خبر

عمق نوسان دلار محدود شد / ثبت بیشترین قیمت سکه در 10 روز گذشته

روز چهارشنبه تغییرات قیمتی دلار محدود شد تا عمق نوسان این ارز نسبت به روزهای ابتدایی هفته کمتر شود. در این روز کم‌نوسان، دلار تنها با 5 تومان افزایش به قیمت 3310 تومان رسید. به گفته فعالان، «کاهش تقاضا از منطقه سلیمانیه عراق» و «پایین آمدن حجم معاملات آتی» دو عاملی بودند که به کاهش عمق نوسانات روزمره کمک کردند. به اعتقاد آنها، «تقاضای ذره‌ای واقعی» و «کاهش نسبی حجم ارز موجود در بازار» تنها عواملی بودند که زمینه‌ساز رشد جزئی دلار شدند. این در حالی است که عده زیادی از فعالان، نوسانات جزئی را به فضای طبیعی بازار نسبت می‌دهند؛ یعنی عامل خاصی را در تغییرات قیمتی جزئی دخیل نمی‌دانند. همراه با افزایش دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز 2 هزار تومان رشد کرد و به قیمت 881 هزار تومان رسید؛ رقمی که بالاترین بهای آن در 10 روز گذشته؛ یعنی از تاریخ 29 تیر بود.

برخلاف روزهای ابتدایی هفته، چهارشنبه شاخص بازار ارز شروع آرامی داشت. دلار که شنبه و یکشنبه با اختلاف قیمت نسبتا قابل ملاحظه‌ای نسبت به قیمت بسته شده روز پیشین، کار خود را آغاز کرده بود، روز چهارشنبه با قیمت مشابه بسته شده روز ‌سه‌شنبه، معاملات خود را کلید زد. این روند به رفتار معامله‌گران غیررسمی مربوط بود. معامله‌گران غیررسمی در آخر وقت کاری سه‌شنبه و پس از تعطیلی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، تحرکات خاصی در بازار انجام ندادند تا قیمت ابتدای روز چهارشنبه یعنی 3305 تومان دقیقا مشابه نرخ بسته شده روز سه‌شنبه باشد. 
کاهش تعداد معامله‌گران غیررسمی از یکسو و پایین آمدن حجم معاملات آنها از سوی دیگر، دو نشانه دیگری بودند که حکایت از این داشتند بازار به احتمال زیاد روز آرامی را پشت‌سر خواهد گذاشت. برخی از فعالان، کاهش حجم معاملات را به مدیریت بازارساز ارزی نسبت دادند. به گفته آنها، مدیریت نوسانات بازار در روزهای پرتقاضای ابتدای هفته موجب شد که معامله‌گران با احتیاط بیشتری معاملات خود را انجام دهند؛ احتیاطی که در کاهش حجم معاملات مشهود بود. 
با این حال گروه دیگری، کاهش حجم تقاضا از منطقه سلیمانیه عراق را عامل کاهش نوسانات عنوان دانستند. در روزهای ابتدایی هفته، اختلاف ارزش دلار بازار داخلی با سلیمانیه عراق موجب شده بود که تقاضا در این منطقه، برای خرید ارز ارزان‌تر از بازار داخلی افزایش یابد. در آن مقطع، اختلاف قیمت دو بازار بیش از 30 تومان بود. این در حالی است که روز چهارشنبه، این فاصله به نزدیک 15 تومان رسیده بود. این کاهش اختلاف در کنار هزینه جابه‌جایی برای جا‌به‌جایی ارز به منطقه مذکور، انگیزه برای خرید از بازار داخلی را پایین‌تر آورده بود.
 روی‌هم‌رفته مجموع این عوامل موجب شد که عمق نوسان دلار در روز چهارشنبه نسبت به روزهای ابتدایی هفته کمتر شود. دلار که در روزهای ابتدایی هفته بعضا نزدیک به 30 تومان نوسان داشت، روز چهارشنبه دامنه نوسانش بالاتر از 10 تومان نرفت. حاصل کاهش نوسانات، افزایش 5 تومانی و رسیدن به قیمت 3310 تومان بود. چنان که اشاره شد این افزایش بیشتر ناشی از معاملات معدود و کاهش نسبی حجم ارز موجود در بازار بود. در مقطعی که قیمت دلار3310 تومان بود، بازیگران بازارساز رسمی نیز با نرخ‌های پایین‌تر و نزدیک به 3300 تومان به عرضه ارز پرداختند. عرضه بازیگران بازارساز رسمی در این روز عمدتا در بازه 3299 تومان تا 3303 تومان قرار داشت. نرخ فروش ثبت شده اکثر صرافی‌ها نیز در محدوده 3315 تومان تا 3320 تومان بود.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
پنجشنبه 8 مرداد 1394 ساعت 13:56
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین