خبر

دولت در کنترل گرانی ناتوان است؛ احتمال گشایش در بورس

برخی معتقد هستند که دولت در کنترل گرانی بد عمل کرده است از سوی دیگر عده‌ای نیز می‌گویند دولت خودش عامل گرانی بوده و این امر را در کنار مسائل تحریم‌ها باید به سوء مدیریت‌ها نیز نسبت داد، اما نظر‌ها در این مورد متفاوت هستند.

به گزارش پول نیوز، عملکرد دولت در سال‌های اخیر به خصوص در حوزه معیشت مردم نشان داده که عملکرد قابل قبولی نبوده است اینکه مسئول دولتی می‌گوید در این وضعیت باید دعا کرد نشان می‌دهد دولت برنامه‌ای هم برای کاهش گرانی ندارد که بتواند بر روی آن حساب ویژه باز کند.

عده ای، اما معتقد هستند که دولت حتی اگر برنامه و اعتبارات و پول و نقدینگی هم داشته باشد باز نمی‌تواند کاری را انجام دهد، زیرا دچار مشکلاتی مانند سوء مدیریت شده است و در حقیقت باید گفت در بخش‌های تولیدی، صنعتی، تورم، نظارت بر عرضه، کشاورزی و ... ناتوان بوده است.

اینکه عملکرد دولت نامناسب بوده مورد تائید بسیاری است، اما اینکه دولت برنامه‌ای هم برای کنترل شرایط ندارد و تنها مردم را به صبر تشویق می‌کند امری دیگر است. مردم شاید بپذیرند که در برابر دشمنان انقلاب و وضعیت تحریم‌ها صبر کنند، اما آیا در برابر سوء مدیریت‌های دولتی در بخش معیشت هم باید صبر کنند؟
 
پاسخ به این سوال و دیگر مسائل به خصوص احتمال گشایش‌های بورسی در گفتگو با سید رضا طباطبایی کارشناس و فعال حوزه اقتصادی بررسی شده است.

* دولت می‌گوید می‌تواند گرانی را کنترل کند آیا این گزاره درستی است؟

روز‌های قبل بود که رئیس‌جمهور به وزیران خود دستور داده تا هیچ کالایی گران نشود، اما آیا این‌موضوع شدنی است؟ پاسخ خیر است، زیرا این روز‌ها گرانی تابع عوامل متعددی است که بسیاریشان از دست دولت هم خارج شده‌است کمبود اقلام عدم نظارت درست در عرصه محصولات و اقلام مصرفی خانوار عدم مدیریت درست کشاورزی و تولیدات این حوزه عدم حمایت درست از تولیدکننده بخش صنعت و همچنین افزایش هزینه صنعتی و تولید که به گرانی کالای ساخته‌شده در کشور منتهی می‌شود همگی مسائلی هستند که حتی اگر دولت بخواهد قیمت را ثابت نگه دارد در آن موفق نخواهد شد.

دولت معتقد است که لوایحی مثل اف‌ای تی اف برای زندگی مردم حیاتی است درصورتی‌که تجربه نشان داده دولت سعی دارد تا معیشت مردم را به این لایحه گره بزند مثل همان کاری که در برجام کرد درحالی‌که مردم شاهد بودند که مشکل جامعه نه در خارج بلکه در حوزه مدیریت اقتصادی داخلی است.

* نمود آن در استان سمنان نیز مشخص است

دقیقاً؛ باید این سوال را پرسید که امروز چند درصد از صنایع استان سمنان فاقد مشکل هستند و با تمام توان خود کار می‌کنند سوء مدیریت دولتی و عدم توانایی دولت در مدیریت اوضاع چند درصد در این‌موضوع نقش داشته‌است؟

دولت نشان داده که در برخی موارد اصلا اقدامی نمی‌تواند انجام دهد، زیرا کار از دست آن درآمده است رییس‌جمهور در حالی می‌گوید برجام یکی از گشایش‌های تاریخی ایران است که ثمره آن را مردم در زندگی و معیشتشان ندیده‌اند در نتیجه گره زدن مشکلات مردم به توافق‌های خارجی و لوایح در جایی‌که مشکل جدی سوءمدیریت دولتی در جامعه وجود دارد بی‌انصافی است.

* اینکه دولت از مردم می‌خواهد صبر کند چطور؟

دولت درواقع در مقابل صبر چندین‌ساله ملت ایران مسئول است، اما قرار نیست که هر وقت مسئولان نتوانند شرایطی را مدیریت کنند از مردم بخواهند که صبر کنند مردم در زمینه معیشت تا جایی ثبت می‌کنند که بدانند برنامه اقتصادی مدون و کاملی وجود دارد، اما عواملی مثل تحریم‌ها مشکلات ارزی و دشمنان مانع هستند، اما در زمینه سوءمدیریت مسئولان نباید از مردم توقع داشت امروز مسئولان نشان داده‌اند که در زمینه اقتصادی عزم جدی برای تغییر در کار نیست درنتیجه طلب صبر از مردم از سوی دولت با ادامه سوءمدیریت‌ها کار ناشایستی است

* یکی از موضوعاتی که مطرح می‌شود وعده گشایش بورسی است درباره این موضوع بگویید؟

شورای‌عالی بورس که زیر نظر دولت اداره می‌شود جدیداً برای حمایت از سرمایه‌گذاران وعده بازدهی سود بیست و پنج درصد را داده‌است این طرح موسوم به حمایت صندوق توسعه بازار است و قرار است برای کسانی اجرا شود که زیر ده میلیون تومان سهام دارند قرار است بر بر روی همان پورتفوی افراد تضمین دهد که سود بیست و پنج‌درصدی به آن‌ها برمی‌گردد در این طرح افراد باید تا اردیبهشت‌ماه سال آینده هیچ سهامی را نفروشند و دولت تضمین سود آن‌ها را انجام می‌دهد.

* در واقع می‌توان آن را یکی از برنامه‌های دولت برای گشایش اقتصادی دانست؟

به عبارتی بله، اما به عبارت دیگر هم خیر؛ باید منصف هم بود ابتدا بگویم هدف از این کار جذب سرمایه‌های بیشتر مردم به سمت بازار بورس است، زیرا دولت مخصوصاً در هفته‌های اخیر شاهد حرکت بسیاری از سرمایه‌های مردم به سمت ارز‌های دیجیتال بوده‌است این طرح در حالی مطرح می‌شود که گویا دولت قرار است با این طرح مجدداً وعده گشایش‌های بورسی را بدهد به‌نظر می‌رسد دولت قرار است بعد از سال نو اقداماتی را در زمینه بازار بورس انجام دهد که احتمالاً به رونق آن منجر خواهد شد وگرنه تضمین چنین میزان سودی کمی غیرمنطقی است.

موضوع دوم شاید این باشد که گشایشی در کار نیست و دولت قصد دارد که مردم را به بازار بورس ارتباط دهد که دراین‌صورت هجوم دوباره مردم با هر میزان سرمایه و آگاهی به بازار بورس خبر خوشی نیست از طرفی باید دید مردم آیا دوباره به بورس اعتماد می‌کنند یا خیر چراکه مشکلات و افت خیز‌های آن بسیار بوده‌است حال باید دید آیا مردم دوباره به بورس اعتماد می‌کنند.

از سوی دیگر حضور مردم در بازار‌های سرمایه ارز‌های دیجیتال به نوعی به نوبه خود نوعی زنگ خطر است امروزه بسیاری از بورس به سمت رمز ارز‌ها هجوم آورده‌اند که این خبر خوشی نخواهد بود، زیرا پول‌های مردم جمع‌شده و صرف اموری به‌جز اقتصاد کشور می‌شود که البته توجه با توجه به عدم اعتماد مردم به دولت و بورس قابل‌پیش‌بینی بود در نهایت باید گفت تا زمانی‌که بورس بورس دولتی اداره می‌شود متأسفانه شرایط چنین مسائل و مشکلاتی خواهیم بود مردم به‌خصوص در چند ماه اخیر شاهد افزایش چشمگیر رمز ارز‌ها بوده‌اند آن‌هم درست وقتی‌که بسیاری از درصد‌های بورس منفی هستند.

* اما دیجیتال‌ها هم الان وضعیت خوبی ندارد

درست است که برخی ارز‌های دیجیتال هم‌اکنون در سراشیبی قرار دارند، اما دورنمای آن‌ها نشان داده که بازار‌های جذابی برای مردم هستند مردمی که قدرت سرمایه‌گذاری در مسکن و صنعت و تولید را ندارند، اما با پول‌های ریزتر خود می‌توانند تأثیرات بسیاری در بازار سرمایه بورس هند همچنین خودرو و حتی رمز ارز‌ها بگذارند دولت به‌نظر می‌رسد برای جمع‌آوری نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولید می‌بایست بر روی این قشر متوسط جامعه که بیشترین آسیب اقتصادی را دیده‌اند تمرکز کند موضوعی که متأسفانه از سوی دولت برنامه‌ای برای آن ندارد.

در ضمن به یاد داشته باشید که رمز ارز‌ها و بیت کوین و ... پدید‌های جذاب و نوینی هستند که با دلار سر و کار دارند در نتیجه رغبت مردم برای آن‌ها بیشتر است امروز مردم هرچه که دولت در آن نباشد را بهتر می‌پذیرند از سوی دیگر باید گفت این پدیده ها، چون خارجی هستند یک موضوع روانی ایجاد می‌شود که گویی مو لای درز مسائل خارجی‌ها نمی‌رود باید این موضوع را هم در نظر داشت.

حال باید دید در این شرایط شورای عالی بورس که قرار است تضمین ۲۵ درصدی سود سهام سرمایه گذاران را در سال آتی انجام دهد می‌تواند مردم را از سرمایه‌گذاری بر روی رمز ارز‌ها به سوی بازار سرمایه و بورس بازگرداند یا خیر آیا پس از عید گشایشی در زمینه بورس خواهد بود یا باید انتظار نوسانات دوباره بازار را تا انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم موضوعی که از هم اکنون برای پیش بینی آن زود است.
 
منبع:
شنبه 16 اسفند 1399 ساعت 15:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین