خبر

چرا «کگل» هنوز ارزنده است؟

سهام شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با توجه به سیگنال‌های مثبت سیاسی و اقتصادی احتمالی در آینده و ارزش‌های پیش‌بینی شده برای سهام بورسی آن برای امسال و سال آینده می‌توان گفت سهام کگل ارزنده است هرچند دماسنج بورس در لحظه این را نشان ندهد.

بازار سهام چند ماه است که با روند نزولی مواجه شده است، موضوعی که حتی کارشناسان بازار سرمایه را به بیان این توصیه که مردم هرگز وارد این بازار نشوند، ترغیب کرده است. هر روز هم اخبار قرمز شدن شاخص وقتی منتشر می‌شود یکی از سهم‌هایی که تاثیر زیادی بر قرمز شدن شاخص کل بورس داشته سهام شرکت معدنی گل گهر (کگل) است.

آینده خوب سهام صنایع وابسته به مسکن

دماسنج بازار هرچند این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد، اما هنوز تحلیل‌گرانی هستند که باور دارند ثبات نسبی قیمت دلار طی یکی دو ماه اخیر، چشم‌انداز مثبت مذاکرات وین که احتمالا به توافقی مفید (ولو حداقلی بین ایران و کشور‌های ۱+۴) و افزایش تعاملات تجاری ایران و چین در قالب توافق ۲۵ ساله بین دو کشور باعث بهبود شرایط اقتصادی ایران و متعاقب آن بازار سرمایه می‌شود.

هرچند در میان تحلیل‌گران نگاه‌های کمتر خوشبینانه هم دیده می‌شود، اما افزایش ساخت‌وساز مسکن در قالب برنامه‌هایی که دولت را در این بخش مکلف کرده است موجب شده باور به اینکه سهام شرکت‌های بورسی مرتبط با حوزه مسکن در آینده وضع بهتری داشته باشند.

پیش‌بینی اوضاع مساعد کگل در ۱۴۰۱

سهام شرکت بورسی گل گهر یکی از این شرکت‌هاست که براساس پیش‌بینی‌ها در سال جاری و سال ۱۴۰۱ وضعیت خوبی برایش ارزیابی می‌شود. این شرکت با در اختیار داشتن منطقه معدنی گل گهر (واقع در استان کرمان و در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان) حاوی ذخایر غنی از سنگ آهن به عنوان یک قطع فعال معدنی و صنعتی در غرب آسیا مطرح است.

این معدن در منطقه‌ای به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر و عرض تقریبی ۴ کیلومتر براساس پیش‌بینی‌ها حاوی ۱.۲۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهنی است و برای بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۷۰ شرکت معدنی گل گهر با سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریالی در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان سیرجان ثبت شد. سرمایه این شرکت در یک بازه زمانی ۳۰ ساله ۱۰۰۰ برابر رشد کرد.

بنابر گزارش روزنامه دنیای اقتصاد سهام‌داران عمده شرکت گل گهر در اواسط تابستان امسال شرکت گروه میرت سرمایه‌گذاری امید، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت فولاد مبارکه هستند.

تولید گل گهر بالاتر از ظرفیت اسمی

سهام شرکت گل گهر در سال ۱۳۸۳ در بورس عرضه شد و در مدت ۱۷ سالی که این شرکت با نماد بورسی «کگل» عرضه می‌شود شرکت در بخش ظرفیت تولید و رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است. هم اکنون ظرفیت تولید گل گهر در بخش کنسانتره سنگ آهن ۱۴.۶ میلیون تن و در بخش گندله ۱۰ میلیون تن در سال برآورد می‌شود که بالاتر از ظرفیت اسمی در حال تولید آن است.

چند عدد امیدوار کننده درباره کگل

براساس گزارش تجارت نیوز از گزارش ۶ ماه تامین مالی شرکت گل گهر (در سایت کدال)، در بازه زمانی شش ماهه، درآمد عملیاتی شرکت بالغ بر ۲۹ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان ثبت شده است. این افزایش نسبت به سال گذشته رشدی ۹۹ درصدی را داشته است.
 
در محاسبات این بخش مشخص می‌شود در بازه زمانی ۶ ماهه و بنابر گزارش تلفیقی این مدت، سود ناخالص سهام شرکت ۱۱۰ درصد افزایش داشته است، همچنین سود عملیاتی شرکت گل گهر هم افزایش ۱۱۲ درصدی را تجربه کرده است. گفتنی است سود خالص کگل نیز با افزایش قابل توجه ۱۲۷ درصدی به ۱۵ هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان رسیده و به ازای هر سهم ۱۵۴٫۱ تومان محقق شده که ۶۹ درصد بیشتر از دوره مشابه قبلی است.

بیشترین سهم درآمد‌های شرکت گل گهر مربوط به شرکت سنگ‌آهن گهرزمین، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و مجتمع جهان فولاد سیرجان است. هم اکنون میزان تولید کنسانتره برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ۵/ ۱۶ میلیون تن برآورد شده است. میزان تولید گندله هم برای سال‌جاری و سال آینده ۵/ ۱۲ میلیون تن برآورد شده است. در بخش برآورد‌های فروش میزان فروش برای هر دو سال در مورد گندله برابر تولید فرض شده است. درحالی‌که درصدی از تولید کنسانتره در تولید گندله مصرف می‌شود برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ میزان فروش این محصول ۸/ ۳ میلیون تن برآورد شده است.

لازم به یادآوری است سود حاصل از عملیات شرکت‌های زیر مجموعه گل گهر برای سال جاری ۱۰ هزار میلیارد و ۶۷ میلیون تومان و برای سال آینده با رشدی قریب به ۳.۵ میلیارد تومانی به ۱۳ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود.

کگل طلایی شده است!

از جمله پتانسیل‌هایی که برای شرکت گل گهر بعد از ۳۰ سال فعالیت این شرکت در اختیار داشتن زنجیره تولید از استخراج سنگ آهن تا میلگرد در شرکت‌های گروه آن اشاره کرد. همچنین سود مناسب این شرکت با توجه به هزینه‌های ریالی و درآمد دلاری را می‌توان از نقاط قوت شرکت عنوان کرد. واگذاری معدن طلای سیاه جنگل سیاه (واقع در استان سیستان و بلوچستان) به شرکت گل گهر در مهرماه امسال به منظور افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن طلا هم یکی از نقاط قوت ایجاد شده برای شرکت برآورد می‌شود که موجب شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از زنجیره ارزش فولاد فراتر برود و در سایر بازار‌های ارزش آفرین صنعتی کشور وارد شود.

با چنین اقدامی، بخشی از درآمد مجموعه گل گهر از زنجیره ارزش فولاد راهی حوزه طلا می‌شود و این سرمایه گذاری میزان بهره برداری از ذخایر طلا را بالا می‌برد. با این تصمیم شاهد ایجاد ارزش افزوده بیشتری از حوزه‌های مختلف خواهیم بود. درواقع نقدینگی در بخش‌های دیگر جاری شده و میزان تولید در کل بخش معدن افزایش می‌یابد.

براساس یک تحلیل سویی حضور گل گهر در عرصه‌هایی به غیر از فولاد این نوید را به سهامداران خواهد داد که رویکرد توسعه‌ای همه جانبه‌ای در این شرکت شکل گرفته و باید منتظر خبر‌های خوب از اقدامات گل گهر در آینده باشند.
 
چرا «کگل» هنوز ارزنده است؟

دنیای اقتصاد مرداد امسال در یک تحلیل کارشناسی از کگل با توجه به مفروضاتی و سود‌های برآوردی محاسبه شده، نوشت: نسبت قیمت به سود (P/ E) آینده نگر سهم با فرض سود چهار فصل آتی و با توجه به قیمت ۲.۳۰۰ تومانی فعلی سهم، در سطح ۶/ ۷ واحد قرار می‌گیرد. P/ E تاریخی صنعت سنگ‌آهن ۵/ ۷ واحد و میانگین P/ E آینده‌نگر شرکت‌های همگروه با مفروضات مشابه حدود ۷ واحد است. مقایسه نسبت‌های قیمت به درآمد گفته شده نشان می‌دهد سهم در حال حاضر و در قیمت‌های فعلی نزدیک به ارزش ذاتی معامله می‌شود. در صورت تغییرات در متغیر‌های کلان ورودی مثل نرخ دلار و نرخ شمش فولاد و افزایش سود برآوردی، کگل را می‌توان از گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری به شمار آورد.


منبع:
شنبه 2 بهمن 1400 ساعت 16:53
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین