خبر

روند ریزشی بازار سرمایه ادامه داد؟

کارشناسان درباره بازار سرمایه شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ نظرات متفاوتی ارائه کردند.

به گزارش پول نیوز، بازار سرمایه هفته گذشته سیر نزولی خود را ادامه داد و در ۴ روز معاملاتی حدود ۳۰ هزار واحد شاخص کل افت کرد. کارشناسان معتقدند این ریزش در هفته آتی به پایان می‌رسد؛ البته برخی از تحلیلگران بر این عقیده هستند تاثیر برجام بر روی بازار بورس سبب شده تا روند نزولی هفته گذشته در این هفته هم ادامه داشته باشد.

براساس تحلیل کارشناسان بازار سرمایه؛ احتمالا بورس به دلیل مسئله برجام و رفتار‌های هیجانی سبب شد تا هفته گذشته صف فروش با فشار همراه شود در نتیجه بازار سرمایه ریزشی شد؛ احتمالا هفته آتی هم بازار سرمایه با ریزش همراه است. اما تحلیلگران به سهامداران توصیه می‌کنند از هر گونه رفتار هیجانی پرهیز کنند.

مورد دیگری که بر روی بازار سرمایه تاثیر دارد تفییر دامنه نوسان است. علی رغم آنکه مسئولان سازمان بورس درباره تغییر یا حذف دامنه نوسان، هنوز تصمیم نهایی در رابطه با دامنه نوسان گرفته نشده است. اگر تزریق نقدینگی با حجم زیاد توسط حقوقی‌ها به بازار انجام شود قطعا می‌تواند روند ریزشی آن را از بین ببرد.
چگونه بازار متعادل می‌شود؟

کارشناسان بر این عقیده هستند که بازار سرمایه، بازاری فعال و زنده و پویا است که با توجه به شرایط محیطی و وضعیت متغیر‌های تاثیر گذار خود به تعادل می‌رسد. تغییرات جدید در بازار سرمایه، بسیار به تغییرات قیمتی ارز به عنوان یکی از پارامتر‌های کلیدی وابسته است.

یاسر شریعت، کارشناس بازار سرمایه، گفت: اقتصاد ما در صنایع معدنی فلزی و همچنین صنایع پتروشیمی و شیمیایی دارای مزیت رقابتی است و بسیاری از این شرکت‌ها محصولات با کیفیتی تولید می‌کنند که در بازار‌های جهانی حرف برای گفتن دارند.

او تاکید کرد: طبیعتا این وضعیت، می‌تواند حاشیه امنی برای کسب سود معقول در یک بازار متعادل با شیب صعودی ملایم باشد. با این همه، برای اینکه بازار حرفه‌ای شود، تمام اجزا و فعالان آن باید حرفه‌ای عمل کنند و تصمیم گیری‌ها منطقی و همراه با تحلیل و به دور از هیجان باشد.

شریعت، تصریح کرد: بازار در یک دهه گذشته رشد قابل توجه و خوبی را تجربه کرده است؛ هرچند تا رسیدن به نقطه ایده آل راهی طولانی در پیش داریم.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۰ هیچ بندی در خصوص وضع مالیات بر سود سهام وجود ندارد.

وی در این خصوص ادامه داد: مباحثی در خصوص وضع مالیات بر سرمایه و سود سپرده‌های بانکی مطرح است، اما در خصوص سود سهام هیچ بند و طرحی در بودجه وجود ندارد. بلکه این طرح شامل مالیات بر املاک با انواع کاربری، وسایل نقلیه موتوری زمینی، مسکوک طلا، شمش طلا و طلای آب شده، زیور آلات از جنس طلا و پلاتین و جواهرات و همچنین انواع ارز خارجی است.

قادری گفت: مالیات بر سود سپرده‌های بانکی را نیز می‌توان در قالب طرح‌هایی ارائه داد مبنی بر اینکه این سود تا محدوده‌ای شامل معافیت از مالیات شوند و به مازاد آن مالیات تعلق بگیرد که آن هم جای بررسی بیشتر دارد.
 
منبع:
شنبه 21 فروردین 1400 ساعت 10:53
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین