خبر

آیا روند معاملات بورس با واریز منابع مالی جدید مثبت می‌شود؟

طرح‌هایی برای تزریق منابع مالی جدید به بازار سرمایه با هدف بهبود روند معاملات بورس در دستور کار قرار گرفته، اما هنوز میزان کارامدی و توانایی این طرح‌ها مشخص نشده است؛ برخی از این راهکارها استقبال کرده و آن را ناجی بازار می‌دانند، اما به نظر گروهی دیگر، این طرح‌ها تاثیر موقت خواهند داشت.

به گزارش پول نیوز، پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی دیروز با حضور سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه و دیگر اعضای این شورا برگزار شد و در این جلسه وضعیت بازار سرمایه و راهکارهای بهبود این بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تقویت مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از سرمایه های خرد و رونق بازار سرمایه و رفع ممنوعیت اعطای تسهیلات بانکی برای خرید سهام توسط شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری ها از جمله پیشنهادهایی بود که در راستای تقویت بازار سرمایه و بهبود آن مورد تصویب شورایعالی هماهنگی اقتصادی قرار گرفت.

تقویت حضور بانک ها در بازار بورس با هدف حمایت از سرمایه گذاران خرد از دیگر پیشنهادهایی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد مربوط به منظور جبران زیان خریداران واحد های سرمایه گذاری عرضه شده توسط دولت مورد بررسی و تصویت قرار گرفت.

بر اساس یکی از مهمترین تصمیمات نشست دیروز، صندوق توسعه ملی مجاز به سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی داخلی از جمله بازار سرمایه شد که کارشناسان نظرات مختلفی را نسبت به ابعاد تاثیرگذاری این تصمیم اعلام کردند.

در این زمینه «سهیل کلاهچی»، کارشناس بازار سرمایه امروز (سه‌شنبه) به ورود نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: براساس صحبت‌های انجام شده قرار بر این است که نقدینگی از طریق صندوق توسعه ملی وارد بازار سهام شود که به نظر می‌رسد اجرای چنین اقدامی به طور موقت بتواند تاثیر مثبت در روند معاملات بگذارد، اما برای بلندمدت نمی تواند چندان در بهبود وضعیت بازار راهگشا باشد.

وی اظهار داشت: ممکن است منابع مالی وارد شده به بازار برای مدتی موقت وضعیت بازار را بهبود ببخشد اما دوباره معاملات بورس به وضعیتی باز می گردد که اکنون در آن قرار داریم.

کلاهچی خاطرنشان کرد: ورود منابع مالی به بورس، مسکنی است که ممکن است به صورت موقت درد را آرام کند اما مشکل بازار را به صورت ریشه ای برطرف نمی‌کند.

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: همیشه شرایط بازار سهام در زمان انتخابات ریاست جمهوری با شرایطی مثبت همراه بوده است اما تاثیر انتخابات امسال متفاوت با دوران گذشته بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ اتفاق مثبتی در بازار رخ نداده است اما امیدواریم با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری تا حدودی از ریسک های ایجاد شده در بازار کاهش پیدا کند و شاهد تاثیر مثبت این اتفاق در بازار باشیم.

کلاهچی به تاثیر سیاست‌های به کار گرفته شده از سوی شخص رییس جمهوری آینده بر بهبود وضعیت بازار سهام اشاره کرد و افزود: اگر قرار باشد اتفاق جدیدی در دولت جدید رخ دهد باید در 6 ماه دوم سال ١4٠٠ شاهد تاثیر اقدامات به کار گرفته شده در بازار باشیم زیرا در آن زمان، رییس جمهوری جدید آغاز به فعالیت کرده و سیاست های لازم را در بازار به کار گرفته است.

راه‌های بهبود معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه به راه‌های بهبود روند معاملات بورس تاکید کرد و گفت: راه‌های ریشه‌ای زیادی برای بهبود وضعیت بازار وجود دارد، اکنون چند سالی است که پیشنهادهای مهم و زیادی برای بازار در زمینه برداشته شدن حجم مبنا و دامنه نوسان مطرح شده است اما تاکنون هیچ یک از این اتفاقات رخ نداده و این امر باعث ایجاد نوسان‌های زیاد در معاملات بورس شده است.

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی به کار گرفتن چنین اقداماتی برای بهبود معاملات بازار، بنیادی و ریشه ای خواهد بود، گفت: این اقدام می تواند بازار را به سمت حرفه ای تر شدن معاملات و بهبود شرایط فعلی بازار پیش ببرد و زمینه افزایش جذابیت بازار برای سرمایه‌گذاری را فراهم کند.

وجود ریسک‌های نگران کننده در بازار رمز ارزها

کلاهچی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که به دنبال روند صعودی معاملات بورس وارد این بازار شده بودند در این بازار متضرر شدند، به صورت هیجانی اقدام به خروج سرمایه های خود از این بازار و ورود سرمایه هایشان به دیگر بازارها کردند، افزود: این موضوع توانست به شدت بر روند نزولی بازار و ایجاد ترس در معاملات بورس تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بسیاری از سهامداران به سمت سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها پیش رفتند، گفت: ممکن است این بازار به دلیل نبود دامنه نوسان با جذابیت همراه باشند اما به دلیل وجود ریسک‌های نگران کننده نمی‌توان سهامداران را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار کرد و سرمایه‌گذاران هم باید با دقت بیشتری سرمایه‌های خود را وارد این بازار کنند.

ورود کشور به دوران رکود اقتصادی

وی با اشاره به اینکه اکنون در شرایط فعلی اقتصادی کشور وارد دوران رکود اقتصادی شده ایم که در این دوران، حرکت چندانی در بازار سهام رخ نمی دهد، افزود: به نظر می رسد در شرایط فعلی بورس، اتفاق چندان مهمی در بازار رخ ندهد.

کلاهچی با بیان اینکه سال گذشته بازار سهام در حال حرکت به سمت روند صعودی بود و هیچ نیازی به در نظر گرفته شدن حد سود نبود، گفت: سهامداران بیشتر به دنبال این بودند که حد سود را تا بیشترین حد ممکن افزایش دهند اما اکنون شرایط بازار به شکل گذشته نیست و باید حد سود در نظر گرفته شود.

شاخص کل در بازار بورس دیروز (دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه) ۱۳ ‌هزار و ۵۹۰ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۶۷ هزار واحد رسید.

منبع:
چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 ساعت 19:33
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین