خبر

شاخص بورس با آغوش باز به استقبال هفته آینده می‌رود

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۰ با افت هشت هزار و ۶۶۵ واحدی به یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۹۷ واحد رسید.

در پایان روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ شاخص کل با رشد ۱.۴۱ درصدی و افزایش ۱۴,۵۳۹ واحدی در ۱,۲۸۵,۲۸۳ ثابت ماند. ارزش معاملات خرد امروز بازار ۶.۲۹۲ میلیارد تومان بود و برخلاف گذشت نقدینگی حقیقی‌ها به بازار مثبت بود و ۱۱۲ میلیارد تومان از سمت این سهامداران به بازار سرمایه وارد شد. در بورس روزشنبه ۲۳۸ نماد مثبت و ۸۶ نماد منفی بسته شدند و در فرابورس هم تعداد نماد‌های مثبت ۱۲۷ و تعداد نماد‌های منفی ۱۱۶ بود. نماد‌های فولاد، فملی، کگل، شستا، شپدیس و شپنا موثرترین نماد‌های بازار بر شاخص کل بودند که از میان آن‌ها تنها شستا تأثیری منفی داشت. کرمان هم مانند روز‌های اخیر بیشترین حجم از معاملات بازار را به خود اختصاص داد. بیش از ۷۰۰ میلیون سهم در این نماد خرید و فروش شد و در نهایت کرمان با -۰.۲۲ به کار خود پایان داد.

در پایان معاملات روز یکشنبه ۲۱ شهریور بازار سرمایه، شاخص کل با افت ۴۰ هزار و ۴۶۶ واحدی به ۱ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۹۹۵ واحد افت کرد. شاخص هم وزن نیز ۱۳ هزار و ۲۸۵ واحد کاهش یافت و به رقم ۴۵۰ هزار واحد رسید. ۷۶۸ هزار فقره معامله به ارزش ۶.۲ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید؛ ارزش کل بازار سرمایه نیز جایگاه قبلی خود را از دست داد و به زیر ۶ هزار هزار میلیارد تومان کاهش یافت.افت ارزش سهام شستا ۴ درصد و خساپا و خودرو نیز در معاملات روز شنبه ۵ درصد بود. شاخص فرابورس ۴۱۰ واحد کاهش پیدا و به دامنه ۲۲ هزار و ۴۰۰ واحدی سقوط کرد. نماد‌های کگل، فملی، فولاد، شستا، شپنا، کچاد و ومعادن بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. نماد‌های کالا، فایرا و اپال نیز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. شاخص فرابورس نیز با کاهش ۴۱۰ واحدی به ۲۲ هزار و ۴۰۰ واحد رسید. تعداد معاملات انجام شده در فرابورس ۴۰۷ هزار و ۱۹۹ معامله به ارزش ۱۸ هزار و ۷۵۱ میلیارد تومان با احتساب فروش اوراق دولتی بود. همچنین نماد‌های آریا، زاگرس، کگهر، هرمز، شگویا، دی و ارفع بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند. نماد‌های فرابورس، فجهان و بپاس نیز بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص فرابورس داشتند.

بیشتر بخوانید: شاخص قرمز پوش به استقبال هفته آینده رفت +ویدیو


شاخص بورس در جریان معاملات روز یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ با افت ۱۴ هزار و ۷۰۹ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۷۵ هزار و ۶ واحد به کار خود پایان داد و بیش از ۸ میلیارد و ۸۰۷ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۶ هزار و ۴۰۳ میلیارد تومان در بیش از ۸۵۵ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس سهامداران شرکت‌های بورس کالای ایران، فرآورده‌های تزریقی ایران و کربن ایران بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های معدنی دماوند، سیمان سفید نی ریز و پارس خزر بیشترین افت را تجربه کردند. در بازار‌های فرابورس ایران با معامله ۸ میلیارد و ۵۷۷ میلیون ورقه به‌ارزش ۲۰ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان در ۶۶۹ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۲۶۶ واحد افت کرد و در ارتفاع ۲۲ هزار و ۱۳۰ واحد قرار گرفت. در این بازار سهامداران شرکت‌های ریل پرداز نو آفرین، مواد اولیه دارویی البرز بالک و فرابورس ایران بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های محصولات سرمایه‌گذاری مسکن زاینده رود، آ. س. پ و افرانت بیشترین کاهش قیمت را داشتند. در معاملات روز یکشنبه نماد‌های فارس، میدکو، فملی، اخابر، شپنا، فولاد و شستا بیشترین تاثیر را در روند شاخص کل بورس داشتند و نماد‌های سپید، برکت، شستا، خودرو، آبادا، خساپا و شبندر پر تراکنش‌های بازار بودند.

در معاملات روز پس از آن شاخص بورس تهران با صعود ۲۱ هزار و ۷۳۰ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد سقوط کرد. شاخص هم وزن نیز با رشد ۷ هزار و ۹۱۰ واحدی در سطح ۴۵۱ هزار و ۹۱۳ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۱۵ واحد بالا آمد و در سطح ۲۲ هزار و ۲۴۵ واحد قرار گرفت. روز سه‌شنبه پس از ۵ روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۳۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. در معاملات ۲۳ شهریور بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن ۳۹ میلیارد تومان بود. پس از فملی، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شبریز (پالایش نفت تبریز) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. روز سه‌شنبه نماد‌های «پارسان»، «نوری» و «فولاد» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. همچنین سه نماد «فخاس»، «وسصفا» و «اپال» نماد‌های بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۰ با افت هشت هزار و ۶۶۵ واحدی به یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۹۷ واحد رسید. از تغییرات شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت هزار و ۴۴۹ واحدی شاخص کل هم وزن اشاره کرد. همچنین حجم معاملات شش میلیارد و ۹۳۸ میلیون سهم بود که طی یک میلیون و ۱۲۰ هزار معامله داد و ستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۵۵ هزار و ۳۱۱ میلیارد ریال رسید. ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۵۹ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۵۸۷ میلیارد ریال شد. همچنین نماد‌های "شستا"، "فولاد" و "اخابر" بیشترین تأثیر منفی را در شاخص داشته‌اند.
منبع:
جمعه 26 شهریور 1400 ساعت 14:02
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین