خبر

بورس این هفته چگونه خواهد بود؟

مسعود میرزا باقری اظهار کرد: در هفته پیش رو باید منتظر باشیم تا ببینیم کار دولت با تأمین مالی از طریق بازار سرمایه کی تمام می‌شود و از امیدوار باشیم تا فروشندگان عمده دولتی دست از فروش بردارند.

به گزارش پول نیوز، بورس در هفته اخیر به روند ریزش تدریجی خود ادامه داد، با اینکه روند رو به رشد عرضه‌های بازار در روز دوشنبه متوقف شد و حتی در روز سه‌شنبه شاخص کل اندکی رشد کرد، اما در روز چهارشنبه باز هم بازار با نزول مواجه بود.

در هفته گذشته شاخص کل بورس در مجموع ۲۷ هزار و ۸۵۷ واحد پایین آمد و به رقم یک میلیون و ۱۷۷ هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن نیز افت ۳ هزار و ۱۴۳ واحدی را ثبت کرد. علاوه بر که این دو شاخص اصلی بازار سهام نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل افت داشتند، در سراسر هفته شاهد مازاد عرضه و خروج پول حقیقی از بازار بودیم، آیا بازار باز هم ریزش خواهد کرد؟

شاخص کل در آخرین روز هفته ۸ هزار و ۳۰۱ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۱۷۷ هزار واحد رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۲۷ هزار و ۸۵۷ واحد پایین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۲.۳ درصد شود. در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل تنها در روز سه‌شنبه صعودی بود که شاخص کل پس از ۱۱ روز کاری صعودی شد؛
 
مسعود میرزا باقری درباره روند بازار در هفته گذشته اظهار کرد: همان‌طور که انتظار می‌رفت در هفته گذشته عرضه در بازار ادامه یافت و در انتهای هفته کمی اوضاع بوی بهتر می‌داد، اما نه خیلی زیاد.

وی ادامه داد: در بازار‌های جهانی اوضاع فرقی نکرده و همچنان قیمت‌های کامودیتی بسیار خوب ارزیابی می‌شود سرمای شدید در آمریکا به نفع صنایع پتروشیمی ایران و صادرکنندگان محصولات پتروشیمی تمام‌شده نرخ پلی‌اتیلن ۱۵۰۰ دلاری واقعاً جالب است پلی‌پروپیلن به بالای ۲۰۰۰ دلار نیز رسید که بسیار عجیب بود استایرن منومر به رقم ۱۳۵۰ دلار رسیده همین‌طور قیمت اوره بالای ۳۵۰ دلار است، این اعداد شاید در حال حاضر برای بازار هیچ اهمیتی نداشته باشد، اما کدام مدیر فروش در قسمت بازرگانی پتروشیمی‌ها هست که بتواند این اعداد را ببیند و ذوق نکند؟

میرزاباقری افزود: در بازار داخلی، اما گوش صاحبان سهام بدهکار هیچ‌چیز نیست به‌شدت بازار سیاست زده‌شده و دنبال اخبار مذاکرات پنهانی ایران باقدرت‌های غربی است هر وقت بازار شروع به خرید سهام می‌کند تحت عنوان ریزش قیمت دلار فروشندگان برای فروش رو می‌آورند و در نهایت اوراق دولتی را می‌خرند ناگفته پیداست که برنده این بازی کسی جز رئیس بانک مرکزی نیست تنها کسی که توانست تأمین مالی سرسام‌آوری بدون فروش نفت برای دولت انجام دهد.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: خبر دیگر تعیین حداقل ۱۵ درصد سهم دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام و صندوق‌های سهامی بود که به نظر مستقیماً روی سهام تأثیرگذار نباشد چراکه آن‌ها بیشتر تمایل به خرید صندوق‌های سهامی دارند تا خرید سهام و صندوق‌های سهام نیز می‌توانند این مبالغ را به‌صورت نقد نگهداری کنند و به‌عنوان پشتوانه‌ای برای ابطالی‌های خود روی آن حساب کنند.

وی در پایان اظهار کرد: در هفته پیش رو باید منتظر باشیم تا ببینیم کار دولت با تأمین مالی از طریق بازار سرمایه کی تمام می‌شود و ازآنجا امیدوار باشیم تا فروشندگان عمده دولتی دست از فروش بردارند.

سخن پایانی: در هفته‌ای که بسیاری از سهم‌های بنیادی و شاخص ساز بازار سرمایه در این ماه با صف‌های فروش سنگین همراه بودند، یک روز نور سبز از تالار شیشه‌ای تابید، اما در کل وضعیت به‌گونه‌ای پیش رفت که اسفندماه برای بورس رنگ خون گرفت. در هفته اخیر، شاخص کل برای پنجمین بار در زمستان سخت ۹۹ مرز ۱.۲ میلیون واحدی را لمس و این بار به سمت پایین قطع کرد تا ۲.۳ درصد نزول دیگر ارمغان این هفته برای نماگر اصلی بازار باشد.
 
منبع:
یکشنبه 17 اسفند 1399 ساعت 21:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین