خبر

تاثیر کرونا بر سرمایه‌ گذاری های مستقیم خارجی

به گزارش راشاتودی، براساس آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان در سال 2020 به 846 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2019 به میزان 38 درصد کاهش داشت. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ویروس همه‌گیر کرونا کاهش شدیدی را در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان ایجاد کرد و باعث شد به کمترین میزان از سال 2005 تاکنون افت کند.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی یک‌درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در سال 2020 شامل می‌شود که کمترین میزان از سال 1999 تاکنون به حساب می‌آ‌ید.

براساس اعلام سازمان همکاری  و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی سال گذشته در اکثر کشورها کاهش یافته و در اتحادیه اروپا تا 70 درصد افت داشت. کاهش سرمایه‌گذاری در کشورهایی مانند هلند بیشترین تأثیر را داشت. سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای G20 هم کاهش 28 درصدی داشت و سرمایه‌گذاری G20 در سایر کشورها نیز با کاهش 43 درصدی روبه‌رو شد.

براساس این آمار، چین بزرگترین مقصد سرمایه‌گذاری خارجی برای دومین بار طی شش سال گذشته بود که جایگاه نخست را از آمریکا تصاحب کرد. چین 212 میلیارد دلار و آمریکا 177 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشتند و پس از آن هند و لوکزامبورگ در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

این گزارش می‌نویسد، احتمالاً سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در سال 2021 به دلیل سرمایه‌گذاری در تکنولوژی مرتبط با بخش مراقبت‌های بهداشتی و سلامت  که پس از شیوع بیماری کووید 19 شدت یافته، افزایش یابد. این سرمایه‌گذاری‌ها از نیمه دوم 2020 عمدتا در اقتصادهای توسعه‌یافته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

منبع:
پنجشنبه 16 اردیبهشت 1400 ساعت 15:23
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین