خبر

بورس باید راه خود را از سیاست جدا کند

حسن نژاد معتقد است که یک عده از ترس عزل و یا استیضاح بازار را مثبت کردند که همین موضوعات اتفاقا باعث بی اعتمادی بیشتر سرمایه گذاران به بازار می شود و این شک و شبهه ای که قیمت ها در بازار دست کاری شده است را تقویت می کند. به طور کلی این موضوعات شاید در کوتاه مدت اندکی بازار را مثبت کند اما در بلند مدت ضرر خودش را نشان خواهد داد.

به گزارش پول نیوز، بازار بورس و اوراق بهادار تهران در دومین روز کاری خود مثبت به کارش پایان داد. اما این درحالی است که بسیاری از سهم ها نزولی بودند و در ساعت پایانی قرمز بسته شدند. شاخص کل دیروز با رشد یک درصدی و ۱۲ هزار و ۵۵۴ واحدی به عدد یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۶۲۵ واحد رسید.

در معاملات بیش از ۱۷ میلیارد و ۲۱۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۵۶ هزار و ۵۲۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۲ هزار و ۸۱۶ واحد کاهش به ۴۳۷ هزار و ۵۷۰ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۸۴۲ واحد افت به ۲۸۶ هزار و ۱۸۱ واحد رسید.

محمد حسن نژاد، عضو سابق شورای عالی بورس و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درمورد وضعیت روزهای اخیر بازار سرمایه گفت: درروزهای اخیر خبرهایی مبنی بر استعفا یا برکناری مسئولان اقتصادی مطرح شد، اما اینکه به عنوان مثال مجلس یک تذکری بدهد، مدیرعامل بورس استعفا بدهد و به قوه قضاییه نامه بنویسند و به واسطه این اقدامات دو روز بازار بورس مثبت بسته شود، اقدامات اثر گذار و پایداری نخواهد بود.

بازار باید یک بار برای همیشه خودش را از سیاست جدا کند و به جای این فشارها و دستورها تمام شرکت ها را مکلف به شفاف سازی کنند. مثلا برای فلان شرکت مشخص کنند که سودش چقدر است، ارزش به روز دارایی هایش چقدر است، بازار و آینده اش به چه صورت است، چه سناریوهایی دارند و در صورت بالا یا پایین رفتن نرخ ارز چه اتفاقاتی رخ می دهد به همین شکل تمام شرکت ها را مکلف به شفاف سازی کنند

وی افزود: این مسائل نشان می دهد که یک عده از ترس عزل و یا استیضاح بازار را مثبت کردند که همین موضوعات اتفاقا باعث بی اعتمادی بیشتر سرمایه گذاران به بازار می شود و این شک و شبه مبنی براینکه قیمت ها در بازار دست کاری شده است را تقویت می کند. به طور کلی این موضوعات شاید در کوتاه مدت اندکی بازار را مثبت کند اما در بلند مدت ضرر خودش را نشان خواهد داد.

بورس باید راه خود را از سیاست جدا کند

حسن نژاد تاکید کرد: به عقیده بنده بازار باید یک بار برای همیشه خودش را از سیاست جدا کند و به جای این فشارها و دستورها تمام شرکت ها را مکلف به شفاف سازی کنند. مثلا برای فلان شرکت مشخص کنند که سودش چقدر است، ارزش به روز دارایی هایش چقدر است، بازار و آینده اش به چه صورت است، چه سناریوهایی دارند و در صورت بالا یا پایین رفتن نرخ ارز چه اتفاقاتی رخ می دهد به همین شکل تمام شرکت ها را مکلف به شفاف سازی کنند.

این استاد اقتصاد بیان کرد: بعد از این اقدامات طی یک هفته شروع کنند حد نوسان و حد مبنا را بردارند تا برای یک بار تمام سهم ها به قیمت واقعی خود برسند و بعد از آن بازار بر روی روال عادی خودش حرکت خواهد کرد. این مثبت یا منفی کردن های از سر ترس دردی از بازار دوا نخواهد کرد.

او درواکنش به اینکه عده ای معتقدند که حقوقی ها درروزهای مثبت بازار با عرضه بیش از حد تلاش می کنند بازار را نزولی کنند، اظهارکرد: یکی از وظایف سازمان بورس که نیازی به دستور از بالا ندارد این است که رفتار شرکت ها و حقوقی ها را رصد کند و این موضوع بسیار ساده ای است که می توان با یک رصد ساده از حقوقی ها مشخص شود. به طورمثال مشخص شود که چه زمان هایی فروشنده هستند و به چه علت در حال فروش و خرید هستند و این مسئله با نظارت دقیق بر روی حقوقی های بازار سرمایه کاملا قابل حل شدن است.

سفارش گیری قبل از ساعت ۹ صبح درست نبوده این موضوع باعث شده برخی افراد اول صبح گراهایی به بازار بدهند و تا پایان وقت بازار را درگیر خودشان کنند و این موضوعات قطعا با نظارت دقیق و تقویت در بحث نظارت بر بازار به طور کامل حل کرد.

کارشناس بازار سرمایه درادامه به سفارش گیری قبل از شروع بازار اشاره کرده و ادامه داد: یکی از موضوعاتی که با وزیر اقتصاد در این باره صحبت کرده بودم حذف مظنه گیری است. در زمان قدیم در سیستم داس صبح ها سفارش می گذاشتند اما هم اکنون که هرکسی می تواند به واسطه یک گوشی وارد سیستم شود و خرید و فروش انجام دهد، پس چه فرقی بین ساعت ۸:۳۰ یا ۹ وجود دارد!؟ باید به این صورت باشد که از همان ساعت ۸:۳۰ هرکسی خواست خرید کند و سفارش گذاشتن دیگر معنایی ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم عنوان کرد که همین مسئله باعث می شود برخی افراد اول صبح گراهایی به بازار بدهند و تا پایان وقت بازار را درگیر خودشان کنند و این موضوعات قطعا با نظارت دقیق و تقویت در بحث نظارت بر بازار به طور کامل حل کرد.

عضو سابق شورای عالی بورس درانتها بیان داشت: باید در نظر داشته باشیم که بسیاری از شرکت های بزرگ و حقوقی ها هم اکنون در سود هستند و می خواهند سود خودشان را شناسایی کنند که شاید امروز بفروشند و فردا بخرند. مثلا با رقم ۲۰۰ تومان خرید کرده اند و با رقم ۴۰۰ تومان میفروشند و سودی را برای امسال شناسایی می کنند و دوباره همان سهم را میخرند که این سهم در بهای تمام شده اش قرار میگیرد و چون ۳ یا ۴ ماه گذشته است ذخیره هم بابت آن دریافت نمی شود. بنابراین این موضوعات را هم باید مد نظر قرار دهیم.
 
منبع:
دوشنبه 6 بهمن 1399 ساعت 17:22
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین