خبر

بورس باعث ایجاد تورم می‌شود؟

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، بازار سرمایه را مانع و نه عاملی در ایجاد تورم دانست و گفت: اگر حجم سنگین نقدینگی به بازار مسکن، طلا، خودرو یا هر بازار موازی دیگری وارد می‌شد، وضعیتی ویرانگر را شاهد بودیم.

به گزارش پول نیوز، مهدی تقوی اظهار داشت: از آنجا که بورس بازاری است که سرمایه افراد را در خدمت می‌گیرد تا از آن برای رونق و رشد شرکت‌ها استفاده کند، طبیعتا تورمی ایجاد نخواهد کرد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: با مدیریت صحیح نقدینگی و هدایت آن به بازار‌های مولدی، چون بورس، تولید نیز رونق می‌گیرد و تورم سیر نزولی به خود خواهد گرفت.

تقوی افزود: به این ترتیب، بورس نه تنها باعث افزایش تورم نمی‌شود بلکه بازدهی و گردش پول در بخش صنعت و در نتیجه میزان تولید را افزایش می‌دهد که این نیز به نوبه خود در کاهش تورم اثرگذار خواهد بود. از طرفی چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی کشور، باعث تورم و افزایش قیمت کالا‌ها می‌شود.

وی اظهار داشت: البته فراموش نکنیم که تورم بالا، بورس و قیمت سهام را هم حرکت خواهد داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: با رشد نرخ برابری دلار و ریال، سود شرکت‌های بورسی نیز افزایش پیدا می‌کند؛ ولی این نکته را هم نباید فراموش کرد که در شرایط ناپایدار ارزی، تولیدکنندگان وابسته به مواد اولیه وارداتی و ماشین‌آلات ساخت خارج، عملا امکان تولید در مقیاس اقتصادی را از دست می‌دهند.

تقوی با بیان اینکه بورس در شرایط تورمی، بازار امن تری برای سرمایه گذاری است، تصریح کرد: اگر سیاست‌های دولت در جهت هدایت سرمایه‌ها به سمت بنگاه‌های مولد از جمله شرکت‌ها و صنایع حاضر در بورس باشد، نرخ تورم کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین باید توجه داشت که رونق تولید نیز جز با نگاه جدی‌تر به بازار سرمایه ممکن نخواهد بود.
 
 
منبع:
یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 ساعت 23:43
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین