیچیده به نظر برسد. گرچه بهتر است پیش از خرید آن در هر پلتفرمی، تحقیقات خود را انجام دهید.

نتیجه‌گیری:

بعد از مرور این مطلب، حال احتمالا ایده‌ی شفافی در مورد خرید بیت کوین دارید. همانطور که در بالا ذکر شد، بیت کوین را می‌توان به طرق مختلف اختیار کرد. ازاین رو، پیش از ورود به بازار، تحقیق خودتان را در مورد رفتار بازار و نوسانات آن انجام دهید.

سوالات متداول

مبتدیان چگونه بیت کوین می‌خرند؟

مبتدیان باید بیت کوین را از طریق صرافی‌های ارزهای دیجیتال خریداری کنند، زیرا انجام این کار برای آنها آسان‌تر است. یک کیف پول بگیرید، یک حساب کاربری در صرافی ایجاد کنید، یک گزینه پرداخت را انتخاب کنید و بیت کوین بخرید.

ارزان‌ترین راه برای خرید بیت کوین چیست؟

برخی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال متمرکز، کارمزد تراکنش و کارمزد صرافی بسیار کمتری دریافت می‌کنند.

آیا خرید بیت کوین از طریق صرافی‌ها امن است؟

خرید بیت کوین در پلتفرم‌هایی که بررسی شده‌اند و با استفاده از کیف پول جهت محافظت از بیت کوین شما، ایمن تلقی می‌شود.

خرید بیت کوین

 

 

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 05:34
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین