خبر

چشم‌انداز اقتصاد با اراده سیاستگذاران مثبت می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، افرادی که ضمن کارآفرینی در سخت‌ترین شرایط کشور در حال فعالیت هستند و حتی برنامه‌های توسعه‌ای دارند. صحبت مشترک بخش خصوصی این بود که ما توقع زیادی از دولت و حکومت نداریم و تنها خواسته ما حذف موانع تولید و فعالیت‌های اقتصادی است. آنها از اینکه در طول سال و ماه‌های مختلف قوانین تغییر پیدا می‌کند و ثباتی در تصمیم گیری‌ها وجود ندارد گلایه کردند و همانند گفته‌ای که معاون اول رئیس جمهوری در نشست بهره‌وری مطرح کرد می‌گویند: «اگر دستگاه‌ها به نهادهای نظارتی پاسخگو بودند اکنون مشکلات ریشه‌ای و عمیق نشده بود.» اسحاق جهانگیری عنوان کرده بود: «عدم پاسخگویی افراد و دستگاه‌ها برای کشور فاجعه بار است.»

فعالان بخش خصوصی در گفت‌و‌گوهایی که داشتند خاطرنشان کردند که پیش‌بینی از آینده اقتصادی بسیار سخت است؛ ما می‌توانیم با شرایط فعلی نسبت به آینده اظهار‌نظر کنیم اما هیچ تضمینی در مورد تغییر قوانین وجود ندارد و چه بسا موضوع انتخابات ریاست جمهوری بشدت بر فعالیت‌های اقتصادی اثر می‌گذارد.

سعد حسینی از اعضای اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه چه پیش‌بینی از وضعیت اقتصادی دارد، گفت: «تصور می‌کنم که سال 1400 نسبت به سال‌های 98 و 99 که سخت‌ترین تحریم‌ها را داشتیم بسیار سخت‌تر است چرا که امسال با انتخابات ریاست جمهوری تغییرات، مضاعف خواهد شد و این امر بشدت بر فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی اثر می‌گذارد.»

او ادامه داد: «در شرایطی که به نظر می‌رسد در عرصه بین‌الملل گشایش‌هایی در حال رخ دادن است و دیگر فردی مانند ترامپ وجود ندارد که مانع‌تراشی کند می‌توانستیم به وضعیت باثباتی دست پیدا کنیم اما تحولات متعدد و تغییرات ریاست جمهوری شاید اجازه ندهد که بخش خصوصی شاهد کمرنگ شدن برخی از تحریم‌ها باشد.»

این فعال اقتصادی تأکید کرد: «ثبات قوانین اهمیت زیادی دارد؛ وقتی می‌گویم تحریم داخلی و عدم همکاری برخی‌ها از مجموعه کار را برای ما سخت کرده است به حاشیه نرفته‌ایم.»

در این میان برخی از کارشناسان دیدگاه متفاوتی دارند و از پنجره دیگر به آینده اقتصادی کشور نگاه می‌کنند؛ کارشناسان اعتقاد دارند که این روزها موضوعات سیاسی داغ است و کمتر کسی به فکر مانع تراشی تولید و فعالیت‌های اقتصادی است و چه بسا دولت فعلی و دولت آینده در شروع کار خود به فکر تسهیل شرایط بخش خصوصی باشند. درباره سؤالی که در ابتدا به آن اشاره شد با دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی ایران صحبت کردیم که نظرات آنها در قالب یادداشت می‌آید:

با شرایط سختی روبه‌رو هستیم

بهرام سبحانی

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی

برای اینکه به این سؤال پاسخ دهیم که آینده اقتصادی کشور چگونه خواهد بود؛ باید به یک نکته مهم توجه کنیم و آن این است که خیلی از مواردی که در حوزه اقتصاد رخ می‌دهد به سیاست‌های دولت و حکومت بر‌می‌گردد که بعضاً خارج از کنترل بخش خصوصی است. از این‌رو بخش خصوصی برای ادامه حیات باید خودش را با شرایط تطبیق دهد که در این میان هماهنگ‌سازی با تحریم هم بر‌عهده فعالان اقتصادی است. به نظر می‌رسد امسال؛ سال سختی برای اقتصاد کشور باشد چرا که به غیر از مباحث انتخابات و تحریم، شاهد رشد تورم و افزایش حقوق و دستمزد کارگران هستیم و از آنجا که درآمدهای نفتی کشور بسیار کم شده است به نظر می‌رسد دولت فعلی و دولت آینده برای جبران هزینه‌ها بیش از گذشته به درآمدهای مالیاتی تکیه کنند. وجود مواردی که به آن اشاره شد گواه آن است که اقتصاد شرایط دشوارتری را طی خواهد کرد.

اگر سیاستگذاران به شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» توجه کنند و در مسیر رفع موانع تولید گام بردارند به‌طور قطع بخش خصوصی می‌تواند فعال‌تر شود و بر بخش قابل توجهی از مشکلات فائق شود. حذف قوانین دست‌و‌پاگیر، رفع موانع تولید و سهولت کسب‌و‌کار، کار سختی نیست و عملیاتی شدن آن تنها اراده می‌خواهد. طی سال‌های گذشته قوانین مزاحم زیادی حذف شد لذا این امر نشان می‌دهد که سیاستگذاران می‌توانند خیلی از مشکلات را حل کنند. اگر وضعیت کشور و قوانین و مقررات موجود را با کشورهای همتراز خودمان بررسی کنیم باز هم می‌بینیم که برای شروع کسب و کار و ادامه فعالیت‌های اقتصادی کشور، دشواری‌های متعددی وجود دارد. لذا ضرورت دارد سیاستگذاران برای حل قوانین مزاحم برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند. ما بارها گفته‌ایم که بخش خصوصی بیش از آنکه از تحریم خارجی آسیب ببیند از تحریم داخلی آسیب دیده است.

سیاستگذاران بر اساس ساختار حرکت کنند

هیبت‌الله اصولی

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران

در مورد چشم‌انداز آینده اقتصادی کشور باید از دو محور به آن توجه شود؛ نکته اول فعالان اقتصادی است و دوم سازمان و اداره‌هایی که در کنار فعالان اقتصادی قرار دارند. یکی از اشکالاتی که باعث شده بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در عملکرد خود کند شوند تغییر روزانه و ساعتی قوانین است. از طرفی یک برنامه جامع برای بهبود فعالیت اقتصادی تعریف می‌شود اما زیرساخت آن فراهم نمی‌شود لذا کشوری که نعمت و ثروت خدادادی دارد به خاطر نبود زیرساخت‌های لازم نمی‌تواند به اهداف و چشم‌اندازی که برای آن تعیین شده برسد. در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که عوامل بازدارنده تولید از تولید بیشتر است. نمونه‌ها در این حوزه بی‌شمار است که از جمله آن می‌توان به انواع نرخ ارز و تصمیم گیرهای متعدد در آن اشاره کرد. وقتی تصمیم‌گیرها به این شکل باشند و برنامه‌ریزی درستی صورت نگیرد رکود اقتصادی ایجاد خواهد شد. این در حالی است که با وجود تمام عوامل بازدارنده تولید و چالش‌ها بخش خصوصی خوب عمل کرده و توانسته اقتصاد کشور را سرپا نگه دارد.

در حالی که بخش خصوصی تلاش می‌کند که اقتصاد کشور لطمه نبیند ضروری است برای حمایت از این گروه اقداماتی از سوی سیاستگذاران صورت گیرد.متأسفانه در برخی از ارگان‌ها و سازمان‌ها، افرادی مسئولیت انجام برخی از کارها را بر عهده دارند که نسبت به کارکرد و عملیات‌ اقتصادی و تجاری هیچ اطلاعی ندارند و با سنگ‌اندازی مانع از انجام فعالیت‌هایی می‌شوند که به نفع کشور است. به نظر می‌رسد به غیر از مواردی که به آن پرداخته شد بخش خصوصی نیاز به درک شدن هم دارد؛ سیاست گذاران و تصمیم‌گیران باید بدانند که بخش خصوصی با زجر در حال کار کردن است و نباید با مانع‌تراشی‌های بیهوده و ضد تولید و توسعه جلوی رشد اقتصادی را بگیرند.

اگر سیاستگذاران در این راه قدم بردارند به‌طور قطع می‌توان چشم‌انداز آینده اقتصادی را مثبت و پویا دید. ضروری است همه بخش‌ها به این مقوله برسند که اقتصاد و تجارت مانند یک ساختار و تشکیلات است و همه موظف هستند بر‌اساس آن حرکت کنند و اگر فرد و سازمانی از آن سر باز زد عملاً خارج از ساختار حرکت کرده است.

منبع:
چهارشنبه 25 فروردین 1400 ساعت 08:52
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین