خبر

بهترین کاندیدا برای رشد بورس چه کسی است؟

فعالین اقتصادی و بازار سرمایه با نگاه کارشناسی به مسئله انتخابات نگاه می‌کنند و بررسی می‌کنند رای آوردن کدام یک از کاندیدا می‌تواند تاثیر بهتری در بازار‌های مالی بگذارد.

به گزارش پول نیوز، برای همه مردم و به خصوص فعالین اقتصادی، این مسئله بسیار مهم است که رئیس جمهور شدن کدام یک از نامزد‌ها می‌تواند تاثیر بهتری در فضای اقتصادی و بورس داشته باشد. با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات، مشخص شده رقابت بین عبدالناصر همتی و پنج نفر مقابل وی جدی است. چرا که اصلاح طلبان تمایل به همتی دارند و بیشتر کاندیدای دیگر نیز به گفته خود، به نفع کاندیدای اصلی کنار خواند رفت. بنابر این، در اینجا بررسی می‌کنیم ریاست جمهوری کدام یک، برای اقتصاد و بازار سرمایه مناسب‌تر می‌باشد.

با بررسی موئلفه‌های مهم و تاثیر گذار سیاسی-اقصادی، مشخص می‌شود به دلایل زیر ریاست جمهوری آقای همتی تاثیر بهتری بر روی بازار سرمایه خواهد گذاشت:

۱- همتی اعلام کرده می‌خواهد رییس جمهور یک دوره‌ای باشد و انجام جراحی‌های اقتصادی را از سال اول انجام بدهد. یکی از مشکلات اقتصادی کشور در سالیان گذشته این بوده که روسای جمهور در دوره اول انتخابشان مماشات میکنند، سرکوب ارزی انجام میدهند، ارزپاشی میکنند و نرخ ارز را پایین نگه میدارند. این پایین نگهداشتن نرخ ارز باعث کاهش قدرت رقابتی در صنایع داخلی نسبت به وارداتی‌ها میشود و نتیجه رشد پایین بورس در چهار سال اول خواهد بود؛ که طبق سخنان و شعار‌های رقبای همتی، آن‌ها نیز همین راه را خواهند رفت و بنابر این بورس در این چند سال وارد رکود خواهد شد.

در نمودار زیر به درستی این اتفاق را مشاهده می‌کنید که در دولت‌های اول بورس رکودی و در دولت‌های دوم به خاطر آزاد شدن فنر ارز صعودی میشود.

۲- برنامه‌های سایر رقبا با رشد بورس در تناقض می‌باشد. شاید بپرسید چگونه؟ عرض می‌شود:
ایشان بیان میکنند که من از بورس حمایت می‌کنم. خیلی هم خوب! از سوی دیگه بیان می‌کنند ما باید مسکن مهر را دوباره راه اندازی کنیم. اینجا هم خیلی خوب! تناقضش کجاش؟
چند ماه میرویم جلوتر:

فرض کنید این افراد رییس جمهور هستند و به ایشان اطلاع میدهند تولید مسکن بسیار گران تمام می‌شود، ایشان طبق ادبیاتشان دستور برخورد با خاطیان و کاهش دستوری هزینه تمام شده را می‌دهند، نتیجه می‌شود قیمت گذاری دستوری فولاد، تیرآهن، سیمان، کاشی، گچ، چسب و. این‌ها یعنی دست بردن تو جیب سهامدار فولاد، فملی، فخوز، ستران، کساوه و... و کاهش سود شرکت‌های بورسی.

به ایشان می‌گویند ماشین گران شده، دستور میدهند قیمت گذاری بشود و مدیران خاطی دادگاهی شوند، نتیجه می‌شود کاهش سود خودرو، خساپا، خبهمن و.

۳- دیدگاه اقتصادی همتی به گفته رقبایش -که برای تخریب بیان می‌کنند، اما می‌تواند نقطه قوت همتی باشد- برگرفته از دیدگاه لیبرالیستی و اقتصاد آزاد می‌باشد و دیدگاه رقبای اصلی او بیشتر عدالت محور (برپایه دیدگاه‌های چپ و کمونیستی) بوده است. دوستان بورسی بهتر میدانند که دیدگاه‌های لیبرالی برای هر بازاری نون نداشته باشد برای بورس پر از آب و نان و رونق است. همچنین طبق بسیاری از مقالات اقتصادی دیدگاه‌های لیبرال اقتصادی در میان مدت و بلندمدت عدالت محور هم هستند و باعث کاهش فقر میشوند.

۴- تفکر و اعتقاد به «دستور میدیم انجام شه»، «گشت ارشاد مدیران»، «سازمان حمایت مصرف کنندگان»، «تعزیرات» و ...، اگر برای هر بازاری بد باشد برای بورس بدتر از سم خواهد بود.

با بررسی موارد فوق و نگاهی به ادبیات و گفتمان دو رقیب، همچنین بدنه‌ای که از ایشان حمایت می‌کند و در پی پیروزی آن‌ها بر سر کار خواهد آمد، به نظر می‌رسد تفاوت بسیاری بین ریاست جمهوری آقای همتی و سایر رقبا وجود دارد. تا حدی که می‌توان با اطمینان ادعا کرد در صورتی که رقبای همتی رای بیاورند، بورس در این چهار سال وارد رکود بزرگی خواهد شد و این سفره که باید برای عموم مردم نان آور باشد، جمع می‌شود و آینده خوبی بری آن پیش بینی نمی‌شود.
 
منبع:
چهارشنبه 26 خرداد 1400 ساعت 09:11
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین