خبر

شاخص کل افت کرد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با ریزش ۱۳۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با ریزش ۱۳۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل هم‌وزن نیز سرخپوش شد و با افت ۳ هزار و ۸۰۰ واحدی به ۳۹۸ هزار و ۳۰۲ واحد رسید. فرابورس نیز منفی شد و ۲۰ هزار و ۴۱۳ واحد را ثبت کرد.

شپنا، حکشتی و خودرو سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند و فملی، شستا و شپدیس سبزترین نماد‌ها در روز سرخ بورس امروز بودند.

ارزش معاملات بورس امروز بیش از ۴ هزار میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بود.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های لیزینگ ایرانیان، ملی سرب و روی ایران و لامپ پارس شهاب بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ایران مرینوس و خوراک دام پارس بیشترین افت را تجربه کردند.

این گزارش می‌افزاید: در بازار‌های فرابورس ایران با معامله ۳ میلیارد و ۳۶ میلیون ورقه به‌ارزش ۲ هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان در ۳۸۱ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۱۴۲ واحد افت کرد و در ارتفاع ۲۰ هزار و ۴۱۳ واحد قرار گرفت.
 

بیشتر بخوانید: پیش بینی روند صعودی بورس در هفته پیش رو

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های ذوب روی اصفهان، معدنی کیمیای زنجان گستران و شیر پگاه آذربایجان شرقی امروز بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان کار، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس و عمران و توسعه شاهد بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
 
در همین رابطه امیرحسین بنی صدر کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: تمام دنیا شرکت‌های مدیریت دارایی را برای سرمایه گذارانی که تمایل دارند با اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تر سرمایه گذاری انجام دهند. از راه غیر مستقیم سرمایه گذاری می‌کنند. ضمن اینکه خرید یونیت‌های سرمایه گذاری نوعی سرمایه گذاری غیر مستقیم محسوب می‌شود.
 
وی افزود: یعنی بجای خرید سهم‌هایی توسط اشخاص، پک کاملی از یونیت‌ها یک صندوق را می‌خرد که آن صندوق به واسطه تحلیل گران خبره، امور کارشناسی و خرید وفروش را انجام می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: سرمایه گذاری غیر مستقیم بهترین راه برای کاهش ریسک سرمایه گذاری است. ضمن اینکه سبب صرفه جویی در وقت و زمان افراد می‌شود. تجربه‌های بین المللی نشان داده است که بیش از ۹۰ درصد از سرمایه گذاری‌های موفقیت آمیز در حوزه بورس و سهام مربوط به افرادی است که از راه سرمایه گذاری غیر مستقیم و شرکت‌های سبد گردان مشغوله به سرمایه گذاری هستند.

وی خاطر نشان کرد: بعد از تجربه تلخ سال ۹۹ که آحاد مردم را رسما به بازار دعوت کردند، خیلی از افراد آشنایی با بازار سرمایه نداشتند. این افراد متاسفانه متضرر شدند. اکنون تبلیغات لازم در خصوص سرمایه گذاری غیر مستقیم انجام می‌شود. هرچند کاستی‌هایی در این موضوع وجود دارد.
منبع:
یکشنبه 25 مهر 1400 ساعت 15:32
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین