خبر

درس ۱۰ : مبادله همتا به همتا (P2P) چیست؟

درس ۱۰ : مبادله همتا به همتا (P2P) چیست؟

در این مقاله، به توصیف سیستم همتا به همتا، فواید استفاده از آن، معرفی صرافی‌های مشهور، و در نهایت، به بیان برخی محدودیت‌های آن خواهیم پرداخت.

روش‌های معاملات در رمز ارزها دائما در حال تغییر هستند. بر همین اساس، تغییراتی در روش‌های مبادله نیز به وجود آمده‌اند. پیش‌تر برای مبادله‌ی رمز ارزها از صرافی‌های متمرکز سنتی استفاده می‌شد.

با وجود این، فرایند متمرکز مبادله در صرافی‌ها بسیار وقت‌گیر بود؛ همین مسئله، به ایجاد و توسعه‌ی صرافی‌های رمز ارز همتا به همتا (P2P) منجر شد.

در این مقاله، به بیان جزییات کاملی درباره‌ی مبادله‌ی همتا به همتا (peer-to-peer) یا P2P می‌پردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مبادله همتا به همتا چیست؟

مبادله‌ی همتا به همتا یا P2P شکل غیرمتمرکزی از مبادله است. این نوع مبادله اساسا به کاربران یا شرکت‌کنندگان امکان می‌دهد، مستقیما با یکدیگر معامله کنند. این مبادله در پلتفرمی تحت بلاک چین حفظ می‌شود.

به عبارت دیگر، مبادلات همتا به همتا به شما امکان می‌دهند، بدون نیاز به حضور واسطه یا هرگونه شخص ثالث، رمز ارزهای‌تان را از حساب خود به حساب فردی دیگر انتقال دهید. مبادله‌ی همتا به همتا تجربه‌ی معامله‌ی شخصی‌سازی‌شده‌تری را برای‌تان فراهم می‌کند، زیرا شما می‌توانید مستقیما با دیگران وارد معامله شوید.

این خدمات اساسا نیاز به حضور واسطه، بانک، خدمات مبادلات ارز خارجی (فارکس)، و سایر موسسات را برطرف می‌کنند؛ زیرا آن‌ها به کاربران امکان می‌دهند، بین خودشان به انجام معامله بپردازند. از آن‌جا که هیچ واسطه یا دلالی در این میان وجود ندارد، کاربران قادر هستند در مبادلات‌شان به نتایج بهتری برسند.  

تفاوت‌های میان مبادله سنتی و همتا به همتا

یکی از ویژگی‌های اصلی مبادله‌ی همتا به همتا عدم نیاز به حضور شخص ثالث در فرایند آن است. فرایند همتا به همتا، به جای آن‌که سفارش‌ها را از دفتر سفارش هماهنگ کند، آدم‌هایی را که دارای سفارش هستند، با یکدیگر هماهنگ می‌کند. همین ویژگی باعث ایجاد تفاوت عمده میان مبادلات همتا و همتا با مبادلات سنتی می‌شود.   

مبادله‌ی همتا به همتا بر شبکه‌ای وابسته است که توسط نرم‌افزاری از پیش برنامه‌ریزی‌شده هدایت می‌شود. این شبکه به هیچ شخص ثالثی نیاز ندارد. شما برای انتقال ارز به حساب افراد فقط به اتصال به اینترنت از طریق گوشی یا کامپیوتر نیاز دارید. این ویژگی باعث می‌شود کل فرایند مبادله فورا انجام شود.

نحوه‌ی انجام مبادلات همتا به همتا چگونه است؟

نرم‌افزار موجود در یک پلتفرم مبادله‌ی همتا به همتا امنیت و محافظت از دارایی‌های دیجیتال را تضمین می‌کند. وقتی یک کاربر وارد یک تراکنش می‌شود، این سیستم دارایی‌های مورد نظر را قفل کرده و از دسترسی سایر افراد به این دارایی‌ها جلوگیری می‌کند. دارایی‌های دیجیتال فقط زمانی از حالت قفل در می‌آیند و به خریدار منتقل می‌شوند که وی پول فیات (پول معمولی) را به فروشنده منتقل کرده باشد.

این سطح از امنیت هرگونه احتمال این را که فروشنده بخواهد خریدار را گمراه کند و پس از دریافت پول فیات، از انتقال دارایی‌ها به وی خودداری کند، از بین می‌برد. تکمیل معامله در این پلتفرم فورا انجام می‌شود، حتی وقتی پردازش انتقال پول معمولی (پول فیات) کمی وقت بگیرد.

پلتفرم مبادله‌ی همتا به همتا از نرم‌افزاری استفاده می‌کند که می‌تواند افراد را با علائق و منافع کسب و کاری مشابه به یکدیگر متصل کند. این نرم‌افزار، پس از عضویت کاربران، آن‌ها را قادر می‌سازد بدون دخالت افراد دیگر با هم مذاکره و معامله کنند. در طول انجام معامله، این نرم‌افزار دارایی‌هایی دیجیتال را تا زمان انجام پرداخت پول فیات قفل می‌کند تا از بروز هرگونه کلاهبرداری از سمت هر یک از طرفین پیشگیری کند.

مبادله همتا به همتا

فواید مبادلات همتا به همتا

مبادله‌ی همتا به همتا دارای برخی ویژگی‌ها و فواید عالی است که در ادامه، به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. بازار جهانی: مبادلات ارز همتا به همتا طیف گسترده‌ای از معاملات دارایی‌ها را شامل می‌شوند. معامله‌گران می‌توانند رمز ارزهای‌شان را با پول فیات (پول معمولی) و بالعکس مبادله کنند. شما می‌توانید از طریق صرافی‌های همتا به همتا، مستقیما به همتایان معامله‌گر بالقوه در سرتاسر جهان متصل شوید.

۲. فاقد فرایند احراز هویت مشتری (KYC): کاربران رمز ارز در صرافی‌های رمز ارز همتا به همتا به اجبار با فرایندهای احراز هویت مشتری مواجه نمی‌شوند. معامله‌گران رمز ارز می‌توانند بدون هیچ گونه فرایند احراز هویت مشتری، معامله‌ی دارایی‌های‌شان را آغاز کنند.

۳. ارتقای سطح امنیتی و حریم شخصی: صرافی‌های رمز ارز همتا به همتا بر پایه‌ی پروتکل‌های امن قرارداد هوشمند، خدمات امانی ارائه‌ می‌دهند. هنگام بروز اختلاف در عملیات معاملاتی که در پلتفرم‌های معاملات همتا به همتا انجام می‌شوند، یک داور یا میانجی به مسئله ورود می‌کند.

۴. فاقد کارمزدهای برداشت یا تراکنش: صرافی‌های رمز ارز همتا به همتا، برخلاف صرافی‌های رمز ارز متمرکز، هیچ کارمزدی بابت برداشت پول فیات یا دارایی‌های رمز ارز دریافت نمی‌کنند. هم‌چنین، صرافی‌های رمز ارز همتا به همتا هیچ محدودیتی بر سپرده‌گذاری‌ها یا معاملات رمز ارزها قرار نمی‌دهند.    

۵. دارای گزینه‌های پرداخت دلخواه: پلتفرم‌های مبادله‌ی همتا به همتا طیف گسترده‌ای از گزینه‌های پرداخت را ارائه می‌دهند؛ از جمله پی‌پال، انتقالات بانکی، کارت‌های اعتباری و کارت‌های پرداخت، و غیره. گزینه‌های پرداخت، بسته به شرکت ارائه‌کننده‌ی خدمات، متنوع هستند. هر صرافی همتا به همتا مجموعه‌ای از درگاه‌های پرداخت مخصوص به خودش را دارد و گزینه‌های متعددی را به مشتریان ارائه می‌دهد.  

صرافی‌ های همتا به همتای مشهور

صرافی‌های همتا به همتای مشهور

صرافی‌های همتا به همتای مهم و مشهوری وجود دارند که در ادامه به بیان توضیحاتی درباره‌شان می‌پردازیم:

۱. سیبکس (SIBEX): سیبکس نخستین بازار جهانی خارج از بورس یا او‌تی‌سی (Over the Counter) است. سیبکس یک صرافی غیرمتمرکز همتا به همتا است که در کشور سوییس قرار دارد. این صرافی به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به شخص ثالث به معامله‌ی رمز ارزهای‌شان بپردازند. به علاوه، سیبکس تنها پلتفرم مبادله یا سواپ کاملا غیرمتمرکز است که شرایط را برای تراکنش‌های بین بلاک چین‌های بیت کوین و اتریوم فراهم کرده است.

۲. هودل هودل (Hodl Hodl): این پلتفرم همتا به همتا با ایجاد امکان انتقال وجوه کاربران به یکدیگر به صورت مستقیم، زمان معاملات را کاهش داده است. این صرافی کاربران را ملزم به احراز هویت نمی‌کند. با وجود این، آن‌ها این گزینه را دارند که در صورت تمایل طرف مقابل، احراز هویت الزامی شود. مزیت اصلی این صرافی این است که وجوه کاربران را نگه نمی‌دارد یا درخواست احراز هویت نمی‌کند. هم‌چنین، هودل هودل از بیش‌تر سایر صرافی‌ها ارزان‌تر است و میز معامله‌ی فرابورس خودش را دارد.

۳. لوکال بیت کوینز (LocalBitcoins): این صرافی در ۲۰۱۲ به عنوان یک سایت معاملاتی برای ارزهای محلی راه‌اندازی شد؛ مقر آن هلسینکی فنلاند است. استفاده از این پلتفرم حتی برای افراد مبتدی نیز آسان است، و حریم خصوصی خوبی را به مشتریان ارائه می‌دهد. هم‌چنین، این صرافی دارای نرخ‌های بازار معقولی است.

۴. پکسفول (Paxful): پکسفول در ۲۰۱۵ در ویلمینگتون، دلاور آمریکا راه‌اندازی شد. پکسفول دارای تیمی پویا است که برای کمک به مبادلات و رفع نیازهای‌تان به صورت ۲۴ ساعته پاسخگو هستند. این پلتفرم دارای یک برنامه‌ی همکاری در فروش یا آشناسازی است که در آن، کاربران می‌توانند از ۵۰ درصد تمام معاملاتی که زیرمجموعه‌های مستقیم‌شان انجام داده‌اند، و ۱۰ درصد از معاملات سایر افراد سود ببرند.      

۵. بیت‌والو (Bitvalve): این پلتفرم به شکلی توسعه داده شده است که کاربران بتوانند از تمام مزایای سیستم مبادله‌ی غیرمتمرکز بهره‌مند شوند. به علاوه، در این صرافی، شما با گزینه‌های متعددی برای پرداخت رو به رو هستید، زیرا آن‌ها انواع روش‌های پرداخت را می‌پذیرند. این صرافی حتی دارای یک اپ موبایل برای پلتفرم‌های اندروید و IOS است.

محدودیت‌های مبادلات همتا به همتا

محدودیت‌های خاصی در خصوص مبادلات رمز ارز همتا به همتا وجود دارند که در ادامه توضیح خواهیم داد:

۱. صرافی‌های رمز ارز همتا به همتا بر روی یک شبکه‌ی غیرمتمرکز کار می‌کنند؛ هر زمان که هر تراکنشی اتفاق می‌افتد، کل شبکه باید به‌روزرسانی شود. این مسئله می‌تواند کارایی پلتفرم مبادله را کاهش دهد.

۲. در صرافی‌های همتا به همتا، جامعه‌ی همتایان (کل کاربران) قادر به تاثیرگذاری بر شبکه‌ی بلاک چین هستند. هنگام ایجاد فورک در دفتر کل بلاک چین، اتخاذ اقدامات امنیتی مناسب بسیار ضروری است. در صورت انجام هر نوع بی‌احتیاطی، فضا برای هکرها مهیا می‌شود.

۳. معامله‌گران رمز ارز در پلتفرم‌های مبادله‌ی همتا به همتا باید منتظر درخواست سفارش دلخواه‌شان باشند؛ در حالی که صرافی‌های رمز ارز متمرکز دارای پایگاه کاربران بزرگی است.

سخن آخر

پلتفرم‌های مبادله‌ی همتا به همتا ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند که از طریق آن‌ها می‌توانید تجربه‌ی معامله‌ی رمز ارز شخصی‌سازی‌شده‌ای داشته باشید. هم‌چنین، برخی از این پلتفرم‌ها به منظور سهولت در ارتباط در طول معامله، گزینه‌ی گفتگوی زنده را نیز به کاربران ارائه می‌دهند، در حالی که سایر صرافی‌ها فضایی را برای تعیین اولویت‌های معاملاتی‌تان در اختیار شما می‌گذارند.

صرافی‌های ارز همتا به همتا در مقایسه با بانک‌ها سرعت انتقال بیش‌تری دارند و به اندازه‌ی قابل‌توجهی نیز در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی می‌کنند. شرکت‌های مبادله‌ی همتا به همتا، با ارائه‌ی یک گزینه‌ی مبادله‌ی کم‌هزینه‌ به افراد و کسب و کار‌های کوچک، به سرعت در حال رشد هستند.   

 

نویسنده: ادمین
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 05:32
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین