خبر

میزان سهام شناور شرکت‌ها در بورس چقدر است؟

بورس تهران میزان شناوری سهام شرکت‌ها در بورس تهران را اعلام کرد که کمترین میزان شناوری ۳ درصد و بیشترین آن ۱۰۰درصد بوده است.

به گزارش پول نیوز، بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه‌ای که در سامانه اطلاعات ناشران، کدال منتشر کرده، میزان شناوری سهام شرکت‌ها در بورس یعنی میزان سهام آزاد قابل معامله شرکت‌های بورسی را اعلام کرده است که در این میزان درصد‌های مختلفی از شناوری سهام دربورس وجود دارد که این میزان از ۳ درصد گرفته تا صددرصد به چشم می‌خورد. همچنین میزان سهام شناور شرکت‌ها در فرابورس ایران هم اعلام شده که در آن بازار نیز از یک درصد گرفته تا صددرصد سهام شناور در فرابورس ایران به چشم می‌خورد.

در این بین پارسال مصوبه‌ای گذرانده شد که شرکت‌هایی طی سال ۹۹ وارد بورس می‌شوند و تا میزان ۲۵ درصد سهام خود را شناور کنند، از معافیت رسیدگی به حساب‌های مالیاتی شرکت در سال‌های قبل برخوردار می‌شوند که به دلیل ریزش بازار و شرایط نزولی این امر در عمل محقق نشد.

به هر حال هرچه میزان سهام بیشتری در بورس شناور باشد، به شفافیت شرکت و سهامی عام شدن بیشتر کمک می‌کند، البته یک نکته نباید از نظر دور نگه داشته شود و آن اینکه برای اداره شرکت‌های بورسی که معمولا شرکت‌های بزرگ هستند، به صورت حرفه‌ای لازم است، سهام مدیریتی حفظ شود، به گونه‌ای که یک سهامدار عمده به عنوان شخصیت حقوقی بتواند معیار‌های حرفه‌ای را رعایت کند و از مدیرعامل و هیأت مدیره شرکت‌ها ارتقای حرفه‌ای‌گری و حاکمیتی شرکتی را در اداره شرکت طلب کند؛ بنابراین افزایش شناوری سهام گرچه خوب است، اما باید در همه حال مدیریت حرفه‌ای شرکت‌ها در اولویت قرار گیرد، البته عمق بازار هم باید افزایش یابد که این عمق بازار از دو طریق یکی با عرضه اولیه سهام شرکت‌های جدید در بورس و دیگری با افزایش شناوری سهام یعنی افزایش میزان سهام در بورس محقق می‌شود.

در شرایطی که بازار رونق می‌گیرد باید به عمق بازار توجه شود و به هر حال معیار‌های حرفه‌ای‌گری و حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

درحال‌حاضر میزان شناوری ۱۴۴ شرکت در فرابورس ایران و همچنین شناوری ۳۶۱ شرکت در بورس اوراق بهادار تهران اعلام شده که در مجموع شناوری ۵۰۵ شرکت بورسی وفرابورسی اعلام شده است.

کل شرکت‌های بورسی و فرابورسی حدود ۷۰۰ شرکت هستند. در حالیکه تعداد شرکت‌ها در اقتصاد ایران بسیار بیشتر از این رقم‌ها است که امیدواریم با رونق بازار و فراهم شدن زمینه عرضه‌های اولیه شرکت‌های جدیدتری در بورس و فرابورس ارائه شوند تا علاوه بر افزایش شفافیت به افزایش حاکمیت شرکتی و افزایش مؤلفه‌های حرفه‌ای شرکت‌داری کمک کند.

درحال‌حاضر حجم ارزش شرکت‌های بورسی در بورس تهران به حدود ۴میلیون و ۸۹۳ هزار میلیارد تومان و ارزش شرکت‌های فرابورسی به حدود یک میلیون و ۲۰۸ هزار میلیارد تومان و در مجموع ارزش روز شرکت‌های دو بازار به بیش از ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر براساس دلار ۲۳ هزار تومانی حساب کنیم، ارزش روز شرکت‌های دو بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به حدود ۲۶۰ میلیارد دلار رسیده است.
 
منبع:
چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 ساعت 17:52
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین