خبر
 

نکات اجرایی در آرماتوربندی

سلب مسئولیت: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز TGJU صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بتن ماده‌ای بسیار قوی است که می‌تواند در برابر بسیاری از نیروها مقاوم باشد؛ اما در برابر نیروی کششی ناشی از زلزله و طوفان قدرت کافی را ندارد و نیاز است که در این مورد تقویت شود. برای تقویت بتن در برابر نیروهای کششی، از «آرماتوربندی» استفاده می‌شود.

مقاومت کششی میلگرد بالاست و به همین دلیل استفاده از آن باعث بهبود در مقاومت بتن خواهد شد. البته به شرطی که آرماتوربندی به شکل صحیح انجام شود.

بنابراین آگاهی از نکات اجرایی آرماتوربندی و رعایت آن برای مهندسان ساخت‌وساز ضروری است. با ما همراه باشید تا به‌روزترین نکات اجرایی ساختمان را بررسی کنیم.

آرماتوربندی چیست؟

برای ساخت ساختمان‌های جدید از آرماتوربندی استفاده می‌شود، که در آن میلگردها با ترتیب خاص کنار هم چیده شده و به یکدیگر متصل می‌گردند. مهندسان با ترکیب میلگرد و بتن، ساختاری به شکل دلخواه و مستحکم ایجاد می‌کنند. در نظر داشته باشید که آرماتوربندی باید طبق اصول مهندسی و با استفاده از اندازه‌های مناسب میلگرد انجام شود. انواع میلگردهای A2، A3 و A4 را می‌توان برای آرماتوربندی ساختمان استفاده کرد.

اجرای صحیح آرماتوربندی به چه صورتی است؟

پس از طراحی نقشه ساختمان که تعیین‌کننده مصالح موردنیاز ساختمان است، میزان میلگرد موردنیاز در پروژه‌ مشخص خواهد شد.

در حال حاضر روش‌های مختلفی مانند روش منظم، گره زدن و کراواتی برای آرماتوربندی استفاده می‌شود؛ روش ضربدری و روش بستن از کنار دو روشی است که برای بستن میلگردها با سیم آرماتوربندی به کار می‌رود.

  • در روش ضربدری، سیم مفتول از زیر و روی میلگردها عبور کرده و درنهایت انتهای مفتول به ابتدای آن متصل شده و ادامه آن به سمت پایین خم می‌شود.
  • در روش بستن از کنار یا کراواتی سیم مفتول از زیر میلگردهای پایینی و کنار میلگردهای بالایی عبور داده می‌شود و سپس انتهای آن‌ها به یکدیگر متصل می‌گردد.

نکات اجرایی آرماتوربندی

اگر می‌خواهید ساختمانی مقاوم و مدرن داشته باشید، باید دائما اطلاعاتتان در حوزه ساخت‌وساز را به‌روز نگه دارید. نکات اجرایی آرماتوربندی را بخوانید:

  • خرید میلگرد مناسب برای آرماتوربندی

در حال حاضر میلگردهای گرید A4 در بازار موجودند که مقاومت بالایی داشته و با وجود قیمت بالاتر، مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند بود؛ زیرا با استفاده از آن‌ها میزان میلگرد مصرفی تا 25 درصد کاهش می‌یابد. به خاطر داشته باشید به دلیل کم بودن این نوع میلگرد در بازار، باید زودتر محصول خود را سفارش دهید.

  • سلامت میلگردها را بررسی کنید

سطح روی میلگردها را بررسی کنید تا یکدست بوده و زنگ‌زدگی و ترک‌خوردگی نداشته باشند. در صورت وجود آلودگی باید ابتدا سطح میلگرد را پاک‌سازی کرده و سپس از آن‌ها در آرماتوربندی استفاده کنید.

  • تثبیت میلگردها در محل تعیین‌شده ضروری است

جایگذاری میلگرد در محل‌ دقیق تعیین‌شده روی نقشه ضروری است. میلگردها باید روی این محل تثبیت‌ شوند تا هنگام بتن‌ریزی جابه‌جا نشود.

  • از اجرای صحیح آرماتوربندی اطمینان حاصل کنید

ممکن است در بخش اجرای فنی مشکلاتی اتفاق بیافتد. اگر شک دارید که خطایی در جزئیات آرماتوربندی رخ داده، به دنبال بررسی بیشتر و اطمینان از صحت اجرا باشید. اهمیت اجرای بی‌نقص آرماتوربندی خیلی بالاست.

  • استفاده از کلرید کلسیم در بتن

بدون ترس از «کلرید کلسیم» در بتن استفاده کنید؛ زیرا باعث خوردگی فولاد نمی‌شود. اما به یاد داشته باشید که اگر در بتن شما قطعات مس تعبیه شده، از کلرید کلسیم استفاده نکنید.

  • در خاموت‌گذاری دقت کنید

دقت داشته باشید که به فاصله هر 20 سانتی‌متر باید یک خاموت در نظر بگیرید و آن را توسط سیم‌های آرماتوربندی به میلگردهای طولی متصل نمایید تا مهار شوند. در واقع خاموت‌ها همان آرماتورهای عرضی بوده که میلگردهای طولی را نگه می‌دارند. هنگام وارد شدن فشار بسیار زیاد، این خاموت‌ها از کمانش آرماتور‌های طولی جلوگیری می‌کنند.

  • فاصله‌بندی مناسب را رعایت کنید

سطح قالب‌بندی و میلگردها باید حداقل فاصله‌ی ۲٫۵ سانتی‌متر داشته باشند تا بتن با ضخامت مناسب روی میلگردها قرار بگیرد. با این روش می‌توانید بتن و آرماتور را پیوسته کرده و از زنگ‌زدگی و خوردگی میلگردها جلوگیری نمایید.

  • برش میلگردها باید با قیچی مخصوص صورت گیرد

استفاده از دستگاه هوا برش برای بریدن میلگردها سبب می‌شود که چند سانتی‌متر از محل برش غیرقابل استفاده شود.

  • میلگردها را در شرایط مناسب خم‌کاری نمایید

خم‌کاری و شکل‌دهی میلگردها باید با دستگاه‌های مکانیکی و به شکل سرد صورت بگیرد. برای این کار باید از روش‌های مجاز خم‌کاری میلگرد استفاده کرد.

دقت داشته باشید که اگر در دمای پایین‌تر از 5 درجه سانتی‌گراد کار می‌کنید، نباید میلگردها را خم کنید. خم کردن میلگرد به‌منظور خاموت‌سازی و دیگر کارهای مشابه باید با به‌کارگیری میله خم‌کاری با قطر حداقل 2 برابر قطر میلگرد صورت پذیرد.

نکته دیگری که باید در مورد خم‌کاری میلگردها رعایت کنید، زاویه 90 یا 120 درجه‌ای است که هنگام خم کردن خاموت‌ها یا قلاب‌های انتهایی باید در نظر گرفت. این در حالی است که در مورد قلاب‌های دیگر باید خم‌کاری با زاویه 180 درجه صورت بگیرد.

دقت داشته باشید که سرعت خم کردن فولاد نسبت به نوع و دمای محیط متفاوت خواهد بود و نباید برای شکل دادن مجدد آرماتورها خم‌ها را باز و بسته نمود.

هزینه اجرای آرماتوربندی ساختمان

وزن و سایز میلگرد، برند آن، متراژ پروژه، نوع سازه، تعداد طبقات سازه و دستمزد آرماتوربند ازجمله عوامل تأثیرگذار روی هزینه اجرای آرماتوربندی هستند؛ بنابراین برای تخمین آرماتوربندی، آگاهی از قیمت میلگرد کارخانه‌های مختلف ضروری است.

در حال حاضر با نوسانات قیمتی که مقاطع فولادی دارند، استعلام قیمت آهن به صورت روزانه نیاز خواهد بود که برای این کار می‌توانید این قیمت‌ها را در سایت آسرون (https://asroon.ir/) مشاهده کرده یا با شماره 02143000023 تماس گرفته و با کارشناسان مربوطه صحبت نمایید.

به یاد داشته باشید که رعایت نکات فنی و ریزه‌کاری‌ها در آرماتوربندی روی مقاومت سازه شما تاثیر زیادی خواهد داشت.

نویسنده: ادمین سیستم
شنبه 9 اسفند 1399 ساعت 19:50
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین