خبر

پایان سبز شاخص بورس و شوک به سهامداران

شاخص کل بورس در آخرین رو از هفته با صعود ۹۸۰۰ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۱۸۹ هزار واحد قرار گرفت.

به گزارش پول نیوز، در معاملات روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه ۴هزار و ۷۶۴واحد افت کرد. در جریان دادوستد‌های بازار سرمایه بیش از ۳ میلیارد و ۲۶ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۲ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان در بیش از ۲۶۴ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۴ هزار و ۷۶۴ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۱۶۷ هزار و ۴۹۸ واحد قرار گرفت. بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام به نام نماد‌های معاملاتی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، صنایع پتروشیمی خلیج و فارس و پالایش نفت اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، بانک پاسارگاد و لابراتور داروسازی دکتر عبیدی با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۱۲۳۹ واحد، کل (هم‌وزن) ۸۳۶ واحد، قیمت (هم‌وزن) ۵۴۴ واحد، آزاد شناور ۳۰۴۱ واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب ۱۹۶۱ و ۱۴۸۹۱ واحد افت کردند.

روز پس از آن نیز شاخص بورس ۴هزار و ۷۶۴واحد افت کرد. در جریان دادوستد‌های بازار سرمایه بیش از ۳ میلیارد و ۲۶ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۲ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان در بیش از ۲۶۴ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۴ هزار و ۷۶۴ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۱۶۷ هزار و ۴۹۸ واحد قرار گرفت. بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام به نام نماد‌های معاملاتی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، صنایع پتروشیمی خلیج و فارس و پالایش نفت اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، بانک پاسارگاد و لابراتور داروسازی دکتر عبیدی با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۱۲۳۹ واحد، کل (هم‌وزن) ۸۳۶ واحد، قیمت (هم‌وزن) ۵۴۴ واحد، آزاد شناور ۳۰۴۱ واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب ۱۹۶۱ و ۱۴۸۹۱ واحد افت کردند.

شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ پس از افت ۱۵هزار و ۵۹۱واحدی شاخص کل (۱.۳درصد) آن را در ارتفاع یک میلیون و ۱۵۱هزار واحدی قرارگرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۰.۳درصدی مواجه شد. آخرین قیمت ۱۵نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۴۴۵نماد با کاهش بیش از یک درصدی قیمت همراه بوده‌اند. حقیقی‌ها بیش از۷۰۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نماد‌های «اپال»، «وپاسار»، «شستا»، «وتجارت»، «فملی»، «وبصادر» و «فولاد» در گروه پرتراکنش‌های بورس و نماد‌های «وسپهر»، «ذوب»، «دماوند»، «آریا»، «بگیلان»، «شگویا» و «تسه» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به بیش از هزار و ۶۶۰میلیارد تومان رسید.

شاخص بورس در معاملات روز پس از آن با روندی مثبت آغاز به کار کرد و نماد‌های شاخص‌ساز مثبت و متعادل معامله می‌شوند. شاخص کل بورس با ۰٫۵۴ درصد رشد و ۶ هزار واحد مثبت در مدار یک میلیون و ۱۶۳ هزار واحد قرار گرفت. ارزش معالات نیز به هزار میلیارد تومان رسید. فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و چندرشته‌ای صنعتی از گروه‌های شاخص صنعت بودند. موثرترین نماد‌ها در شاخص با تثیر مثبت «فنلی»، «فولاد» و «فارس» بودند و نماد‌های «حکشتی» و «اخابر» با تاثیر منفی در شاخص بودند. پرتراکنش‌ترین نماد‌ها فملی، برکت و حکشتی هستند. بیشترین ارزش معامله را امروز «پالایش»، «کمند» و «دارایکم» داشتند. نکته مهم در بازار، افزایش تقاضا و معاملات مثبت در گروه پالایشی و همچنین برچیده شدن صف فروش حکشتی به عنوان یکی از نماد‌های تاثیرگذار بر شاخص بود. به نظر می‌رسد با ادامه این روند شاخص امروز بتواند رشدی ۵ رقمی را به ثبت برساند.

شاخص بورس در شروع معاملات سبزپوش شد و با صعود ۹۸۰۰ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۱۸۹ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن نیز سبزپوش شد و با رشد ۴۵۴ واحدی ۴۱۹ هزار و ۷۱۰ واحد را ثبت کرد. نماد‌های فملی، فولاد و فارس بیش‌ترین تأثیر مثبت و نماد‌های وبانک، شپاکسا و کالا بیشترین اثر منفی را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند. نماد‌های شپنا، فملی، برکت، خودرو، شتران، فولاد و شستا در گروه پرتراکنش‌ترین‌های بورس و نمادهایکزغال، ذوب، کرمان، شگویا، آریا، بپیوند و بگیلان در گروه پرتراکنش‌ترین‌های فرابورس قرار گرفتند.


با افت و خیز‌های این هفته بازار بورس، باید دید در هفته آینده چه سرنوشتی در انتظار سهامداران است.
 
منبع:
جمعه 24 اردیبهشت 1400 ساعت 09:23
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین