خبر

تشریح سه عامل رشد بورس تا پایان ۱۴۰۰ / افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه در سایه تورم انتظاری

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چشم انداز مثبت این بازار تا پایان سال جاری گفت: بازار سرمایه پس از ریزش‌های حدود یک سال اخیر، آمادگی برگشت قیمت‌ها را پیدا کرده و روند کنونی حاکی از آن است که در میان مدت روز‌های خوبی را حداقل تا پایان امسال در این بازار پیش رو خواهیم داشت.

ابوالقاسم آقادوست در گفتگو با «پول نیوز» با بیان اینکه چند عامل باعث این رشد در بازار سرمایه خواهد بود، افزود: اولین عامل راکد شدن بسیاری از بازار‌های رقیب است. عامل دوم مربوط به انتظار تورمی در جامعه است و به لحاظ اینکه بسیاری از کالا‌ها در حال افزایش قیمت هستند، این مسئله موجب می‌شود که ارزش جایگزین شرکت‌ها افزایش پیدا کند و شرکت‌ها دچار تغییراتی شوند که درنهایت منجر به افزایش قیمت سهام شود.

وی ادامه داد: عامل سوم که همزمان با این امر پیش آمده، شرایط اقتصاد جهانی است و به هر حال اقتصاد کشور ما نیز متاثر از این قضیه است. با توجه به اینکه در اقتصاد جهانی در حال غلبه بر ویروس کرونا و کنترل جهش‌های مختلف آن هستند، طبیعی است که پس از این دوره رکود، دوره رونق در اقتصاد جهان آغاز می‌شود.

آقادوست با بیان اینکه این موضوع منجر به افزایش قیمت کامودیتی ها، بسیاری از فلزات و مواد اولیه و درنهایت، تقاضای کل در اقتصاد دنیا شده و قیمت‌ها را افزایش داده است، افزود: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از بازار سرمایه بر اساس کامودیتی ها، فلزات و پتروشیمی‌ها است، تغییر قیمت‌های جهانی می‌تواند یک محرکی برای بازار ما باشد و افزایش قیمت‌ها را تحریک کند.

وی افزود: در کنار این موارد، با توجه به برنامه‌های اعلام شده از سوی دولت جدید و رویکردی که در دستورکار قرار گرفته است، به نظر می‌رسد عزم و اراده‌ای که حاکمیت، دولت و مجموعه نهاد‌های اثرگذار درخصوص حمایت از بازار سرمایه دارند، نوید روز‌های خوبی را حداقل تا پایان سال ۱۴۰۰ در این بازار خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی همچنین با بیان اینکه اگر دولت موفق به تثبیت بازار ارز شود، این موضوع نیز اثرات مثبتی بر بخشی از بازار سرمایه به دنبال خواهد داشت، گفت: در عین حال، افزایش نرخ ارز بر بخش دیگری از بازار سرمایه اثرگذاری مثبتی به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: درنهایت با توجه به ریزش بیش از حد و هیجانی شاخص و بسیاری از قیمت‌ها و جذاب شدن آنها، در ماه‌های آینده بازار خوبی را پیش رو خواهیم داشت و روند و آهنگ ورود پول به بازار سرمایه طی یک ماه اخیر، این موضوع را اثبات می‌کند که به احتمال زیاد این اتفاق رخ می‌دهد.
 
آقادوست همچنین با اشاره به توصیه اخیر رییس جمهور به مردم درخصوص عدم انتقال کل سرمایه‌ها به بازار بورس گفت: با توجه به اینکه دولت مردم را به سرمایه گذاری در بازار سرمایه دعوت کرد و متعاقبا بسیاری از افراد با ورود به این بازار، بخشی از سرمایه خود را در این شرایط تورمی اقتصاد از دست دادند و مغبون شدند؛ لذا انتقادات زیادی نسبت به دولت وارد شد. از این رو اظهارات اخیر رییس جمهور بر ضرورت ورود حساب شده، مدیریت شده و مدبرانه مردم به بازار سرمایه اشاره دارد.

وی با تاکید بر اینکه این یک اصل کلی است که در همه بازار‌های مالی وجود دارد و بازار بورس هم ریسک خاص خود را دارد، افزود: از این رو بعید است که دولت مخالف سرمایه گذاری در بورس بوده و نگاه بدبینانه نسبت به آن داشته باشد یا انتظار ریزش بیشتری از بازار سرمایه داشته باشد.

آقادوست یادآور شد: به هر حال با توجه به نظرات کارشناسان اقتصادی در روز‌های اخیر، به نظر می‌رسد که باید منتظر یک تورم انتظاری در جامعه باشیم و همانطور که قیمت بسیاری از کالا‌ها در جامعه گرانتر شده است، انتظار افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه را نیز خواهیم داشت.
 
 
منبع:
جمعه 8 مرداد 1400 ساعت 12:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین