خبر

بازار سرمایه از رکود خارج می‌شود؟

قرار است بانک مرکزی تا سه هفته آینده نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی به حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند. اقدامی که به گفته برخی کارشناسان می‌تواند بازار سرمایه را که مدت‌ها در رکود و ریزش به سر می‌برد از این حالت خارج و به تعادل نزدیک کند.

به گزارش پول نیوز، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دیروز تصمیمات جلسه دویست و بیست و یکم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورخ هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ را که به تأیید رئیس جمهور رسیده است، ابلاغ کرد. این مصوبات مربوط به سه بند اول بسته حمایتی از بازار است که در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید.

متولیان بازار سرمایه امیدوارند با اجرای این تصمیمات تعادل به این بازار بازگردد. هرچند تا کنون اجرای تصمیمات برای حمایت از بورس، نتیجه‌ای به همراه نداشته است ما برخی کارشناسان هم امیدوارند که اجرای چنین تصمیماتی شروع خوبی برای عوض کردن روند بازار سرمایه شود.

بر اساس آنچه که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دیروز ابلاغ کرد، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی ظرف مدت سه هفته نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی به حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.

همچنین مقرر شده است که به منظور حمایت از تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فوریت، نسبت به لغو بخشنامه‌ها و مصوبات ممنوعیت اعطای تسهیلات برای خرید سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ و کارگزاری‌ها اقدام کند.

بر این اساس، سرمایه‌گذاری در خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه جزو مصادیق سرمایه‌گذاری قابل قبول برای اعطای اقامت پنج ساله به اتباع خارجی است.

یک کارشناس بازار سرمایه در این زمینه به همشهری آنلاین گفت: این اقدام دولت نشان می‌دهد که عزم و اراده مسئولان برای حمایت از بازار سرمایه جدی است.

ابوالقاسم آقا دوست افزود: اگر چه چنین اقدام‌هایی به تنهایی نمی‌تواند بازار سرمایه را از این شرایط نجات دهد، اما می‌تواند شروع خوبی باشد. در یکی دو روز اخیر هم بازار واکنش خود را به نسبت مثبت نشان داده است و نشان می‌دهد این قبیل مصوبه‌ها و بسته‌های حمایتی دولت در روند مثبت شدن بازار تا حدودی تاثیر گذار بوده است.

وی ادامه داد: البته از طرفی قیمت‌ها هم در این مدت پایین آمده و روند کاهشی داشته و در واقع روند بازار و قیمت‌ها از جذابیت لازم برخوردار بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: این قبیل مصوبه‌ها از سوی دولت نشان می‌دهد مسئولان ستاد اقتصادی علاقه‌مند به حمایت از بازار سرمایه هستند و بازار هم به این که این حمایت‌ها ادامه پیدا کند روی خوش نشان داده است. اما اگر این حمایت‌ها ادامه پیدا نکند دوباره بازار به وضعیت فرسایشی و رکودی خود برمی‌گردد.

آقا دوست بیان کرد: روز گذشته بازار روند واکنشی خوبی از خود نشان داد اگر چه عوامل دیگری مثل قیمت‌های جهانی در این زمینه، بسیار اثر گذار هستند، اما تصمیم‌های اقتصادی دولت هم به این وضعیت کمک کرد. درست است که شاخص در روز گذشته مثبت شد. اما باید گفت که بازار تا حدودی به تعادل رسیده است و همه این موارد توانست بهاین موضوع کمک کند.

وی معتقد است که با اینکه بازار تا حدودی به تعادل رسیده، اما روند صعودی و رشد بازار به طور مشخص، شروع نشده است و باید چند روزی حجم معاملات افزایش پیدا کرده و خیلی از سهم‌های مثبت معامله شوند تا بتوان گفت روند صعودی بازار به طور عملی شروع شده است. با یکی دو روز مثبت شدن شاخص نمی‌توان گفت بازار صعودی شده است.

آقا دوست گفت: امروز ۲۲ اردیبهشت هم شاخص‌ها مثبت است. اگر چه سهم زیادی در معاملات همچنان منفی شده‌اند و مشکل نقد شدن را دارند، اما فکر می‌کنم حمایت‌ها باید مدتی ادامه پیدا کند تا بازار مستقل شود.

وی مصوبه اخیر دولت را به نفع بازار سرمایه دانست و افزود: ورود ۲۰۰ میلیون دلار به بازار، طی هفته‌های آینده باعث اعتماد بازاریان می‌شود تا آن‌ها هم منابع مالی به بازار تزریق کنند و این موضوع بسیار به بازار کمک می‌کند. در مجموع ریزش‌های اخیر یا حداقل بخشی از آن‌ها جبران خواهد شد و بازار به سمت صعودی شدن حرکت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه هفته آینده را برای بازار مثبت پیش بینی کرد و اضافه کرد: به نظر می‌رسد در هفته آینده هم بازار به خروج خود از از حالت رکود ادامه دهد اگر چه هنوز جا دارد.

آقادوست تصریح کرد: بازار اکنون به اخبار سیاسی داخل و ثبت نام‌های ریاست جمهوری هم واکنش نشان می‌دهد. ثبت نام چهره‌های مختلف در یاست جمهوری هم می‌تواند در این موضوع، تاثیر گذار باشد. احتمالا شور و شوق خیلی زیادی را در بازار شاهد خواهیم بود و البته این احتمال هم وجود دارد که بازار قبل از انتخابات یک دوره فرسایشی و ریزش را هم تجربه کند. اما در زمان انتخابات آرام آرام بازار شروع به رشد می‌کند.

وی بازار سرمایه را در شرایط فعلی امیدوار کننده دانست و افزود: در حال حاضر بازار با این شرایط امیدوارانه کار خود را جلو می‌برد و اگر خوش بینانه نگاه کنیم می‌توان گفت که بازار ریزش‌های روز‌ها و ماه‌های قبل را جبران خواهد کرد هرچند این موضوع زمان بر است.
 
منبع:
پنجشنبه 23 اردیبهشت 1400 ساعت 11:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین