خبر

یارانه نقدی، ریختن سم به کام مردم است/ برخی مقامات جلوی کاهش نرخ ارز را می‌گیرند/ مسئولان تعداد یارانه‌بگیران را کاهش ده

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: از سوی دیگر توزیع یارانه نقدی بین مردم سم مهلک برای اقتصاد است و عملاً دست دولت‌های بعدی را خواهد بست. بنابراین هرکس از این شعارها بدهد عملاً به کام مردم و اقتصاد سم می‌ریزد.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: از سوی دیگر توزیع یارانه نقدی بین مردم سم مهلک برای اقتصاد است و عملاً دست دولت‌های بعدی را خواهد بست. بنابراین هرکس از این شعارها بدهد عملاً به کام مردم و اقتصاد سم می‌ریزد.

حسین راغفر در گفت‌وگو با ایلنا در مورد افزایش نرخ دلار در بودجه و پرداخت مابه‌التفاوت آن بصورت یارانه نقدی اظهار داشت: قطعاً هر نرخی که در بودجه اعلام شود موجب افزایش نرخهای‌ بعدی خواهد شد. مجلس نرخ اعلامی دولت را از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان افزایش داده که قطعاً انواع دیگر نرخ ارز مانند نرخ بازار آزاد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر توزیع یارانه نقدی بین مردم سم مهلک برای اقتصاد است و عملاً دست دولت‌های بعدی را خواهد بست. بنابراین هرکس از این شعارها بدهد عملاً به کام مردم و اقتصاد سم می‌ریزد.

راغفر تصریح کرد: این اقتصاد نامولد مبتنی بر فعالیت‌های سوداگری است و چنین برنامه‌هایی تنها مشوق انحراف منابع از تولید و اشتغال به سمت مصرف در گروه‌های مختلف است. همچنین تجربه تاریخی نشان می‌دهد که پرداخت یارانه نقدی به مردم در همه جا شکست خورده است، بنابراین دولت و مجلس باید بکوشند یارانه‌بگیران نقدی را کاهش دهند و  اگر معتقد به تولید هستند باید منابع را به سمت تولید به پیش ببرند.

این استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با تاکید بر تاثیر منفی نرخ ارز بر صنایع گفت: در چنین شرایطی بعضی از صنایع نابود می‌شود. همچنین منابع ارزی برای برخی کالاها مانند دارو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر ارز دارو را منحرف کنند، نرخ آن افزایش می یابد.الان بسیاری از داروها با این شایعات گران شده و بسیاری از واردکنندگان دارو، کالاهایی را که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده بودند در انبارها نگه داشته تا افزایش قیمت  صورت بگیرد و از این طریق هزاران میلیارد در جیب مافیای واردات دارو خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: اخیرأ یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌ای گفتند که قرار بر اعلام نرخ در بودجه نیست بلکه این نرخ محاسباتی و میانگینی از نرخ‌های مورد استفاده است و به دنبال افزایش نرخ به ۱۷,۵۰۰ تومان نیستند. اما همین ابراز مسئله یکی نوع تلقی از افزایش نرخ را ایجاد می‌کند.

وی افزود: به نظرم روزها اخیر که نرخ ارز روند کاهشی به خود گرفته است مقامات اقتصادی تلاش می‌کنند که جلوی کاهش نرخ را بگیرد و این یک معضل اقتصاد ماست. به نظرم این تلاش مجلس نیز به این مسئله کمک خواهد کرد.

منبع:
سه شنبه 7 بهمن 1399 ساعت 09:52
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین