خبر

بازدهی بورس در ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟

بورس سال جدید را افت و خیز و نوسانات منفی شروع کرده و همین مسئله باعث شده تا این سوال مطرح شود که بازدهی و سود تالار شیشه‌ای امسال چقدر خواهد بود؟

به گزارش پول نیوز، کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد که بازدهی بورس در ۱۴۰۰، با اختلاف زیاد نسبت به بازده ۱۴۰درصدی سال گذشته، به ۴۰ تا ۵۰ درصد برسد.

فردین آقا بزرگی در پاسخ به این سوال که چه پیش‌بینی از بورس ۱۴۰۰ دارد، گفت: با توجه به تغییرات در دست اجرا و متغیر‌های مثل تحریم و قرارداد‌های ایران و چین، همچنین سیاست‌های داخلی، چون کاهش نرخ سود سپرده بانکی، ممکن است پیش‌بینی‌ها با آنچه در آینده اتفاق می‌افتد، انحراف زیادی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با اطلاعات حال حاضر و با توجه به بودجه سالانه، مبنی بر ۳۲۰ هزار میلیارد کسری، که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های محاسبه نرخ تورم است، می‌توان پیش‌بینی کرد که بازده بورس در سطح بازده تورم باشد. براساس نرخ تورم می‌توان انتظار داشت که بورس تا پایان سال بازدهی متوسط ۵۰ درصدی را داشته باشد در حالی که سال گذشته بازدهی این بازار حدود ۱۵۰ درصد بود.

آقا بزرگی در پاسخ به این سوال که آیا ریزش شاخص تا یک میلیون واحد ادامه خواهد داشت گفت: با این سیستم و ساختار معاملاتی و دامنه نوسان شاخص یک میلیون واحدی خیلی محتمل نیست و سیاست‌های فعلی امکان ریزش شاخص به یک میلیون واحد را نمی‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: محرومیت از نقدشوندگی سهام وضعیت فعلی را تشدید خواهد کرد و شکل و شمایل هیجان فروش تشدید می‌شود، اما بسیار بعید است که با ساختار فعلی امکان بازگشت به شاخص یک میلیون واحدی وجود داشته باشد.

فردین آقا بزرگی در تشریح وضعیت ریزشی بازار سرمایه گفت: از نظر فنی دلیلی برای ریزش کل بازار وجود ندارد و اصلاحاتی لازم است و باید با اجرای آن‌ها از ریزش همه بازار جلوگیری کرد.

وی توضیح داد: دامنه نوسان یکی از عواملی است که باید نسبت آن تجدید نظر شود. مسئولان بازار سرمایه اگر روند بازار را دنبال کرده باشند به این نتیجه می‌رسند که باز کردن دامنه نوسان لزوما به این معنی نیست که یکباره شاخص ۱۰ یا ۲۰ درصد افت کند.

آقا بزرگی با تاکید بر این که بعید می‌داند، شاخص دوباره یک میلیون واحد را تجربه کند، گفت: عمده صنایع و شرکت‌های بنیادی که در سطح ارزندگی قرار دارند، متاسفانه دامنه نوسان نامتقارن گریبان آن‌ها را گرفته و بازار و نقدشوندگی آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است و به همین دلیل بعضی از بازرایان برای تامین نقدینگی مجبور شده‌اند از این گروه استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پیشنهاد به مسئولان بازار سرمایه گفت: بورس نماد و مکانی برای بازتاب فعل و انفعالات اقتصادی است و به نظرم با ایجاد شرایط برای استقلال و حذف استقلال و سازمان بورس یکی از وضعیت مناسبی به وجود می‌آید که می‌تواند بازار را تا حد زیادی به مدار تعادلی بازگرداند.

آقا بزرگی با اشاره به اهمیت استقلال ناظران بازار سرمایه گفت: تمکین کردن به کل منویان دولت، وزیر اقتصاد یا سایر مسئولان که اهدافی را از دریچه سازمان دنبال می‌کنند، وظیفه شورای‌عالی بورس است و این شورا با تصمیماتی که می‌گیرد، منافع حدود ۵۰ میلیون سرمایه‌گذار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی خواهان استقلال بورس و سازمان بورس شد و گفت: عدم جلوگیری از تداخل وظایف و اهداف بازار پول و بازار سرمایه یکی دیگر از مواردی است که مسئولان باید برای آن برنامه‌ریزی کنند چرا که امروز بورس با فروش اوراق به محل تامین نقدینگی دولت تبدیل شده است، در حالی که دولت می‌توانست با شیوه‌های مختلف اوراق خود را بفروشد.

آقا بزرگی با طبیعی خواندن وضعیت فعلی بازار سرمایه گفت: پذیرش این واقعیت که در پی افزایش‌های بی‌حد و اندازه بورس در سال گذشته بخشی از تلاطمات امروز عادی است و باید این روند برای بازگشت به تعادل طی شود.

وی در مورد بازگشت بورس به بازدهی مثبت و پیشنهاد به سرمایه‌گذاران تالار شیشه‌ای گفت: انتظار بازدهی کوتاه مدت، به معنی این که همزمان با خرید یا کمی بعد از آن سود حاصل شود، در این فضا که با یک مکانیزم بازدارنده که روند اصلاحات کند شده است، ممکن نیست.

آقا بزرگی با اشاره به تجربیات گذشته بورس گفت: تجربه چندین ساله نشان داده که در پی یک سال پربازده، شاخص وارد دوره اصلاحی یا رکورد می‌شود و می‌توان با این دوره‌ها با دید میان مدت و بلند مدت سود کسب کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: گروه‌های صنعتی پتروشیمی، فولاد، کانی، معدنی و پالایشی جزو گروه‌های هستند که در دوره میان مدت نسبت به ریسک سرمایه‌گذاری بازده‌های مناسب تری خواهند داشت.

آقا بزرگی با اشاره به تجربیات گذشته تاکید کرد که نه بر خلاف رویه عمومی سرمایه‌گذاران بلکه براساس طبیعت سرمایه گذاری، در زمانی که افراد در حالت نگرانی و تردید و فروشنده هستند، بهترین زمان و موقعیت برای جمع آوری سبد سهام و پرتفوی مناسب است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه ورود به سهم‌ها و سرمایه‌گذاری در زمان‌های رونق صعود شاخص غیر از دوره‌های اصلاحی و رکود باعث می‌شود تا افراد اوراق را با قیمت گران‌تر بخرند و دوره تحمل بیشتری را بر بازدهی پشت سر بگذارند.
 
منبع:
دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 14:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین