خبر

آیا واگذاری‌ سهام دولت در بورس نشان از کسری شدید بودجه دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت با کسری شدید بودجه مواجه است. این کسری بودجه به همت سیاست گذاری نادرست دولت تشکیل شده است و باید دولتمردان پاسخگوی آن باشند به همین خاطر نمی‌توان کسری بودجه فعلی دولت را به تحریم‌ها و FATF معطوف کرد.

به گزارش پول نیوز، اسمش را هرچه بگذاریم مهم نیست؛ کسری بودجه، جذب نقدینگی‌های مردم، جلوگیری از سفته بازی در بازار‌های موازی نظیر طلا، دلار، مسکن یا خودرو؛ مهم این است که بالاخره دولت تصمیم جدی گرفته تا سهام بنگاه‌های خود را در بورس عرضه کند.
 
بسیاری از کارشناسان این اقدام دولت را دوراندیشی برای جبران کسری‌های بودجه ۹۹ می‌دانند و برخی دیگر آن را مفید به حال بازار سهام، بازاری که این روز‌ها شاخص‌های باورناپذیری را تجربه می‌کند، رکوردشکنی‌هایی که برخی آن را حباب می‌دانند و از ترکیدن آن اظهار نگرانی می‌کنند. هرچند که برخی دیگر نیز آن را صوری و فرمالیته می‌دانند و می‌گویند اتفاق خاصی در این میان رخ نخواهد داد و دولت همچنان سهامدار اصلی شرکت‌هایش باقی خواهد ماند.

در همین رابطه علی حیدری کارشناس بازار سرمایه گفت: ورود شرکت‌ها به بازار سهام یا بورس به منظور تامین نقدینگی جهت رشد و یا رونق در صنعت مربوطه است و بازار سهام بهترین بازار برای جذب نقدینگی شرکت‌ها و کارخانه‌ها است، زیرا میزان و جذب نقدینگی در این بازار‌ها نسبت به بانک‌ها و سایر بازار‌ها هزینه کمتری دارد و سرعت جابه‌جایی نقدینگی در بازار سهام بهتر و مناسب‌تر است.

وی افزود: به طور کلی، هر اقتصادی با هر رنگ و بویی و در هر منطقه‌ای به دو صورت اداره و اجرا می‌شود. روش اول این است که به صورت اثباتی است یعنی سیاست گذاران با درنظر گرفتن تمامی اصول اقتصادی به ویژه علم اقتصاد با رعایت منطقه جغرافیایی و تمام احتمالات و محاسبات دقیق آماری و ریاضی به سیاست گذاری می‌پردازند.
 

بیشتر بخوانید:استقبال سهام‌داران بورس از سهام شرکت‌های بزرگ در کوتاه مدت
 
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: روش دوم در اداره اقتصاد هر کشوری اقتصاد ارزشی است که این نوع اقتصاد بر پایه خواستن‌ها و برپایه ایده آل مداری است که سیاست گذاران به دنبال آن هستند. این نوع سیاست گذاری کمتر رنگ و بوی محاسباتی، ریاضی و آماری و به ندرت تابع علم اقتصاد است. در سیاست گذاری ارزشی بیشتر دستورات و باید‌ها و نباید‌ها اجرا می‌شود، اما در سیاست گذاری اثباتی، آمار، ارقام و ریاضیات حرف اول و آخر را می‌زند.

حیدری خاطرنشان کرد: در نمونه بارز اقتصاد اثباتی می‌توان به کشور‌هایی مانند ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان و فرانسه اشاره کرد و در قاره آسیا، کشور ژاپن سیاست گذاری اثباتی در اقتصاد را در پیش گرفته است؛ اما در سیاست گذاری بر مبنای اقتصاد ارزشی، باید‌ها و نباید‌ها و دستورات می‌توان کشور‌های کوبا، روسیه، ایران و چین را مثال زد.
 
حیدری اظهار کرد: ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه به منظور جذب نقدینگی و هدفمند کردن بازار به شکل اولیه و فعلی آن خوب است، اما، چون وضعیت اقتصاد کلان نامشخص و نامفهوم است، از این رو در کوتاه مدت می‌توان انتظار داشت جذب نقدینگی در بازار سرمایه ورود پیدا کند و در رویه بلند مدت نه تنها ورود این سهام در بازار هیجان ایجاد می‌کند بلکه سبب رشد قیمتی بی پایه و اساس سهام این شرکت‌ها خواهد شد. از نظر ارائه آمار برای دولتمردان خوب است، ولی از لحاظ اقتصادی جای تامل و تفکر بسیاری دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این واگذاری‌ها نشان از کسری شدید بودجه دولت با توجه به کرونا، تحریم‌ها و حواشی FATF ندارد؟ عنوان کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت با کسری شدید بودجه مواجه است. این کسری بودجه به همت سیاست گذاری نادرست دولت تشکیل شده است و باید دولتمردان پاسخگوی آن باشند به همین خاطر نمی‌توان کسری بودجه فعلی دولت را به تحریم‌ها و FATF معطوف کرد. ایالات متحده سال‌ها است که دست به تحریم و یا تهدید به تحریم کرده است و تحریم جدیدی که خزانه داری کل نیز می‌خواهد شروع کند، ایالات متحده حداقل از سه ماه قبل به دولتمردان این هشدار و پیام را داده اند.
 
منبع:
چهارشنبه 6 اسفند 1399 ساعت 14:52
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین