خبر

پیش بینی بورس در آخر هفته پیش رو

حجم معاملات نسبت به روز‌های گذشته پایین بوده است و نمی‌توان به روند مثبت روز گذشته بازار اعتماد کرد.

با توجه به نماد‌های پرتراکنشی مانند سپید ماکیان، تولید برق آبادان، گروه دارویی برکت، لیزینگ کار آفرین، شستا و موارد دیگر که معاملات حقیقی بسیار خوبی بر روی نمادهایشان صورت گرفته است.

 

می‌توان گفت سرمایه گذاران تمایل دارند جریان معاملات اتفاق بیفتد، ولی باید به درصد مشارکت حقوقی‌ها در بورس توجه داشت که این مشارکت کمتر از زیر ۱۰ درصد در معاملات بوده است که در بحث فروش هم به همین شکل عمل کرده است.

 

باتوجه به اینکه در آخر هفته بازار مقدار عرضه‌ها کمی افزایش داشت، احتمالا در شروع معاملات در آخر هفته پیش رو شاهد بازاری متعادل همراه با کمی فشار عرضه خواهد بود.

 

از آنجایی که همبستگی بالایی بین قیمت دلار و روند بورس دیده می‌شود بنابراین در صورتی که روند صعودی قیمت دلار ادامه داشته باشد، می‌توان به بازاری مثبت امیدوار بود.  بر اساس تحلیل تکنیکال دلار خط روند صعودی کوتاه مدت خود را به سمت پایین شکسته است بنابراین انتظار می‌رود برای مدتی در یک بازه قیمتی نسبتا محدود نوسان کند. و در صورت ادامه وابستگی روند بورس به دلار، احتمالا این سناریو نیز برای بازار سهام تکرار شود.

 

آرتا اسدی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مثبت شدن  روز گذشته شاخص کل بورس و اعتماد سهامداران به وضعیت بورس در آخر هفته پیش رو بیان کرد: به دلیل این که شاخص کل در یک روند صعودی قرار داشت، پس از رسیدن به مقاومت یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد وارد حالت رنج و خنثی شده است. در این بازه احتمال ریزش قوی و یک اصلاح قدرتمند وجود داشت، اما بازار در یک کانال نوسان کرد که خیلی نیز شدید نبود و حداقل روند اصلاحی شدیدی را تا اکنون آغاز نکرده است.

 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: اما اگر بخواهیم از دید تکنیکالی به موضوع بپردازیم این گونه می‌توان گفت که شاخص کل در یک کانال تقریبا ثابتی نوسان کرده و به یک خط روند کوچک برخورد کرده است. البته خط روند خیلی قدرتمند نیست، اما می‌توان به عنوان یک نقطه برای حرکت بعدی بازار در نظر گرفته شود. بنابراین اگر این خط روند بتواند بازار را هدایت کند امکان برگشت بازار یا حداقل ماندن بازار در همین محدود یک میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد خواهد بود، اما اگر به سمت پایین بیاید احتمال ریزش بازار وجود دارد.

 

اسدی مطرح کرد: نکته‌ای دیگر این که حجم معاملات روز گذشته نسبت به روز‌های گذشته پایین بوده است که نشان دهنده این است که نمی‌توان به روند مثبت روز گذشته بازار اعتماد کرد. این موضوع به گذشت زمان نیاز دارد، اما برای افرادی که می‌خواهند در معاملات کوتاه مدت فعالیت کنند وضعیت مناسب است، اما باید بسیار هوشمندانه عمل کنند.

 

او در پایان افزود: شاخص کل فرابورس نیز تقریبا مشابه وضعیت شاخص کل بورس است و مشابه همین وضعیت برای آن رخ داده لذا سهامداران باید قبل از هر گونه اقدامی به این نکات توجه لازم را داشته باشند.

منبع:
چهارشنبه 24 شهریور 1400 ساعت 15:06
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین