خبر
 

در بازار آهن ایران چه خبر است؛ اتفاقات مهم بازار آهن

سلب مسئولیت: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز TGJU صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بازار آهن آلات و فولاد در سال 99 با تغییرات زیادی همراه بوده است. عوامل مختلفی در این کاهش و افزایش قیمت‌ها دخیل بودند. اتفاقاتی مهمی مانند افزایش و کاهش دلار، وضعیت بورس و تاثیر آن بر قیمت روز آهن آلات و مواردی از این قبیل. اما به راستی در بازار آهن ایران چخبر است؟ چه عوامل مهمی از ابتدای سال تاکنون در قیمت نهایی محصولات تاثیرگذار بوده‌اند؟ در ادامه، با اتفاقات مهم بازار آهن با ما همراه باشید.

در مورد اتفاقات مهم بازار آهن بیشتر بدانیم

قبل از اینکه بررسی کنیم که چه عواملی تاثیر بسیاری در کاهش یا افزایش هزینه‌ها دارند، بهتر است بدانید که تحلیل وضعیت بازار آهن آلات، هم برای افرادی که در حوزه آهن آلات فعالیت دارند و هم برای سرمایه گذاران، یک فرصت است تا با آشنایی کامل در این حوزه، بتوانند خرید حرفه‌ای و مطمئن داشته باشند و به خوبی آن را مدیریت کنند.

تغییر شیوه نامه جدید فولادی

تغییر شیوه نامه جدید فولاد یکی از اتفاقات مهم بازار آهن آلات در سال 99 بود. بر اساس این شیوه نامه، محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالای ایران، معادل 80 درصد نرخ محصولات فولادی منطقه CIS در ماه میلادی ماقبل آن است. این کار باعث شده که قیمت بورس بالا برود و تقاضا برای خرید کم شود.

قیمت دلار

قیمت دلار، بیشترین تاثیر را در قیمت مقاطع فولادی داشته است. در چند ماه اخیر، قیمت دلار، تغییرات زیادی داشته است. در برخی از مواقع، شاهد افزایش بی سابقه قیمت دلار بودیم و این افزایش قیمت، روی قیمت آهن هم تاثیر گذاشته است. اگر قیمت دلار به همین صورت روند افزایشی داشته باشد،  شاهد تغییرات زیادی در بخش آهن آلات خواهیم بود.

به طور کلی، رابطه بین دلار و قیمت مقاطع فولادی، یک رابطه مستقیم است است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد؛ به هر اندازه که در یک دوره، شاهد افزایش قیمت دلار باشیم، شاهد بالارفتن قیمت مقاطع فولادی هم خواهیم بود.

با بالا رفتن قیمت دلار و قیمت روز آهن آلات، بازار داخلی دچار رکود شده و تقاضا برای خرید و فروش آهن آلات کم می‌شود. با کاهش تقاضا، انتظار می‌رود قیمت‌ها کاهش پیدا کند ولی در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وقتی قیمت دلار بالا برود، تولید کننده می‌تواند محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند و رغبتی برای عرضه محصولات خود به بازارهای داخلی ندارند و در بعضی موارد، به علت صادرات محصولات فولادی، نورد کاران با کمبود مواد اولیه مواجه می‌شوند. (منظور از نورد کاران، تولید کنندگان پایین دستی مقاطع فولادی هستند. )

بورس و تاثیر آن روی وضعیت بازار آهن

تاثیر بورس یکی دیگر از مهمترین اتفاقات در بازار آهن بود. محصولات فولادی و آهن آلات، مانند هر کالای دیگر، تحت تاثیر عوامل متعددی مانند بازار بورس قرار دارد. افزایش روزانه نرخ مقاطع فولادی باعث شد تا سرمایه گذاران تمایل پیدا کنند که نقدینگی خود را در بازار محصولات فولادی سرمایه گذاری کنند.

همین موضوع باعث افزایش صادرات محصولات فولادی شد. امروزه این دسته از محصولات در بازار بورس کالا بسیار محبوب شده است؛ به صورتی که فعالان حوزه بورس، آینده روشنی برای این نوع سرمایه گذاری پیشنهاد می‌کنند.

ممنوعیت صادرات سنگ آهن

ممنوعیت صادرات سنگ آهن یکی از مهمترین اتفاقات بازار آهن بود. بالا رفتن نرخ ارز در کشور، باعث شد که صادرکنندگان، حاضر شوند عوارض صادراتی را پرداخت کنند و در مقابل به درآمدهای ارزی دست پیدا کنند تا این که سنگ آهن را در داخل کشور به ریال فروخته و به دست مصرف کننده داخلی برسد.

چرا که بالارفتن قیمت جهانی سنگ آهن، منجر شد تا جذابیت صادرات سنگ آهن افزایش یابد و در این زمینه، اقدامی نمی‌توان انجام داد. این موضوع باعث شد که این صادرات به ضرر فولادسازان داخلی تمام شود و درست به همین دلیل صادارات سنگ آهن ممنوع شد.

رشد قیمت مواد اولیه فولاد

افزایش قیمت مواد اولیه فولاد در بازارهای جهانی، از دیگر اتفاقات مهم تغییرات قیمت آهن آلات در سال 99 است. کشورهایی که مواد اولیه بیشتری دارند و از این مواد برای تولید شمش استفاده می‌کنند، می‌توانند تا حدودی قیمت‌ها را کنترل کنند.

این در حالی است که کشورهایی نظیر ایران که نیازمند شمش فولاد وارداتی هستند، به دلیل وابستگی شدید به این محصول، در کنترل قیمت محصولات فولادی ناموفق بودند.

آمار گمرک کشور، نشان می‌دهد که بیشترین حجم واردات فولاد مربوط به میلگرد و شمش بوده است. این دو محصول، به عنوان مهمترین مقاطع فولادی، محسوب می‌شوند و اگر به موقع تامین نشوند، بازار آهن به هم می‌ریزد و نتجیه‌ای جز گرانی محصولات فولادی نخواهد داشت.

افزایش قیمت شمش

افزایش قیمت شمش، یکی از مهمترین اتفاقات بازار آهن بود. در چند ماه اخیر، شرایط به صورتی بود که نه خبری از تقاضای مصرفی بود نه خبری از تقاضای سرمایه‌ای و همین موضوع باعث شد که بازار آهن در برابر قیمت های پایه بالای بورسی مقاومت کند؛ به خصوص که روند قیمت دلار هم کاهشی شده و همین مسئله می‌تواند تا حدی از تأثیر رشد قیمت‌های پایه‌ی بورس کالا کم کند. در واقع شمش به عنوان ماده اولیه، زمانی که دچار افزایش قیمت شود؛ روی قیمت بقیه محصولات فولادی هم تاثیر گذار خواهد بود.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد اتفاقات مهم بازار آهن صحبت شد، همان طور که گفته شد، ممنوعیت صادرات سنگ آهن، تغییر شیوه نامه فولاد، قیمت دلار و بور س از مهمترین اتفاقات بازار آهن آلات بودند. با توجه به این موارد، نمی‌توان در مورد پیش بینی بازار فولاد صحبتی داشت. به طور کلی، تا زمانی که نرخ ارز و تکلیف قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا بر اساس نرخ منطقه مشخص نشود، نمی‌توان در مورد روند کاهشی یا افزایش قیمت مقاطع فولادی پیش بینی کرد.

نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 5 بهمن 1399 ساعت 11:44
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین