خبر

بررسی سناریو‌های شاخص کل از دید تکنیکالی

وطن خواه معتقد است که قطعا بازار بورس فعلا صعودی خواهد بود و منفی‌هایی که دیروز شاهد بودیم یک پولبک به مقاومت شکسته شده است.

به گزارش پول نیوز، چند روزی است که بازار سهام سبزپوش شده و در آرامش نسبی به سر می‌برد. اما هنوز بسیار زود است که بگوییم بازار به تعادل رسیده است. هنوز مسیر دراز جبران ضرر سهامداران درپیش است و پیش بینی‌های مختلفی درمورد احتمال رشد مجدد یا ریزش دوباره بورس وجود دارد. در ادامه یکی از کارشناسان این حوزه وضعیت روز‌های اخیر و آینده بازار را تحلیل و پیش بینی کرد.

محمد وطن خواه، کارشناس بازار سرمایه وضعیت دیروز و روز‌های اخیر بورس را تشریح کرد: باتوجه به وضعیت فعلی، بازار حداقل تا شاخص یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار مثبت خواهد بود و علت اینکه دیروز از ساعت ۱۰ به بعد شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم این بود که به یک مقاومت جزئی رسیدیم و اولین حمایت در یک میلیون و دویست و بیست هزار است که ان شاالله بازار از امروز در نیمه دوم از این عدد برگردد و به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

قطعا بازار بورس فعلا صعودی خواهد بود و منفی‌هایی که امروز شاهد بودیم یک پولبک به مقاومت شکسته شده است و ان شاالله بازار از امروز از شاخص یک میلیون و دویست و بیست هزار با برگشت مواجه خواهد شد و تا یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار رشد خواهیم داشت

وی افزود که امید است تا پایان بهمن این روند صعودی به ویژه در سهم‌های بزرگ و شاخص ساز مثل خودرو، شستا، خساپا، بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت و به طور کلی سهم‌هایی که در شاخص دخیل هستند ادامه داشته باشد.

وطن خواه گفت: فعلا بازی و رشد در گروه‌های شاخص ساز است و پس از این‌ها به دلیل اینکه پول ورودی بسیار هوشمند و ترسو است به محض اینکه احساس کند رشد کافی در این سهم‌ها اتفاق افتاده ممکن است خروج بزند و وارد سهم‌های کوچک و ارزنده بازار شود که به طبع باعث می‌شود تا سهم‌هایی که در مدت اخیر خلاف سهم‌های بزرگ حرکت کرده اند، رشد‌های خوبی را تجربه کنند.

تحلیلگر بازار سهام تاکید کرد که نکته‌ی مهم دیگر این است که نوسانات چه تحت عنوان سفته بازی یا نوسانات عادی بازار جزء ذات بازار است و اتفاق خوبی که این چند وقت رخ داد بحث «پک مارکتینگ» بود که برای حمایت از سرمایه داران خرد است که اگر حقوقی‌ها بخواهند تعداد سهام بالایی را خرید و فروش کنند باید در قالب بلوک این کار انجام شود و به طبع اثرات مثبتی در روند بازار خواهد داشت که اگر یک حقوقی قصد داشته باشد یک سهمی را به تعداد زیاد عرضه کند باعث نمی‌شود در آن روز تابلوی آن سهم رنج کشیده شود و منفی شود.

بعد از یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار امکان دارد دوحالت پیش بیاید؛ اول اینکه مجدد یک موج اصلاحی شدید صورت بگیرد که در این صورت تا یک میلیون و پنجاه هزار و حتی پایین‌تر ممکن است اصلاح داشته باشیم. یا حالت دوم ممکن است از سطح یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار گذر کند و به مقاومت اصلی بعدی که یک میلیون و هفتصدو پنجاه هزار است برسد

او درمورد رشد شاخص کل درروز‌های اخیر و امروز خاطرنشان کرد: در خصوص رشد شاخص هم می‌شود دید تکنیکالی داشته باشیم. همانطور که عرض کردم بازار با حمایت یک میلیون و ۱۲۸ هزار مواجه شد و برگشت و اگر بخواهیم شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی را نیز در نظر بگیریم به دلیل رخداد‌های چند وقت اخیر و فشاری که از سمت مردم که به حق هم بود، به دولت و سازمان بورس وارد شد، طبیعی است که در تصمیمات حقوقی‌های بزرگ و سران سازمان بورس بی تاثیر نبوده اند.

وطن خواه یادآور می‌شود: همانطور که در مصاحبه قبلی خدمت شما عرض کردم یک سهمی مثل پالایش نزدیک به ۵۰ درصد از قیمت ۱۰ هزار تومان با اعمال آن ۳۰ درصد تخفیف که ۱۳ هزار تومان محسوب می‌شد آن سرمایه دار که با اعتماد به حرف دولت این سهام را خریداری کرده بود متضرر شده است و قطعا این ضرر جبران خواهد شد.

این کارشناس ضمن پیش بینی روز‌های آتی بازار افزود: قطعا بازار بورس فعلا صعودی خواهد بود و منفی‌هایی که امروز شاهد بودیم یک پولبک به مقاومت شکسته شده است و ان شاالله بازار از امروز از شاخص یک میلیون و دویست و بیست هزار با برگشت مواجه خواهد شد و تا یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار رشد خواهیم داشت.

وطن خواه در پایان گفت که بعد از یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار امکان دارد دوحالت پیش بیاید؛ اول اینکه مجدد یک موج اصلاحی شدید صورت بگیرد که در این صورت تا یک میلیون و پنجاه هزار و حتی پایین‌تر ممکن است اصلاح داشته باشیم. یا حالت دوم ممکن است از سطح یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار گذر کند و به مقاومت اصلی بعدی که یک میلیون و هفتصدو پنجاه هزار است برسد. اگر این حالت پیش بیاید اتفاق خیلی خوبی است و همانطور که بار‌ها عرض کردم یکی از معیار‌های بسیار مهم ما این است که شاخص بالای یک میلیون وششصد و پنجاه هزار با قدرت تصویب شود و اگر این موضوع رخ دهد ما می‌توانیم سقف‌های قبلی را یکی پس از دیگری فتح کنیم.
 
منبع:
دوشنبه 6 بهمن 1399 ساعت 18:51
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین