خبر

شاخص بورس ۲ هزار واحد افت کرد

شاخص بورس امروز را با سقوط آغاز کرد و در نهایت با افت بیش از ۲ هزار و ۴۵۸ واحدی به کار روزانه خود پایان داد.

به گزارش پول نیوز، شاخص بورس در اولین روز از معاملات هفته با افت ۶ هزار و ۹۷۳ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۴۴ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۲۲۹۳ واحدی به رقم ۳۷۸ هزار و ۴۵۳ واحدی رسید. در معاملات نماد‌های فارس، شستا، وبملت، رمپنا، وبصادر، وغدیر و خپارس بیشترین تاثیر را در روند شاخص کل بورس داشتند و نماد‌های غکورش، ولکار، خودرو، خساپا، شپنا، خپارس و خگستر پر تراکنش‌های بازار بودند. در پایان معاملات شاخص کل با افت بیش از ۶ هزار واحدی به رقم یک میلیون و ۱۴۴ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۲۲۹۳ واحدی به رقم ۳۷۸ هزار و ۴۵۳ واحدی رسید. در معاملات نماد‌های فارس، شستا، وبملت، رمپنا، وبصادر، وغدیر و خپارس بیشترین تاثیر را در روند شاخص کل بورس داشتند و نماد‌های غکورش، ولکار، خودرو، خساپا، شپنا، خپارس و خگستر پر تراکنش‌های بازار بودند.

در جریان معاملات روز پس از آن یعنی ۲۳ خرداد ۱۴۰۰، شاخص کل بورس بسیار پرنوسان شد و در حالی که در ساعات میانی معاملات تا یک میلیون و ۱۴۰ هزار واحد کاهش یافته بود که در ساعات پایانی به یک میلیون و۱۴۴ هزار واحد رسید، اما دوباره روندی نزولی به خود گرفت. در معاملات بازار سرمایه شاخص کل بورس با ۳۶۶۳ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۴۱ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۲۲۰ واحد کاهش یافت و رقم ۳۷۷ هزار و ۲۳۳ واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار ۳۹۱ هزار معامله به ارزش ۲۹ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال انجام دادند. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، گروه مپنا و بانک پارسیان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل معدنی و صنعتی گلگهر و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس با ۱۷ واحد کاهش به رقم ۱۷ هزار و ۴۳۴ واحد رسید. در این بازار ۲۴۰ هزار معامله به ارزش ۸۷ هزار و ۳۶ میلیارد ریال انجام شد. پلیمر آریاساسول، صنعتی مینو و تولید نیروی برق دماوند نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی، بیمه تجارت نو با بیمه کوثر نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل بورس تهران در معاملات روز پس از آن با رشد ۸ هزار و ۹۸۹ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار و ۲۱۵ واحد به کار خود پایان داد و بیش از ۶ میلیارد و ۶۴۰ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۷۳۹ میلیارد تومان در بیش از ۴۹۸ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس سهامداران شرکت‌های سیمان داراب، معدنی دماوند و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های سیمان خاش، صنایع کاغذسازی کاوه و داروسازی امین بیشترین افت را تجربه کردند. این گزارش می‌افزاید: در بازار‌های فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و ۶۷۵ میلیون ورقه به‌ارزش ۱۹ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان در ۲۴۴ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۲۴۴ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۷ هزار و ۴۵۷ واحد قرار گرفت. در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های صنایع ماشین‌های اداری ایران، هتل پارسیان کوثر اصفهان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های کلر پارس، بیمه اتکایی ایرانیان و کشت و صنعت دشت خرمدره بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

شاخص کل بورس در معاملات روز ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ با افت اندک ۴۴ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۵۰ هزار و ۱۵۹ واحد رسید. این در حالی است که در ۹۰ دقیقه ابتدایی معاملات شاخص کل ۵ هزار واحد رشد کرده بود و پس از آن نزول کرد و تمام رشد خود را از دست داد. همچنین شاخص کل فرابوس ۹۸ واحد نزول کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۳۵۹ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز ۲ هزار و ۹۴۶ واحد افت کرد و در سطح ۳۷۳ هزار و ۳۷۴ واحدی ایستاد که کمترین رقم در ۱۴۰ روز کاری گذشته از ۲۷ آبان سال ۱۳۹۹ به این سو است. «سصفها»، «فملی» و «وامید» بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشتند و سه نماد «کگل»، «فولاد» و «فارس» نماد‌های بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس غکورش صدرنشین است و خودرو و ولکار در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فگستر، فتوسا و زملارد پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند. قیمت سهام تمام نماد‌های گروه‌های استخراج زغال سنگ»، «لاستیک و پلاستیک» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» کاهش یافت. همچنین اغلب نماد‌های گروه‌های «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» (مثل شپنا، شتران و شبریز) و «سیمان، گچ و آهک» (مثل سکرد، سبزوا، سخاش، سصفها، سمازن و سبهان) افت قیمت داشتند. ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۴ هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد ۳ درصدی نسبت به روز دوشنبه به رقم ۴ هزار و ۸۲ میلیارد تومان رسید. در پایان معاملات ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز دوشنبه ۴۴ درصد کاهش یافت و در رقم ۱۵۸ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۱۰ درصد کاهش یافت و هزار و ۷۲۲ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب رقم مازاد عرضه بازار به هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۵۴ روز کاری گذشته از ۸ فروردین به این سو است.

شاخص کل بورس در آخرین روز از هفته با سقوط آغاز کرد و در نهایت با افت بیش از ۲ هزار و ۴۵۸ واحدی به کار روزانه خود پایان داد و در رقم یک میلیون و ۱۴۷ هزار واحدی آرام گرفت. ارزش معاملات روزانه بیش از ۳ هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان بود و ارزش روز بازار به ۴ هزار و ۵۱۸ هزار میلیارد تومان رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش ۲۷۸۶ واحدی به رقم ۳۷۰ هزار و ۵۸۵ واحد رسید. 

با افت و خیز‌های این هفته بازار بورس، باید دید در هفته آینده چه سرنوشتی در انتظار سهامداران است.
 
منبع:
پنجشنبه 27 خرداد 1400 ساعت 10:21
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین