خبر

بازار بورس انرژی کدام حامل ها را شامل می شود/عرضه محصول ۳ شرکت در بورس انرژی

امروز چهارشنبه ۲۴ شهریور ماه محصول ۳ شرکت در بورس انرژی عرضه می‌شود.

بورس انرژی به عنوان یک بورس کالایی است که امکان انجام معاملات حامل‏‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای مذکور در آن وجود دارد. حامل‌های انرژی شامل نفت، گاز، برق و سایر حامل‎های انرژی است. بورس انرژ‌ی ایران در اسفند ماه سال ۹۱ با هدف ایجاد بازاری شفاف کارآمد با نقد شوندگی و رقابت پذیری بالا، کشف قیمت منصفانه و انحصار زدایی در بازار معاملات بخش انرژی تشکیل شد و به عنوان چهارمین بورس کشور برای عرضه محصولات نفت و مشتقات نفتی، برق، گاز طبیعی، زغال سنگ، حق آلودگی و سایر حامل‌های انرژی شکل گرفت. در ادامه به معرفی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران می پردازیم.

 

بورس انرژی دارای دو بازار فیزیکی و مشتقه است. بازار فیزیکی شامل سه تابلوی برق، نفت و گاز و تابلوی سایر حامل‌های انرژی و بازار مشتقه شامل سه تابلوی قرارداد سلف موازی استاندارد، قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله است. تفاوت مهم این دو بازار این است که در بازار فیزیکی کالاها مورد معامله قرار می‌گیرند و در بازار مشتقه اوراق مبتنی بر کالا معامله می‌شود.

 

امروز چهارشنبه ۲۴ شهریور ماه، کالا‌های پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی و گاز مایع صنعتی و MTBE شرکت پتروشیمی بندر امام، ته مانده برج تقطیر (اتمسفریک) پالایش نفت کرمانشاه و گاز مایع پتروشیمی پارس در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران عرضه خواهد شد.

منبع:
چهارشنبه 24 شهریور 1400 ساعت 15:21
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین